نیویورک؛ پیشروی جمهوری‌خواهان و پیروزی دمکرات‌ها در سه انتخابات ایالتی

جمهوری‌خواهان چند دستاورد مهم داشتند و نامزد فرمانداری‌، لی زلدین، نیز بسیار موفق‌تر از آن‌چه چند هفته پیش تصور می‌شد عمل کرد

در مجلس نمایندگانِ ایالتی که ۱۵۰ کرسی دارد نیز جمهوری‌خواهان موفق شدند برخی دموکرات‌های دیرین را شکست دهند-Yuki IWAMURA / AFP

جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه چند دستاورد مهم در نیویورک داشتند و نامزد فرمانداری‌، لی زلدین نیز بسیار موفق‌تر از آنچه چند هفته پیش تصور می‌شد عمل کرد. برای اولین بار در نسل کنونی است که حزب قرمز شانس جدی پیروزی در انتخابات فرمانداری را داشت. حزب دموکرات هم روز سه‌شنبه به چند پیروزی در ایالت نیویورک دست پیدا کرد. فرمانداری در دست این حزب باقی ماند و آبی‌ها به نظر موفق به حفظ اکثریت در قوه مقننه این ایالت خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سنای ایالتی که ۶۳ کرسی دارد دموکرات‌ها  اکثریت خود را حفظ کردند. جمهوری‌خواهان اما در برخی مناطق حومه نزدیک به شهر نیویورک همچون لانگ آیلند و دره هادسون چند کرسی را از دموکرات‌ها پس گرفتند. شمارش آرا هنوز تمام نشده و معلوم نیست جمهوری‌خواهان موفق به کسب دو کرسی لازم برای کنار زدن ابراکثریت دموکرات‌ها خواهند بود یا نه. حفظ این ابراکثریت مهم است چون امکان هرگونه وتوی تصمیمات را از بین می‌برد.

در مجلس نمایندگانِ ایالتی که ۱۵۰ کرسی دارد نیز جمهوری‌خواهان موفق شدند برخی دموکرات‌های دیرین را شکست دهند. آن‌ها به‌خصوص در نقاطی از شهر نیویورک پیروز شدند که لی زلدین در آن‌ها موفق ظاهر شده بود. 

در سال ۲۰۱۸ بود که دموکرات‌ها کنترل سنای ایالتی را از جمهوری‌خواهان بازپس گرفتند تا قدرت‌شان در آلبانی، پایتخت ایالت نیویورک کامل شود. از آن پس دموکرات‌ها هر سه اهرم قدرت در ایالت نیویورک را در اختیار داشته‌اند: فرمانداری و اکثریت هر دو مجلس قانونگذار. کنترل مجلس نمایندگان ایالت نزدیک به ۵۰ سال است که در دست حزب آبی است و فرمانداری نیز نزدیک به ۱۶ سال به آن‌ها تعلق داشته است.

بیشتر از جهان