۱۳۰ نفر از طالبان تاجیک‌تبار محلی در پنجشیر، سلب صلاحیت شده‌‌اند

مسئولیت همه امور در پنجشیر در دستان طالبان قندهاری است

در ۱۴ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، پنجشیر شاهد درگیری‌های سنگین میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان بوده است-WAKIL KOHSAR / AFP

در یک ماه گذشته ۱۳۵ نفر از نیروهای طالبان که در نهادهای مختلف، به‌ویژه در نهادهای امنیتی شهرستان دره استان پنجشیر کار می‌کردند، سلب صلاحیت شده‌اند. این افراد از تاجیک‌های بومی پنجشیر‌ند و پیش از این مولوی قدرت‌الله و ملأ اکرام از آنان حمایت می‌کردند. مولوی قدرت‌الله، تاجیک و از ساکنان پنجشیر است که تا اواخر سپتامبر به‌عنوان استاندار طالبان در پنجشیر فعالیت می‌کرد.

شهرستان دره در ماه‌های اخیر بارها شاهد حمله‌ نیروهای جبهه مقاومت ملی به مواضع طالبان بوده است. کوهستان‌های این شهرستان از مراکز مهم نفوذ جبهه مقاومت ملی به شمار می‌روند. تمامی ۱۳۵ عضو طالبان که از سمت‌هایشان  برکنار شده‌اند، از ساکنان روستاهای تنخو، عبدالله‌خیل، ملیمه، پسگران، پتوله، هزارمیر، احمدزایی و کرامان‌اند. دلیل برکناری این افراد از سمت‌هایشان مشخص نیست، اما گفته می‌شود طالبان پشتون‌تبار که کنترل نهادهای این گروه در پنجشیر را بر عهده دارند به دلیل بی‌اعتمادی به این افراد، آنان را اخراج کرده‌اند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، اواخر سپتامبر مولوی محمد محسن هاشمی را به‌عنوان استاندار پنجشیر معرفی و مولوی قدرت‌الله را از این مسند برکنار کرد. مولوی محمد محسن هاشمی نیز تاجیک و از ساکنان استان تخار در شمال شرق افغانستان است. هاشمی پیش از این در سمت معاون وزارت داخله (کشور) طالبان کار می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فهرست نیروهای تاجیک طالبان در پنجشیر که سلب صلاحیت شده‌اند، نشان می‌دهد که این افراد پیش از این، با حمایت مولوی قدرت‌الله و مولوی اکرام در سمت‌های مختلف ازجمله فرمانداری، فرماندهی، بخش‌های اداری و نظامی کار می‌کردند.

یک منبع آگاه در پنجشیر با شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت: افرادی که از کار اخراج شده‌اند، نیروهایی‌ بودند که در چارچوب تشکیلات نظامی تحت امر مولوی قدرت‌الله، استاندار پیشین طالبان در پنجشیر، سال‌ها علیه دولت افغانستان جنگیده‌اند.

طی ۱۴ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، پنجشیر شاهد درگیری‌های زیادی میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان بوده است. طالبان با اخراج فرماندهان تاجیک و پنجشیری از صفوف خود، تمامی اختیارات را به فرماندهان پشتون‌تبار که بیشتر قندهاری‌اند واگذار کرد.

طالبان در اوایل سپتامبر ملا عبدالقیوم ذاکر، یکی از فرماندهان ارشد جناح قندهار را به‌ سمت مسئول عمومی نظامی در پنجشیر و اندراب گماشت. ملأ ذاکر با بسیج هزاران نیرو به قرارگاه‌های جبهه مقاومت ملی در پنجشیر حمله کرد و منابع معتبر در اواخر سپتامبر خبر کشته شدن او را تایید کردند. طالبان خبر کشته یا زخمی شدن ملا قیوم ذاکر را رد کردند، اما اکنون شخصی به نام قاری حافظ به جای ملا قیوم ذاکر، مسئولیت نیروهای طالبان در پنجشیر و اندراب را بر عهده دارد.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود که اکنون در استان‌های پنجشیر، تخار، بدخشان، بغلان و پروان فعالیت می‌کنند، ادعای طالبان را در سلطه بر سراسر افغانستان به چالش کشیده‌اند. در یک‌سال گذشته چندین فرمانده ارشد طالبان در پنجشیر و بدخشان، به دلیل نارضایتی از عملکرد قومی این گروه، به جبهه مقاومت ملی پیوستند. عبدالملک، افسر ارشد فرماندهی پلیس طالبان در پنجشیر و عبدالحمید مجاهد، از فرماندهان ارشد این گروه در بدخشان، دو فرمانده طالبان بودند که به جبهه مقاومت ملی پیوستند و در درگیری با طالبان کشته شدند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان که به گفته احمد مسعود حدود سه هزار نیروی نظامی در پنج استان افغانستان دارد، با هدف آزادسازی افغانستان از سلطه طالبان و تامین عدالت اجتماعی مبارزه می‌کند. این جبهه در سال ۲۰۲۱ و در آستانه فروپاشی دولت جمهوری در پنجشیر تاسیس شد و پس از سقوط کابل و فروپاشی دولت، به دفاع از پنجشیر پرداخت.

در ششم سپتامبر ۲۰۲۱ و پس از یک رشته درگیری‌های سنگین، نیروهای طالبان وارد پنجشیر شدند و نیروهای جبهه مقاومت ملی، به کوهستان‌های این استان پناه بردند. در یک‌سال گذشته، نیروهای جبهه مقاومت ملی با تشکیل قرارگاه‌های کوهستانی تلاش کردند نفوذشان را در سایر نقاط پنجشیر نیز گسترش دهند، اما طالبان با اعزام هزاران نیروی نظامی از استان‌های عمدتا پشتون‌نشین، مانع پیشروی نیروهای جبهه مقاومت ملی شدند.

با این حال، جبهه مقاومت ملی توانست فعالیتش را از پنجشیر و اندراب، به بدخشان، تخار، پروان و کاپیسا نیز گسترش دهد.