انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا؛ رقابت تنگاتنگ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها

رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا: فردا وقتی از خواب بیدار شویم، ما در اکثریت خواهیم بود و نانسی پلوسی در اقلیت

نتایج این رای‌گیری بی‌شک بر روند انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال آینده آمریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت - AFP

برگزاری انتخابات در آمریکا گاهی اوقات صحنه‌هایی از وحدت ملی را رقم می‌زد؛ اما انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ که در مورد توازن قوا در کنگره آمریکا تصمیم‌گیری می‌کند، تاکنون بسیار جنجالی و پرهزینه بوده است و قطعا یکی از آن‌ها نیست.

عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نارضایتی‌های فراوانی را به همراه داشته است. افزایش نرخ تورم، ناکارامدی در کنترل جرم و جنایت، ناتوانی در مدیریت مهاجران، نارضایتی در کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ و برخی از تصمیم‌گیری‌های مهم دیگر در عرصه داخلی و بین‌المللی سبب شد تا دموکرات‌ها از مدت‌ها پیش برای روز رای‌گیری نگران باشند.

به گزارش آسوشتیدپرس، تحلیل‌ کلی انتخابات‌ها در آمریکا نشان می‌دهد معمولا حزبی که پیروزی در رقابت برای کاخ سفید را جشن می‌گیرد، دو سال بعد در انتخابات میان‌دوره‌ای بابت از دست دادن آرای مردم ماتم‌زده می‌شود. اما این بار در کنار این الگوی تاریخی، پای نارضایتی‌های عمیق دیگری نیز در میان است.

بر اساس برخی نظرسنجی‌های پساانتخاباتی، رای‌دهندگانی که از هر دو حزب دل خوشی ندارند (گروهی که شامل حدود ۱۰ درصد) با اختلاف بسیار، نامزدهای جمهوری‌خواه را به دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند. این موضوع نسبت به سال ۲۰۱۸ که رای‌دهندگان مخالف هر دو حزب درباره نامزدهای این دو حزب نظری کم‌و‌بیش یکسان داشتند، تغییر بزرگی است.

با توجه به تمام این موارد، برای بایدن و دموکرات‌های مجلس نمایندگان احتمال حفظ قدرت اندک است و جمهوری‌خواهان انتظار دارند کرسی‌های کافی برای به دست آوردن اکثریت را کسب کنند. این در شرایطی است که آن‌ها در تبلیغات و اعلام مواضع خود به همکاری با بایدن تمایلی نشان نداده‌اند و همین موضوع دموکرات‌ها را نگران‌تر از قبل می‌کند.

تاکنون بر اساس برآوردهای منتشرشده، رقابت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سنا نزدیک است و هر کدام ۴۸ کرسی را در اختیار دارند. حزبی که ۵۰ کرسی به دست آورد، اکثریت سنا را خواهد داشت. در مجلس نمایندگان نیز تاکنون ۱۷۲ کرسی در اختیار دموکرات‌ها و ۱۹۹ کرسی در اختیار جمهوری‌خواهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار انتخابات کنگره، انتخابات برای گزینش فرمانداران، دادستان‌های عمومی و شمار زیادی از پست‌های ایالتی نیز برگزار می‌شود. بنا بر نتایج مشخص‌شده، تاکنون جمهوری‌خواهان موفق شده‌اند در کنتاکی و کارولینای جنوبی پیروز شوند. همچنین چنانچه انتظار می‌رفت، برد لیتل،‌ فرماندار جمهوری‌خواه، با پیروزی بر رقیب دموکرات خود، استفن هاید، بار دیگر به فرمانداری آیداهو انتخاب شده است. مایک کرپو، سناتور جمهوری‌خواه این ایالت نیز، دیود رات دموکرات را شکست داد و در سمت خود ابقا شد.

در ایالت جمهوری‌خواه وایومینگ، هریت هگمن، از متحدان دونالد ترامپ که در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ماه اوت، لیز چینی، نماینده وایومینگ، را شکست داد، با پیروزی در انتخابات به مجلس نمایندگان راه پیدا کرد. هگمن در انتخابات روز سه‌شنبه لینت گری بول، نامزد دموکرات‌ها و نامزدهای دو حزب لیبرتارین و قانون اساسی را شکست داد.

خبرها اوهایو نیز حاکی از آن است که جی‌دی ونس در یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های روز سه‌شنبه پیروز شده است و سناتور جدید این ایالت خواهد بود. ونس در مقابل تیم رایان، رقیب دموکرات، پیروز شد تا این کرسی همچنان قرمز بماند. این پیروزی برای دونالد ترامپ که در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه از ونس حمایت کرد، خبر خوبی است.

از سوی دیگر، تد باد، نماینده کنونی مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه، سناتور بعدی از ایالت کارولینای شمالی خواهد بود. به تخمین سی‌ان‌ان، او موفق شد کریس بیسلی، قاضی سابق دیوان عالی ایالتی، را شکست دهد. جمهوری‌خواهان ماه‌ها بود در این ایالت برتری داشتند.

روز چهارشنبه، پس از مشخص شدن برخی از نتایج، کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا، در جشن پیروزی جمهوری‌خواهان سخنرانی کرد. او به پیروزی حزبش در نیویورک، آیووا و فلوریدا اشاره کرد و گفت: «معلوم است که ما مجلس را پس خواهیم گرفت. وقتی فردا از خواب بیدار شویم، ما در اکثریت خواهیم بود و نانسی پلوسی در اقلیت.»

با این حال شمارش آرا همچنان ادامه دارد و دموکرات‌ها نیز موفقیت‌های مهمی به دست آورده‌اند. در نیومکزیکو، میشل لوژان گریشام، فرماندار دموکرات، با شکست دادن مارک رونچتی جمهوری‌خواه، برای دومین دوره فعالیت در این سمت ابقا شد. همچنین گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات ایالت میشیگان، با شکست دادن رقیب جمهوری‌خواه خود، تودور دیکسون، برای دومین دوره چهار ساله پیروز شد. در این ایالت، سقط جنین به موضوعی کلیدی تبدیل شده بود.

جاش گرین دموکرات نیز با شکست دوک آیونا، فرماندار سابق جمهوری‌خواه، توانست فرماندار بعدی هاوایی شود و از سوی دیگر، تونی اورس، فرماندار ویسکانسین، موفق شد تیم میشلز جمهوری‌خواه را شکست دهد.

در میان انتشار تازه‌ترین اخبار مربوط به انتخابات و در حالی که نتیجه نهایی هنوز مشخص نشده است، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، بیانیه‌ای صادر کرد. او از عملکرد دموکرات‌ها در انتخابات که آن را «به‌شکل غیرمنتظره‌ای خوب» خواند، قدردانی کرد و گفت: «در حالی که رقابت‌ها در این انتخابات تنگاتنگ است، واضح است که اعضای دموکرات مجلس نمایندگان و نامزدهایمان در سراسر کشور به‌شدت بهتر از انتظارات ما عمل می‌کنند. با تشکر فراوان از داوطلبان مردمی ما که به هر رای‌دهنده‌ای اجازه دادند نظر خود را در مورد دموکراسی بیان کند.»

این اظهار امیدواری در شرایطی است که فاکس‌نیوز در تجزیه و تحلیل یک نظرسنجی با مشارکت بیش از ۹۰ هزار رای‌دهنده در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، گزارش کرد که در مقایسه با انتخابات ۲۰۲۰، بیشتر گروه‌های جمعیتی به سمت راست تغییر عقیده دادند. بر اساس این گزارش، برخی از مهم‌ترین تغییرها در گروه‌هایی بوده است که دو سال پیش از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، حمایت کردند. به عنوان مثال، زنان در سال ۲۰۲۰ با ۱۲ امتیاز به بایدن رای دادند و اما در سال ۲۰۲۲ تنها با چهار امتیاز به دموکرات‌ها رای دادند.

سایر آرای قابل‌توجه در این نظرسنجی عبارت‌اند از تغییر نظر رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال (با ۱۲ امتیاز تغییر به سمت جمهوری‌خواهان)، رای‌دهندگان سیاهپوست (۱۵ امتیاز بیشتر به سمت جمهوری‌خواهان)، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (افزایش ۱۱ امتیازی)، میانه‌روها (افزایش ۱۱ امتیازی)، لاتین‌تبارها با ۱۰ امتیاز تغییر و رای‌دهندگان ساکن حومه شهرها با ۹ امتیاز تغییر بیشتر به نفع جمهوری‌خواهان.

بیشتر از جهان