عفو بین‌الملل نام ۱۰۰ تن از کشته‌شدگان در سیستان و بلوچستان را ثبت کرد

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۱۸ بلوچ شامل دو کودک روز جمعه چهارم نوامبر در خاش کشته شدند

@AmnestyIran

در آستانه فراخوان فعالان سیاسی-اجتماعی برای گردهمایی‌های اعتراضی در روز جمعه در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواهان اقدام فوری بین‌الملل به‌منظور توقف سرکوب‌های سیاسی در این استان شد.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان‌ماه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد توانسته با راستی‌آزمایی و گردآوری اطلاعات، نام ۱۰۰ تن از معترضان، عابران و نمازگزارانی که در جریان اعتراض‌های هفته‌های گذشته در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان، از جمله در شهرهای زاهدان و خاش، به‌دست عوامل سرکوب حکومت ایران کشته شده‌اند را ثبت و مستند کند. عفو بین‌الملل می‌گوید تنها در روز جمعه چهارم نوامبر ۱۸ بلوچ شامل دو کودک در خاش کشته شدند.

عفو بین‌الملل تاکید می‌کند،  شمار واقعی کشته‌شدگان بیشتر از تعدادی است که این سازمان توانسته ثبت و گزارش کند.

در فهرست یکصد تن از کشته‌شدگانی که سازمان عفو بین‌الملل موفق شده نام و هویت آن‌ها را راستی‌آزمایی، شناسایی و مستند کند ۱۶ کودک دیده می‌شود.

به‌نوشته عفو بین‌الملل، ظرف پنج هفته گذشته، نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران، به‌طور غیرقانونی از سلاح‌های مرگ‌بار برای برخود و سرکوب معترضان بی‌سلاح استفاده کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش عفو بین‌الملل، نیروهای سرکوبگر حکومت ایران، در جریان تظاهرات روز چهارم آبان در خاش، بلافاصله با گلوله‌های جنگی، معترضان را از فاصله‌ای نزدیک هدف قرار داده‌اند.

این سازمان حقوق بشری بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواسته‌ تا هرچه سریع‌تری اقدام فوری در راستای پایان دادن به سرکوب‌های شدید و خونین معترضان در ایران انجام دهد.

عفو بین‌الملل پیشتر هم از «شورای حقوق بشر» سازمان ملل خواسته‌ بود یک جلسه اضطراری به‌منظور بررسی ابعاد سرکوب سیاسی در ایران تشکیل دهد.

این سازمان همچنین خواهان تشکیل یک سازوکار قضایی بین‌المللی موثر و مستقل با هدف پاسخ‌گو کردن عوامل سرکوب‌‌ها در ایران شده است.