حادثه جمعه خونین زاهدان از زبان مولوی عبدالحمید: تک‌تیراندازها به نمازگزاران حمله کردند

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که بیشتر تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده است

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان، با انتشار متنی در کانال تلگرامی خود، جزئياتی از حادثه جمعه خونین زاهدان (هشتم مهر) را بیان کرد. 

در کانال تلگرامی مولوی عبدالحمید ضمن تاکید بر «لزوم محاکمه و مجازات کسانی که مردم را به ناحق کشته‌اند»، درباره این کشتار آمده است:‌ «نماز جمعه هشتم مهرماه با آرامش بسیار برگزار شد. در این مراسم سخنرانی در راستای اعتدال بود و عموم مردم به حفظ آرامش و اجتناب از تخریب بیت‌المال و اموال عمومی، و نیروهای نظامی و انتظامی نیز به مدارا و خوش‌رفتاری با مردم  توصیه شدند. در پایان هم به مردم استان توصیه شد که در رابطه با موضوع چابهار احساسات‌شان را کنترل کنند و تا اعلام نتیجه تحقیقات دستگاه قضایی آرامش خودشان را حفظ کنند».

این سخن اشاره‌ای است به سخنان مولوی حافظ عبدالغفار نقشبندی، امام‌جمعه شهرستان راسک، که در بیانیه‌ای گزارش‌ها درباره تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ را تایید کرد.

عبدالحمید ادامه داد: «دقایقی بعد از ادای نماز جمعه که نمازگزاران طبق معمول برای ادای نمازهای سنت و نفل در مصلا می‌مانند، صدای تیراندازی شنیده شد. بعدا مشخص شد که تعداد معدودی از جوانان کم‌سن‌وسال بعد از ادای نماز مقابل کلانتری که نزدیک مصلا واقع شده تجمع می‌کنند و شعار می‌دهند و تعدادی از این جوانان به سمت کلانتری سنگ پرتاب می‌کنند. طبق گزارش‌هایی که به ما رسیده نیروهای یگان ویژه‌ که ظاهرا از قبل در کلانتری مذکور مستقر شده بودند، اقدام به شلیک گلوله جنگی به سمت مردم می‌کنند و در این بین نه‌تنها به سمت جوانانی که در مقابل کلانتری تجمع کرده بودند، بلکه از روی ساختمان کلانتری به داخل محوطه مصلا و به سمت کسانی که در حال ادای نماز بوده‌اند شلیک می‌کنند و در قسمت مردان و زنان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد که هیچ‌کدام از افراد داخل مصلا هیچ‌گونه شعاری نداده بودند بلکه جمع اندکی از جوانان در مقابل کلانتری تجمع کرده و شعار داده بودند. او افزود: «در ادامه افراد مسلح لباس شخصی که روی پشت‌بام منازل مستقر شده بودند به سمت مردمی که در حال بازگشت به منازل خود بوده‌اند تیراندازی کردند. بیشتر تیرها به سر و قلب نمازگزاران شلیک شده است که معلوم می‌شود این کار توسط تک‌تیراندازها انجام شده است.»

بنا به گفته مولوی عبدالحمید، طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۴۰ نفر از افراد نمازگزار جان باخته‌اند و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند. او تاکید کرد: «آمار زخمی‌هایی که جان خود را از دست داده‌اند را نداریم و احتمال افزایش جان‌باختگان این حادثه بسیار زیاد است.»

تاکنون منابع مختلف، آمار متفاوتی از قربانیان و مجروحان اعتراض‌های زاهدان اعلام کرده‌اند. کمپین فعالان بلوچ به نقل از منابع مردمی می‌گوید در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان، ۵۸ نفر کشته و بیش از ۲۷۰ تن زخمی شده‌اند. این کمپین پس از آن توانست هویت دست‌کم ۴۲ کشته و ۱۹۳ مجروح مردمی در اعتراض‌های زاهدان را تایید کند.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفته‌هایش از «بی‌تدبیری مامورین انتظامی» انتقاد کرد و گفت: «چرا نیروی انتظامی از امکاناتی از قبیل گاز اشک‌آور، تیرهای پلاستیکی و... برای متفرق‌کردن مردم استفاده نکرد و سبب وقوع این فاجعه شد؟! برخی تلاش می‌کنند با تغییر صحنه و موضوع، اشتباه خودشان را به گردن افرادی دیگر بیندازند، درحالی‌که بی‌تدبیری نیروی انتظامی در این حادثه واضح و آشکار است.»

او همچنین در پایان گفت: «کسانی که مردم را به ناحق کشته‌اند باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند و پای‌شان به میز محاکمه کشیده شود و مجازات شوند.»
اظهارات او در حالی مطرح می‌شود که پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی گروه جیش‌العدل را مسئول اتفاقات رخ داده در زاهدان معرفی کرده بودند.

جمهوری اسلامی دقایقی پس از انتشار فیلم‌هایی از این کشتار در شبکه‌های اجتماعی این اتفاق را حمله‌ای تروریستی خواند. خبرنگار صداوسیما در شبکه خبر ساعتی پس از این حادثه اعلام کرده بود که هم‌زمان با نماز جمعه عده‌ای به داخل کلانتری کوکتل ‌مولوتوف انداختند و شروع به تیراندازی کردند و ماموران انتظامی تنها از خود دفاع کرده‌اند. درحالی‌که خبرنگار صداوسیما اوضاع شهر را آرام توصیف می‌کرد، کماکان تا ساعاتی بعد درگیری مسلحانه در زاهدان ادامه داشت.