در گالری باشکوه «تودا» دبی می‌توانید به یک اثر هنری وارد شوید

هنوز هیچ گالری دیگری در منطقه مانند تودا با ان‌اف‌تی کار نکرده است

در نمایشگاه کنونی «تودا» آثار در سه قالب نمایش داده می‌شوند؛ نمایشگاه‌های چند رسانه‌ای، چیدمان‌های معاصر و هنر در واقعیت مجازی- Theatre of Digital Art Dubai/Facebook

در یک نمایشگاه مدرن و مجلل در دبی، آثار هنری معروف به مناظر رویایی سه‌بعدی‌ تبدیل شده‌اند که به صورت ۳۶۰ درجه روی دیوارهای گالری طراحی می‌شوند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نمایش هنر دیجیتال (Theater of Digital Art) که به‌طور مخفف «تودا» (ToDA) خوانده می‌شود، یک فضای فرهنگی مدرن در بازار مدینه جمیرای دبی برای علاقه‌مندان به فناوری و هنردوستان است.

تودا با نمایش آثار تاریخی و دستاوردهای هنرمندان معاصر دیجیتال، به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد که هنر را در فضایی چندحسی و همه‌جانبه تجربه کنند. این فضا، در عین حال برای مخاطبانش امکانی را فراهم می‌کند که آثار عرضه‌شده به‌صورت ان‌اف‌تی‌ (NFT‌) را که به شکل فیزیکی در قاب‌های دیجیتال ارائه شده‌اند، ببینند.

اولین نمایشگاه از این نوع، در سال ۲۰۲۰، ارائه شد که شامل آثاری نمادین از ۹ هنرمند مشهور تاریخ از جمله کلود مونه، ونسان ون‌گوگ و پل سزان بود. در آن زمان آثار دیجیتالی‌شده این هنرمندان همراه با عناصر چندرسانه‌ای و موسیقی ترکیب شده بود.

در نمایشگاه کنونی «تودا» آثار در سه قالب نمایش داده می‌شوند؛ نمایشگاه‌های چند رسانه‌ای، چیدمان‌های معاصر و هنر در واقعیت مجازی. در ارائه این آثار از تجهیزات صوتی و تصویری پیشرفته برای تبدیل آثار هنری به یک تجربه چندحسی با موسیقی و پویانمایی استفاده می‌شود.

داریا پروداویچ، مدیر تودا، گفت که آموزش به مخاطبان در مورد رویکردهای فناورانه به هنر، یکی از محورهای مهم فعالیت این نمایشگاه است، به‌ویژه وقتی صحبت از ان‌اف‌تی می‌شود.

او تاکید کرد: «آنچه نمایشگاه ما را منحصربه‌فرد می‌کند این است که فضای سیال شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنیم. ما تجربیات همه‌جانبه‌ای را از هنر دیجیتال معاصر خلق می‌کنیم و تنها کسانی در منطقه محسوب می‌شویم که این کار را انجام می‌دهیم.»

به گفته او، گروه تودا میزبان نمایشگاه‌هایی در سرتاسر جهان از جمله دبی، تایلند، آلمان، سوئیس، عربستان سعودی و روسیه است. این فعال عرصه هنر گفت که یکی از اهداف اصلی تودا فراهم کردن فرصتی برای استعدادهای عرصه دیجیتال برای فعالیت در دنیای هنر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر تودا از سرنا ابوظاهر، هنرمند فعال در امارات متحده عربی، نام برد و گفت که برای هنرمندانی مانند او، مرزی بین هنر و فناوری وجود ندارد.

اثر سه‌بعدی سرنا ابوظاهر به نام اثِر (Ether) در اتاق متاورس نمایشگاه تودا به نمایش در‌می‌آید. این هنرمند درباره نمایش اثرش گفت: «این یک کار سمعی و بصری است. من جلوه‌های بصری را خلق کرده‌ام و صدا را نیز برای آن ساخته‌ام. چنین فضایی نشان می‌دهد که هنر دیجیتال در حال رشد است.»

او پیش‌بینی کرد که هنرمندان در آینده از فناوری بیشتر و حتی هوش مصنوعی برای تولید آثار هنری استفاده کنند. ابوظاهر گفت: «با این حال، آنچه باید بدانیم این است که هنر دیجیتال جایگزین آثار هنری فیزیکی نمی‌شود.»

تودا تنها جایی در دبی نیست که هنر دیجیتال را به شیوه‌ای خلاقانه ارائه می‌کند. فضای هنری دیگری به نام «اینفینیتی دِ لومیر»  Infinity des Lumières نیز آثار هنری کلاسیک را به شکل مدرن ارائه می‌کند. با این حال، هنوز هیچ گالری دیگری در منطقه مانند تودا با ان‌اف‌تی کار نکرده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر