عفو بین‌الملل: بیش از یک میلیون نفر خواهان پاسخ‌گو کردن عوامل سرکوب‌ها شده‌اند؛ اقدام کنید

عفو بین‌الملل اعلام کرد توانسته با راستی‌آزمایی و گردآوری اطلاعات، نام ۱۰۰ تن از معترضانی را که در جریان اعتراض‌های هفته‌های گذشته در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان به‌دست عوامل سرکوب حکومت ایران کشته شده‌اند را ثبت و مستند کند

همزمان با تداوم سرکوب گسترده اعتراض‌های سراسری در ایران، «سازمان عفو بین‌الملل» روز جمعه، ۲۰ آبان، با انتشار نامه‌ای خطاب به «شورای حقوق بشر» سازمان ملل، از این نهاد بین‌المللی خواست به‌اتکا درخواست بیش از یک میلیون نفر از مردم جهان، هرچه سریع‌تر یک سازوکار مستقل حقوق بشری به‌منظور رسیدگی به ابعاد جنایت‌ها و سرکوب‌های سیاسی نظام‌مند در ایران تشکیل دهد.

در نامه روز جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان‌ماه) سازمان غیردولتی «عفو بین‌الملل» خطاب به «شورای حقوق بشر» سازمان ملل، قید شده که بیش از یک‌-چهارم کسانی که در ۲۲۰ کشور و «منطقه سرزمینی» به فراخوان تشکیل یک سازوکار مستقل و موثر بین‌المللی پاسخ مثبت داده و آن را امضا کرده‌اند از داخل ایران بوده‌اند.

سازمان «عفو بین‌الملل» در بخش دیگری از نامه روز جمعه خود به فداکاری‌‌های معترضان در ایران اشاره می‌کند.

به‌نوشته «عفو بین‌الملل»، معترضان در ایران، با وجود این که ممکن است جان خود را از دست بدهند یا دستگیر شوند، همچنان به خیابان‌ها می‌آیند.

در بخش دیگری از نامه عفو بین‌‌الملل، ضمن نام آوردن از شمار زیادی از کشورهای جهان، از مناطق و قاره‌های مختلف، به همبستگی‌های بین‌المللی با اعتراض‌های سراسر در ایران اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان حقوق بشری، روز گذشته هم با انتشار یک گزارش ویژه درباره سرکوب‌های خونین در استان سیستان و بلوچستان، خواهان ایجاد یک سازوکار حقوقی مستقل به‌منظور پاسخ‌گو کردن عوامل سرکوب‌های سیاسی در ایران شده بود.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه اعلام کرد توانسته با راستی‌آزمایی و گردآوری اطلاعات، نام ۱۰۰ تن از معترضان، عابران و نمازگزارانی که در جریان اعتراض‌های هفته‌های گذشته در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان، از جمله در شهرهای زاهدان و خاش، به‌دست عوامل سرکوب حکومت ایران کشته شده‌اند را ثبت و مستند کند.

«شورای حقوق بشر» یک نهاد بین‌دولتی وابسته به سازمان ملل به‌شمار می‌رود. سازمان عفو بین‌الملل و بسیاری دیگر از سازمان‌های حقوق بشری، بارها از «شورای حقوق بشر» خواسته‌اند هرچه سریع‌تر برای بررسی ابعاد سرکوب‌های سیاسی در ایران یک جلسه فوری اضطراری تشکیل دهد.