گسترش اعتراض ورزشکاران ایرانی تیم‌های ملی به جمهوری اسلامی

حمایت ورزشکاران از اعتراض‌های مردمی در ایران سبب شده است نمایندگان مجلس با احضار وزیر ورزش مقدمات استیضاح او را فراهم کنند

با تداوم اعتراض ورزشکاران ایرانی، به نظر می‌رسد روزهای سخت وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی از راه‌ رسیده است.

روز جمعه ۲۰ آبان، در جریان دیدارهای لیگ برتر فوتسال، «هاشم شیرعلی»، بازیکن تیم فوتسال فولاد زرند، دو بار پس از به ثمر رساندن گل در حرکتی نمادین یاد خدانور لجه‌ای را زنده نگه داشت.

این اقدام نمادین موجب خشم رسانه‌های نزدیک به حکومت شد. تنها چند روز پیش‌ از این حرکت نمادین، سعید پیرامون، بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی، پس از گلی که برابر برزیل به ثمر رساند، اقدام به نمایش نمادین بستن و قیچی کردن موهای خود کرد که اشاره مستقیم به عمل اعتراضی دختران ایران در خیابان‌ها بود.

آنچه حرکت هاشم شیرعلی را بیش‌ازپیش در رسانه‌ها مطرح کرد، هم‌زمان شدن آن با ممانعت بازیکنان تیم‌های فوتبال و بسکتبال ایران از خواندن سرود جمهوری اسلامی بود. در ادامه، بازیکنان تیم‌های ملی واترپلو و فوتبال ساحلی هم از خواندن سرود جمهوری اسلامی سرباز زدند.

همچنین، بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران پس از پایان رقابت با تیم ملی چین، در اعتراض به دستگیری خبرنگاران ورزشی به‌ویژه سعیده فتحی، خبرنگار شناخته‌شده حوزه بسکتبال، از مصاحبه با رسانه‌ها سرباز زدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند حرکت‌های اعتراضی ورزشکاران حالا سرعت گرفته است. پس از آنکه خوشحالی نکردن پس از به ثمر رساندن گل در مسابقات فوتبال بدل به عملی اعتراضی شد، بازیکنان تیم فوتبال استقلال هم پس از قهرمانی در سوپرجام در لحظه دریافت جام قهرمانی هیچ‌گونه خوشحالی انجام ندادند. اعضای تیم ملی کشتی فرنگی و فوتبال ساحلی نیز این اقدام را تکرار کردند و صداوسیما مجبور به قطع پخش زنده این مسابقات شد.

همچنین، پارمیدا قاسمی، عضو تیم ملی تیروکمان ایران، در هنگام رفتن بر سکوی قهرمانی در مسابقات تیروکمان خلیج‌فارس، اقدام به برداشتن حجاب خود کرد که یادآور کار تاریخی الناز رکابی در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی جهان بود.

حالا حمایت ورزشکاران از اعتراض‌های مردمی در ایران سبب شده است نمایندگان مجلس با احضار وزیر ورزش مقدمات استیضاح او را فراهم کنند.

اقدام ورزشکاران ایرانی با واکنش نهادهای امنیتی نیز روبرو شده است، به‌طوری که پس از اجبار الناز رکابی به اعتراف تلویزیونی مبنی بر قصور ناخواسته در بحث کشف حجاب، بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی نیز پس از ورود به فرودگاه اجازه مواجه‌شدن با مردم و خبرنگاران را نیافتند.

در آستانه برگزاری جام جهانی، حالا کارزارهای مختلفی به راه افتاده که طی آن از بازیکنان تیم ملی فوتبال خواسته شده است در لحظه پخش سرود جمهوری اسلامی ایران سکوت کنند.

همچنین، دعوت به تشویق مهسا امینی در دقیقه ۲۲ بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی نیز از دیگر اقدام‌هایی است که مردم ایران آن را فرصتی برای رساندن صدای خود به گوش جهانیان می‌دانند.

برخی کاربران نزدیک به حکومت، با نگرانی از تکرار حرکات اعتراضی ورزشکاران خواستار اقدام جدی انضباطی شده‌اند، بلکه مانع تکرار این حرکات از طرف بازیکنان تیم ملی فوتبال در جام جهانی قطر شوند.

روزنامه‌های نزدیک به حکومت نیز خواستار استیضاح وزیر کشور به‌‌دلیل ناتوانی در کنترل ورزشکارانی شده‌اند که به هر نحو حمایت خود را از اعتراض مردمی نشان می‌دهند، واکنشی عصبی به گسترش حمایت ورزشکاران از اعتراض مردم ایران که هر روز بیشتر می‌شود.