نیمه‌شب پردلهره دموکرات‌ها

دموکرات‌ها تاکنون در برخی نبردهای کلیدی شکست خورده‌ان

بر اساس نتایج، دموکرات‌ها تاکنون در برخی نبردهای کلیدی شکست خورده‌اند - AFP

در شرق آمریکا، ناقوس نیمه‌شب سه‌شنبه به صدا درآمده و بامداد چهارشنبه آغاز شده است؛ اما آمریکا این‌قدر پهناور است که رای‌گیری هنوز تا یک ساعت دیگر هم ادامه دارد (در ایالت آلاسکا که غربی‌ترین نقطه این کشور و آخرین جایی است که صندوق‌ها را می‌بندند) و اعلام نتایج در برخی ایالت‌های حساس مثل پنسیلوانیا نه چندین ساعت که چندین روز به طول خواهند انجامید.

اما از آرای کنونی چه برداشتی می‌توان کرد؟ می‌توان گفت در حالی که در روزهای گذشته انتظار می‌رفت شکست دموکرات‌ها در یک یا هر دو مجلس نمایندگان و سنا و در نتیجه از دست رفتن اکثریتشان را شاهد باشیم، نتایج اولیه برای حزب آبی کمی امیدوارکننده‌تر بوده‌اند.

بر اساس نتایج، دموکرات‌ها تاکنون در برخی نبردهای کلیدی شکست خورده‌اند. در سطح ایالتی، مهم‌ترین این شکست‌ها را باید شکست استیسی آبرامز دانست که به برایان کمپ، فرماندار جمهوری‌خواهی که در سمت خود ابقا شد، تبریک گفته است. حزب دموکرات همچنین در رقابت‌های بزرگ دیگری که در سال‌های گذشته سعی کرده بود در آن‌ها غافلگیری ایجاد کند، هم شکست خورد. گرگ آبوت و ران ده سانتیس، فرمانداران جمهوری‌خواه تگزاس و فلوریدا، هر دو پیروز شده و سمت خود را حفظ کرده‌اند. ده سانتیس که از الان جدی‌ترین رقیب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ محسوب می‌شود، حتی در شهر میامی هم پیروز شد؛‌ جایی که در آن، پیروزی حزب قرمز ده‌ها سال بود به خاطره‌ها پیوسته بود.

البته دموکرات‌ها در عین حال، در برخی رقابت‌های حساس هم پیروز شده‌اند. مگی هاسن موفق شد کرسی آبی‌ها در ایالت نیوهمپشایر را حفظ کند تا نگرانی‌های هفته‌های اخیر نقش بر آب شود. سامر لی، نامزد دموکرات، موفق شد در یکی از کلیدی‌ترین رقابت‌های مجلس نمایندگان در ایالت پنسیلوانیا پیروز شود. گروه «آیپک» که مدافع منافع اسرائیل در آمریکا است در چند روز گذشته بیش از یک میلیون دلار خرج کرده بود تا لی را شکست دهد، در مقابل عزم جزم رهبری حزب دموکرات دوام نیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویرجینیا، ابیگیل اسپنبرگر در منطقه هفتم ویرجینیا پیروز شد تا کرسی خود را حفظ کند. اسپنبرگر رقیب جمهوری‌خواه خود، یسلی وگا، را شکست داد. دموکرات‌ها میلیون‌ها دلار خرج کرده بودند و به‌خصوص به مواضع وگا در مورد سقط جنین حمله کردند. جنیفر وکستون، یکی دیگر از نمایندگان دموکرات ویرجینیا، که به‌خصوص تحت خطر بود، پیروز شد و کرسی خود را حفظ کرد؛ اما دموکرات‌ها در یک رقابت حساس دیگر در همین ویرجینیا شکست خوردند. جن کیگانز، سناتور ایالتی جمهوری‌خواهان، با پیروزی بر الین لوریا به عنوان نماینده منطقه دوم ایالت ویرجینیا به مجلس نمایندگان راه یافت. سی‌ان‌ان بر اساس اولین نتایج، پیروزی کیگانز را تایید کرده است. این پیروزی بزرگی برای جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود. لوریا عضو کمیته مجلس است که در مورد شورش کنگره در روز ۶ ژانویه تحقیق می‌کند.

