فرستاده ویژه اروپا: افغانستان حکومت رسمی و قانونی ندارد

طالبان به نشست تغییرات اقلیمی دعوت نشدند چون رژیم این گروه به رسمیت شناخته نشده است

یک مقام طالبان حضور در نشست تغییرات اقلیمی را «حق جایز» خود دانست و گفت نماینده طالبان باید در آن حضور می‌داشت-Wakil KOHSAR / AFP

توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، روز پنجشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر)، با اشاره به برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی در مصر گفت کسی از افغانستان در این نشست حضور نداشت چون «افغانستان حکومت قانونی و رسمی ندارد».

نیکلسون افزود: «با وجود این، افغانستان یکی از کشورهایی است که بسیار تحت تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی قرار گرفته است.»

به نظر می‌رسد این پیام فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان پاسخی به اعتراض طالبان درباره دعوت نشدن نماینده این گروه به نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در مصر باشد. روز چهارشنبه، حافظ عزیزالرحمان، رئیس اداره ملی حفاظت از محیط زیست افغانستان که تحت مدیریت طالبان است، در نشستی خبری، تایید کرد که از طالبان برای حضور در کاپ ۲۷ دعوت نشده است.

حافظ عزیزالرحمان با انتقاد از برگزارکنندگان این نشست، افزود: «موضوع حفظ محیط زیست و تغییرات اقلیمی در جهان از مسائل بشری است. کشورها و جامعه جهانی نباید این موضوع را به سیاست ربط دهند.»

عزیزالرحمان گفت که طالبان از طریق وزارت خارجه تلاش کرده‌اند در نشست تغییرات اقلیمی شرکت کند، اما «بنا بر ملاحظات سیاسی»، در این نشست از طالبان دعوت نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام طالبان حضور در نشست تغییرات اقلیمی را «حق جایز» خود دانست و گفت موضوع محیط زیست به افراد، کشورها و نهادها منحصر نیست؛ بلکه یک موضوع انسانی است و نماینده طالبان باید در آن حضور می‌داشت.

افغانستان در سال ۲۰۰۲، عضو کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد شد و پس از آن، نمایندگان افغانستان همه ساله در نشست‌های مرتبط به این موضوع شرکت می‌کردند. پس از سلطه طالبان بر افغانستان، اگرچه عضویت این کشور در کنوانسیون‌ها و سازمان‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد، به دلیل به رسمیت شناخته نشدن رژیم طالبان از سوی جهان، هیچ کس به نمایندگی از افغانستان در این نشست‌ها حضور ندارد.

روح‌الله امین، از کارمندان اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان که در دولت پیشین افغانستان نیز در این اداره کار می‌کرد، گفت که صندوق بخش تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد حامی مالی ۳۲ پروژه توسعه‌ای در افغانستان بود اما در بیش از یک‌ سال گذشته، کار این پروژه‌ها متوقف شده است.

با این حال، مقام‌های طالبان در اداره ملی حفاظت محیط زیست از سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌کننده خواستند به دلیل آسیب‌پذیری افغانستان از تغییرات اقلیمی، به این گروه کمک‌های فنی و مالی ارائه کنند. آنان ادعا می‌کنند طی ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان و نیروهای ناتو، طبیعت در افغانستان به دلیل استفاده از تسلیحات مختلف، آسیب دیده و بیماری‌های مختلف در میان انسان‌ها شیوع یافته است.

وزارت خارجه طالبان هفته گذشته هم در بیانیه‌ای مدعی شد که تغییرات اقلیمی حدود دو میلیارد دلار به افغانستان ضرر زده است. در این بیانیه، از کشورها و سازمان‌های فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست خواسته شد به افغانستان کمک کنند.

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که با نام اختصاری کاپ ۲۷ (COP27) ، سه‌شنبه گذشته با حضور ۹۰ تن از سران دولت‌ها و نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان، در شهر شرم‌الشیخ مصر برگزار شد.