نظرسنجی‌های شب انتخابات میان‌دوره‌ای چه نتیجه‌‌ای را نشان می‌دهد

جمهوری‌خواهان به احتمال ۸۴ درصد برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان شانس دارند

بزرگ‌ترین تغییر پیش‌بینی در پنسیلوانیا است که یک کرسی خالی آن اکنون در دست جمهوری‌خواهان است - AFP

بر اساس جمع‌بندی نهایی نظرسنجی‌های فایوترتی‌ایت (FiveThirtyEight) که به انتشار نظرسنجی‌های دقیق شهرت دارد، حالا به نظر می‌رسد که حزب جمهوری‌خواه برای کسب اکثریت سنا ۵۹ درصد شانس داشته باشد. اکنون سنا به دو دسته مساوی تقسیم شده است و رای تساوی‌شکن کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری، موجب شد دموکرات‌ها صاحب اکثریت شوند. این در حالی است که تا همین چند وقت پیش، به نظر می‌رسید اکثریت مجلس اعلای کنگره در اختیار دموکرات‌ها خواهد ماند. در واقع، بنا بر اعلام فایوترتی‌ایت، جمهوری‌خواهان اواخر ماه سپتامبر با دست‌کم ۵۱ کرسی، برای به دست آوردن اکثریت ۲۹ درصد شانس داشتند. واضح است که از آن موقع تاکنون خیلی چیزها تغییر کرده است.

از طرفی پیش‌بینی شده که جمهوری‌خواهان به احتمال ۸۴ درصد برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان شانس دارند. این میزان افزایش نسبت به ماه سپتامبر که این رقم فقط ۶۸ درصد بود، چشمگیر است؛ هر چند آمار ماه سپتامبر هم رقمی چشمگیر برای جمهوری‌خواهان بود. فرض بیشتر صاحب‌نظران و سیاستمداران این بود که پس از انتخابات میان‌دوره‌ای، اکثریت مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌خواهان می‌افتد. از میان ۴۳۵ کرسی مجلس، دموکرات‌ها هم‌اکنون پنج کرسی بیشتر از آنان دارند.

البته با همه این احوال ممکن است نتایج این نظرسنجی‌های تازه کاملا دقیق نباشد. رواج نظرسنجی‌های حزبی و دشواری نمونه‌گیری از رای‌دهندگان آب را گل‌آلود می‌کند. اختلاف بین نتایج نظرسنجی‌های حزبی و نظرسنجی‌های غیرحزبی- که معمولا به نفع جمهوری‌خواهان است- فاحش است. اما سوءگیری بی‌واکنش به معنی این که رای‌دهندگان جمهوری‌خواه کمتر احتمال دارد در نظرسنجی‌ها شرکت کنند، ممکن است موجب شود این رای‌دهندگان در نهایت در نمونه‌گیری‌ نظرسنجی‌ها هم کمتر از مقدار واقعی لحاظ شوند.

در مورد تعداد رای‌دهندگان جوان‌تر اتفاق نظری وجود ندارد. قشری که با رای دادن (و رقم زدن پیروزی بزرگ دموکرات‌ها) یا کنار کشیدن (که جمهوری‌خواهان را خوشحال می‌کند) می‌توانند نتیجه انتخابات را تعیین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دیو واسرمن، سردبیر خبرنامه مجلس موسوم به «کوک پالیتیکال ریپورت» (Cook Political Report)، داده‌های اولیه حوزه‌های انتخابیه نشان‌دهنده تصویری وحشتناک برای دموکرات‌ها است. واسرمن با نگاهی به رقابت‌های اصلی انتخابات مجلس در ویرجینیای بنفش و فلوریدای قرمز، توییت کرد در مناطق مهم چرخشی، تا ظهر نسبت به پارسال (رقابت‌های فرمانداری ویرجینیا) و انتخابات ۲۰۲۰، میزان مشارکت جمهوری‌خواهان از میزان مشارکت دموکرات‌ها به‌شدت بیشتر بود.

اما او نوشت: «در سال‌های اخیر، رای‌دهندگان [جمهوری‌خواه] در مجموع از بیشترین میزان مشارکت در دو سه ساعت اول [روز انتخابات] برخوردار بوده‌اند. پس ممکن است این فاصله‌ها کم شود و این تازه در دو ایالت است و تازه فقط فاصله‌های بزرگی است که دموکرات‌ها باید در چند ساعت آینده بر آن غلبه کنند.» 

