رقابت تنگاتنگ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

جمهوری‌خواهان تاکنون ۲۱۱ کرسی و دموکرات‌ها ۱۹۷ کرسی را کسب کرده‌اند

در ایالت جورجیا هم شهروندان باید در دور دوم رای‌گیری که ششم دسامبر برگزار می‌شود، شرکت کنند - AFP

شمارش آرای انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در حالی به پایان نزدیک می‌شود که جمهوری‌خواهان همچنان با اندکی اختلاف از دموکرات‌ها پیش افتاده‌اند.

نتایج شمارش آرا تا صبح روز جمعه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) حاکی از آن است که جمهوری‌خواهان ۲۱۱ کرسی و دموکرات‌ها ۱۹۷ کرسی مجلس نمایندگان را کسب کرده‌اند. همچنین هر دو حزب در مجلس سنا صاحب ۴۸ کرسی شده‌اند.

به دست‌ آوردن اکثریت مجلس نمایندگان در آمریکا مشروط به این است که یکی از دو حزب حاکم ۲۱۸ کرسی را به خود اختصاص دهند؛ بنابراین اکنون جمهوری‌خواهان به هفت کرسی و دموکرات‌ها به ۲۱ کرسی دیگر نیاز دارند.

براساس قوانین داخلی آمریکا، مسئولیت شمارش آرا به ایالت‌ها سپرده شده‌ و اکنون شمارش آرای برخی ایالت‌ها به پایان رسیده است، اما نتایج آرای برخی ایالت‌ها مانند آریزونا، نوادا و جورجیا هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارکنان انتخابات آمریکا روز جمعه در ایالت‌های آریزونا و نوادا در تلاش بودند تا صدها هزار رای شمارش‌نشده را شمارش کنند. با اینکه نتایج این آرا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت سنای آمریکا داشته باشد، مقام‌های محلی می‌گویند شمارش آرای پستی ممکن است تا هفته آینده طول بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایالت جورجیا هم شهروندان باید در دور دوم رای‌گیری که ششم دسامبر برگزار می‌شود، شرکت کنند، زیرا نتایج آرای دو نامزد دموکرات و جمهوری‌خواه در این ایالت مساوی بود.

هرچند که رقابت در این ایالت، میان رافائل وارناک، نامزد دموکرات و هرشل واکر، نامزد جمهوری‌خواه است، اما ناظران می‌گویند آرایی که از صندوق این ایالت بیرون می‌آید در سرنوشت ریاست‌جمهوری جو بایدن هم تاثیرگذار است.

اکنون جمهوری‌خواهان خود را برای بازپس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان آماده می‌کنند. کنترل مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواهان این امکان را می‌دهد که برخی برنامه‌ها و اقدام‌های بایدن را وتو کنند. آن‌ها همچنین قصد دارند تحقیقات دقیقی را درباره عملکرد دولت بایدن کلید بزنند.

کوین مک‌ کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، اعلام کرده است که در صورت تصدی ریاست جمهوری‎‌‌خواهان، برای ریاست مجلس نامزد می‌شود. او در عین‌حال پیروزی جمهوری‌خواهان را در انتخابات اخیر «اجتناب‌ناپذیر» توصیف کرد.

جو بایدن روز پنجشنبه از گفت‌وگو با مک‌کارتی خبر داد، ولی این را هم گفت که همچنان به پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان امیدوار است.

ریاست‌جمهوری جو بایدن از سال ۲۰۲۱، در شرایطی آغاز شد که آمریکا پس از چهار سال ریاست‌جمهوری پر فراز و نشیب دونالد ترامپ، با مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری درگیر بود.

بیشتر از جهان