نیروهای اوکراین: سه‌هزار کیلومتر مربع، ظرف ۲۴ ساعت آزاد شد

نیروهای اوکراینی به خرسون بازگشتند

کرملین همچنان خرسون را بخشی از روسیه می‌داند -BULENT KILIC / AFP

دو روز بعد از این که وزارت دفاع روسیه به سربازان این کشور در مناطق اطراف شهر خرسون، در جنوب اوکراین، دستور عقب‌نشینی دارد، مقام‌های نظامی اوکراینی از آزاد‌سازی سه‌هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده، تنها در ظرف ۲۴ساعت خبر دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به‌نقل از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نوشت یگان‌های ويژه نظامی این کشور وارد شهر خرسون شده‌اند و ساکنان محلی به خیابان‌ها آمدند تا خروج نیروهای اشغالگر روس را جشن بگیرند.

عقب‌نشینی نیروهای روس از شهر خرسون و مناطق اطراف آن شکست نمادین بزرگی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌شمار می‌رود.

شهر خرسون در هفته‌های اول تهاجم نظامی روسیه به اوکران سقوط کرد. این شهر جز چهار منطقه‌ای بود که عوامل دست‌نشانده روسیه در آن جا «همه‌پرسی» الحاق به روسیه برگزار کردند و حالا پرچم‌های اوکراین بار دیگر بر فراز ساختمان‌های این شهر برافراشته می‌شود.

به‌گفته زلنسکی، «هم‌اکنون مدافعان ما در حال نزدیک شدن به شهرند. تا مدتی دیگر وارد می‌شویم. اما واحدهای ویژه، شهر هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی روسیه از مناطق غربی رودخانه دنیپرو کامل شده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد دیگر امکان حفظ شهر خرسون و مناطق غربی رودخانه دنیپرو برای نیروهای روس وجود ندارد. به‌گفته وزیر دفاع روسیه، او دستور ایجاد خطوط دفاعی در ساحل شرقی رودخانه را صادر کرده است.

به‌رغم عقب‌نشینی نیروهای روسیه از شهر خرسون و مناطق اطراف آن، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه تاکید کرد این تصمیم نظامی به‌ هیچ وجه مایه شرمساری کرملین نیست و مسکو همچنان کل خرسون را بخشی از روسیه می‌داند.

بیشتر از جهان