پیش‌بینی نهایی کوک برای مجلس نمایندگان ۲۱۲ کرسی برای جمهوری‌خواهان، ۱۸۷ کرسی برای دموکرات‌ها و ۳۶ کرسی پنجاه‌پنجاه بود. برای کسب اکثریت، ۲۱۸ کرسی لازم است. واسرمن می‌گوید: «چشم‌انداز به طرز غیرمعمولی ناهموار است. ۱۵ تا ۳۰ کرسی بیشتر کسب کردن حزب جمهوری‌خواه محتمل‌ترین نتیجه است اما احتمالات گستره وسیعی دارد.»

در اختیار گرفتن مجلس سنا را احتمالا سه رقابت انتخاباتی پنسیلوانیا (در حال حاضر در اختیار جمهوری‌خواهان) و جورجیا و نوادا(در حال حاضر در اختیار دموکرات‌ها) تعیین می‌کنند.

موسسه فایو‌ترتی‌ایت برای اینکه هرشل واکر جمهوری‌خواه در جورجیا رافائل وارناک، سناتور فعلی دموکرات را از کرسی به زیر بکشد، ۶۳ درصد شانس قائل است اما ممکن است تعیین نتیجه این انتخابات به دور بعد و ماه دسامبر کشیده شود؛ زیرا احتمال دارد هیچ‌کدام از نامزدها نتوانند حداقل ۵۰ درصد آرا را کسب کنند.

موسسه فایو‌ترتی‌ایت در نوادا، برای آدام پل لاکسالت ۵۱ درصد شانس می‌بیند که بتواند جانشین کاترین کورتز ماستو، سناتور فعلی دموکرات، شود.

جان رالستون، کارشناس انتخابات نوادا، سه‌شنبه شب در توییتر نوشت: «در سال ۲۰۱۸، شمار رای‌دهندگان کلارک‌کانتی در روز انتخابات ۲۲۳ هزار نفر بود که این یک‌چهارم میلیون نفر کمتر از رای‌دهندگان فعال بود. میزان کل مشارکت در کلارک ۶۰ درصد بود. امروز شمار کل رای‌دهندگان خیلی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و میزان کل مشارکت در کلارک ۴۰ درصد است. ۴۰ درصد! بنابراین یا میزان رای پستی خیلی زیاد خواهد بود یا موج قرمز نیرومندی در راه است.»

بزرگ‌ترین تغییر پیش‌بینی در پنسیلوانیا است که یک کرسی خالی آن اکنون در دست جمهوری‌خواهان است. موسسه فایو‌ترتی‌ایت در ماه سپتامبر بخت پیروزی محمت آز، پزشک تلویزیونی و نامزد جمهوری‌خواه را ۱۷ درصد اعلام کرد اما امشب در به‌روزرسانی نهایی آن را به ۵۷ درصد افزایش داد.

لازم به یادآوری است که در پنسیلوانیا شکایتی هم در دست رسیدگی است که در آن، جان فترمن دموکرات درخواست کرده رای‌های پستی بدون تاریخ هم شمارش شوند. دادگاه عالی این ایالت هفته قبل، حکم داد آرای ارسالی فاقد تاریخ ضروری روی پاکت پستی شمارش نشوند. رای‌ دادن پستی دموکرات‌ها خیلی محتمل‌تر از جمهوری‌خواهان است؛ بنابراین روشن است که چرا کنار گذاشته شدن چنین آرایی فترمن را از کوره در برده است. برنده شدن یا نشدن شکایت او می‌تواند تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته باشد.

در این شکایت آمده است نشمردن آرای مذکور به لحاظ فنی «نقض قانون حقوق مدنی و متمم اول و پانزدهم قانون اساسی ایالات متحده است». اگر رقابت فترمن و آز همچنان شانه‌به‌شانه باشد در نهایت دیوان عالی ایالات متحده (SCOTUS) باید در مورد این موضوع- و این انتخابات- تصمیم بگیرد. مایه تاسف برای فترمن این است که  دیوان عالی ایالات متحده گرایش محافظه‌کارانه دارد و بارها در پرونده‌های حق رای، علیه منافع دموکرات‌ها حکم داده است. یعنی شاید فترمن نباید چندان امیدوار باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان