روسیه از موشک‌های کره شمالی در اوکراین استفاده می‌کند؟

این موشک‌ها ابتدا در شوروی طراحی شده و برای زدن اهداف در ارتفاع‌های زیاد و ساقط‌کردن بمب‌افکن‌های راهبردی بود

موشک اس‌ای-۵ که بقایای آن از آب‌های کره جنوبی گرفته‌ شده، نوعی موشک ضدهوایی است- AFP

ارتش کره جنوبی اعلام کرد تجزیه‌وتحلیل بقایای موشک کره شمالی که از آب‌های کره جنوبی گرفته‌اند، نشان داد جزو موشک‌های زمین‌به‌هوای اس‌ای-۵ دوره شوروی بوده و مشابه پرتابه‌هایی است که روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند.

این خبر یک روز پس از آن منتشر شد که کره شمالی اتهام‌های آمریکا به خود را مبنی‌بر صادر کردن گلوله‌های توپ و مهمات به روسیه برای استفاده در جنگ رد کرد، اقدامی که می‌تواند تخطی از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه پیونگ‌یانگ در ممنوعیت صادرات اسلحه باشد.

این پرتابه موشکی بالستیک با عبور از فراز مرز دریایی دو کره برای اولین‌بار در آب‌های کره جنوبی فرود آمد و موجب به‌صدا درآمدن آژیر هشدار شد. کره جنوبی بقایای این موشک را روز ۲ نوامبر از آب گرفت.

روز چهارشنبه وزارت دفاع کره جنوبی با اشاره به ظاهر و ویژگی‌های این موشک اعلام کرد بقایای پیداشده، بخش‌هایی از موشک اس‌ای-۵ بوده است و افزود روسیه از موشک‌های مشابه این در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پرتاب این موشک اس‌ای-۵ آشکارا به قصد تحریک عمدی و حساب‌شده بوده است. این اس‌ای-۵ همچنین ویژگی‌های موشک زمین به زمین را دارد و روسیه از موشک‌های مشابه این در حمله‌های زمین به زمین در اوکراین استفاده کرده است.»

روز چهارشنبه کره شمالی دوباره دست‌کم یک موشک بالستیک به سوی دریای شرقی پرتاب کرد و موجب حفظ شدت تنش‌های فعلی در شبه‌جزیره‌ کره شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک اس‌ای-۵ نوعی موشک ضدهوایی است که ابتدا در شوروی طراحی شد و مخصوص سامانه موشکی اس-۲۰۰ و برای زدن اهداف در ارتفاع‌های زیاد و ساقط کردن بمب‌افکن‌های راهبردی بود.

طبق اعلام طرح دفاع موشکی مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی، این موشک به سراسر جهان صادر شد و همچنان دست‌کم در ده دوازده کشور به کار می‌رود.

طبق نتایج پیمایش محققان هلندی در سال ۲۰۲۰ با عنوان «نیروهای مسلح کره شمالی: رهسپار سانگون»، کره شمالی سامانه‌های اس‌ای-۵ را در اواسط دهه ۱۹۸۰ دریافت کرد.

به نوشته این محققان، دو پایگاه مجهز به این سامانه‌های بسیار دوربرد در کره شمالی، «کل حریم هوایی کره شمالی و همچنین بخش بزرگی از حریم هوایی کره جنوبی را پوشش می‌دهند».

«البته با توجه به آنکه برای مقابله با هواپیماهای راهبردی طراحی شده‌اند می‌توان گفت کارآمدی‌شان علیه جت‌های سریع پیشرفته مثل اف-۱۵ و اف-۱۶ حداقل جای تردید دارد.»

این بقایای موشک به‌جامانده از موشک‌باران بی‌سابقه‌ای بود که کره شمالی انجام داد و در عرض یک روز، با شلیک ۲۶ موشک رکوردی به جا گذاشت. اس‌ای‌-۵ نخستین موشک کره شمالی بود که در آب‌های کره جنوبی فرود آمد و معاهده نظامی سال ۲۰۱۸ بین دو کره را نقض کرد.

این موشک در ۵۶ کیلومتری شرق شهر سوکچوی کره جنوبی فرود آمد و باعث به‌کار افتادن آژیرهای حمله هوایی در جزیره اولئونگ شد.

مقام‌های ایالات متحده در ماه سپتامبر گفتند طبق اطلاعاتی که به‌تازگی از حالت طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، روسیه درحال وارد کردن میلیون‌ها راکت و گلوله توپ از کره‌شمالی بود. پیونگ‌یانگ هم در پاسخ از ایالات متحده خواست از «اظهارات بی‌فکر» دست بردارد و «دهانش را ببندد».

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، روز ۲ نوامبر گفت: «طبق شواهد ما، کره شمالی دارد محموله‌ها را مخفیانه می‌فرستد و می‌خواهیم رصد کنیم ببینیم که آیا محموله‌ها به مقصد رسیده است.»

«طبق اطلاعات ما، آن‌ها تلاش‌ می‌کنند با انتقال محموله‌ها ازطریق سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی، ارسال آن‌ها را پنهان کنند.»

کره‌شمالی طبق تحریم‌های سازمان ملل حق ندارد هیچ‌گونه تسلیحاتی به سایر کشورها بفروشد؛ اما حکومت کیم طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد به‌طور غیرقانونی به سوریه، لیبی، سودان و سایر کشورهای دستخوش درگیری در سراسر جهان جنگ‌افزار فروخته است.

© The Independent

بیشتر از جهان