اعزام گسترده نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران به سیستان و بلوچستان در آستانه جمعه اعتراضی

ده‌ها خودروی یگان ویژه و همچنین خودروهای حامل نیروهای سپاه پاسداران از دیگر استان‌ها وارد زاهدان شدند

در آستانه اولین جمعه پس از کشتار مردم خاش در ۱۳ آبان و هم‌زمان با نماز جمعه اهل سنت زاهدان در چهلم جمعه خونین این شهر، اعزام گسترده نیروی‌های یگان ویژه و سپاه پاسداران به زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان در روز و شامگاه پنجشنبه ادامه داشت و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز شخصا وارد زاهدان شد.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها خودروی یگان ویژه و خودروهایی حامل نیروهای این یگان و همچنین خودروهای حامل نیروهای سپاه پاسداران از دیگر مناطق و استان‌های ایران، به‌ویژه استان‌های کرمان و خراسان رضوی در حال حرکت و ورود به شهر زاهدان بوده‌اند.

از سوی دیگر، روابط عمومی قرارگاه قدس سپاه پاسداران مستقر در جنوب شرق ایران از حضور محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، در زاهدان خبر داد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۹ آبان‌، طی سخنانی در زاهدان، مردم معترض در سیستان و بلوچستان را به برخورد شدیدتر تهدید کرد و گفت: «ما دوست نداریم خون از دماغ یک بی‌گناه بریزد، چون همه مردم عائله جمهوری اسلامی ایران هستند، اما به شدت با برهم زنندگان امنیت مردم برخورد خواهیم کرد.»

پاکپور افزود: «واقعیت سیستان و بلوچستان بسیار متفاوت است از آنچه فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان تصویرسازی می‌کنند»، اما هم‌زمان هشدار داد: «بزرگان و ریش‌سفیدان سیستان و بلوچستان باید مراقبت کنند که جوانان و نوجوانان در دام فضای مجازی قرار نگیرند.»

 پاکپور همچنین به سران طوایف بلوچ و روحانیان اهل سنت هشدار داد و گفت: «بزرگان سیستان و بلوچستان نباید اجازه مخدوش شدن چهره استان را بدهند، دشمنان از هیچ جنایتی برای برهم زدن امنیت دریغ ندارند و از هر اقدامی برای ایجاد هرج‌ومرج درون استان استفاده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۹ آبان، طی سخنانی در جمع فرماندهان سپاه، مقام‌های دولتی و همچنین نیروهای امنیتی و بسیج در زاهدان، از خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی به‌عنوان «فتنه پنجم» نام برد و گفت: «دشمن استان سیستان و بلوچستان را هدف قرار داده و روی خدشه‌دار کردن این وحدت تمرکز کرده است.»

طائب طی سخنرانی‌اش در حسینیه عاشقان ثارالله زاهدان، به کشتار جمعه خونین زاهدان در ۸ مهر و همچنین کشتار مردم معترض خاش در جمعه ۱۳ آبان اشاره‌ای نکرد، اما به تقدیر از حمیدرضا هاشمی، فرمانده اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان پرداخت که در جریان سرکوب اعتراض‌ها پس از جمعه خونین در زاهدان کشته شد.

هویت واقعی حمیدرضا هاشمی پس از کشته شدن او اعلام شد و تا قبل از آن، با اسم مستعار «سید علی موسوی» فرماندهی اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان را بر عهده داشت.

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی تاکنون، سه بار و در سه شهر زاهدان، سراوان و خاش ده‌ها تن از مردم با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند.

ابتدا روز جمعه هشتم مهرماه در جمعه خونین زاهدان، در حالی که مردم قصد تظاهرات در حمایت از خیزش سراسری و اعتراض به اقدام فرمانده انتظامی چابهار در تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ را داشتند، نیروهای سرکوبگر از بالای ساختمان یک کلانتری به سوی مردم و نمازگزاران اهل سنت شلیک کردند. در جمعه خونین دست‌کم ۹۴ نفر، ازجمله دست‌کم ۱۰ کودک در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر در نزدیکی مصلای مسجد مکی و درگیری‌های بعد از آن، به دست نیروهای سرکوبگر کشته شدند.

سپس، جمعه ششم آبان دست‌کم ۸ نفر، ازجمله یک کودک در زاهدان و سراوان کشته شدند و بار دیگر در روز جمعه سیزدهم آبان نیز شلیک نیروهای سرکوبگر در خاش و زاهدان دست‌کم ۱۶ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است.

مردم در بسیاری از شهرهای ایران، روز چهارشنبه ۱۸ آبان، به مناسبت چهلم کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند، اما در سیستان و بلوچستان، گروه‌هایی از فعالان مدنی و سیاسی، روز جمعه ۲۰ آبان، را «روز همبستگی میلیونی با مردم بلوچستان» و تظاهرات خیابانی اعلام کرده‌اند.