نتیجه این موفقیت‌ها این است که نیمه‌شب در حالی از راه می‌رسد که دموکرات‌ها گرچه به هیچ وجه نشانی از پیروزی نمی‌بینند اما شکست هم نخورده‌اند. بر اساس آخرین آمار، تکلیف ۹۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا تعیین شده و دموکرات‌ها ۴۷ به ۴۶ پیش‌اند. در مجلس نمایندگان، هنوز شمارش تعداد زیادی از کرسی‌ها تمام نشده و فعلا جمهوری‌خواهان ۱۷۳ به ۱۲۴ جلو افتاده‌اند. حزب قرمز تنها زمانی به اکثریت می‌رسد که ۲۱۸ کرسی کسب کند. طبق تخمین وب‌سایت نظرسنجی ۴۲۸، دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تا به حال به ۱۸۴ کرسی و جمهوری‌خواهان به ۲۰۷ کرسی دست یافته‌اند.

نتیجه انتخابات هرچه باشد، تا این‌جا نظم و ترتیبی در برگزاری را شاهد بوده‌ایم که خیال خیلی‌ها را راحت‌ کرده است. در ایالت‌های حساسی همچون آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیا علی‌رغم هیاهوهای مختلف انتخابات منظم برگزار شده است. آبرامز که چهار سال پیش ماه‌ها و سال‌ها حاضر نبود شکست از کمپ را بپذیرد، این‌بار زمانی به او تلفن زد و اعلام شکست کرد که هنوز رسانه‌ها خبر پیروزی فرماندار را تایید نکرده بودند. اقدام آبرامز به افزایش اعتماد به نظام انتخاباتی کمک می‌کند.

نتایج اولیه نظرسنجی پساانتخاباتی که شبکه سی‌ان‌ان و شماری دیگر از رسانه‌های خبری انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد رای‌دهندگان انتخابات روز سه‌شنبه حداقل تا حدودی به منصفانه بودن انتخابات و دقیق بودن نتایج معتقدند. حدود ۵۰ درصد گفتند به این امر اعتقاد قوی دارند. تنها حدود ۲۰ درصد گفتند چندان معتقد نیستند یا اصلا به منصفانه بودن این انتخابات اعتقادی ندارند. رای‌دهندگان در ضمن از وضعیت دموکراسی در این کشور نگران‌اند. کمتر از ۳۰ درصد گفتند دموکراسی آمریکا را تا حدی در امان می‌دانند و ۷۰ درصد گفتند دموکراسی تا حدودی یا به‌شدت در خطر است. بیش از ۶۰ درصد معتقدند که جو بایدن پیروز مشروع انتخابات ۲۰۲۰ بود اما یک سوم همچنان منکر منصفانه بودن نتیجه آن انتخابات‌اند.

شب طولانی

دموکرات‌ها در حالی به خواب می‌روند که می‌دانند وقتی بیدار می‌شوند شاید سرنوشتشان معلوم شده باشد. از دست دادن اکثریت در هر دو مجلس کنگره کار دولت بایدن را در دو سال باقی‌مانده از دور اول سخت‌تر از پیش می‌کند؛ اما این انتخابات در ضمن مقدمات رقابت بزرگ دو سال آینده را فراهم می‌کند. آیا شکست دموکرات‌ها باعث خواهد شد بایدن خود را نامزد نکند؟

مشاوران ارشد بایدن می‌گویند نتیجه انتخابات سه‌شنبه‌ شب بر تصمیم بایدن برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تاثیری نخواهد گذاشت. به گزارش سی‌ان‌ان، این مشاوران یادآوری می‌کنند که دو رئیس‌جمهوری دموکرات قبلی، یعنی باراک اوباما و بیل کلینتون هم در انتخابات میان‌دوره اول خود شکست خوردند اما در انتخابات ریاست‌جمهوری دو سال بعد پیروز شدند. بایدن تاکید کرده که می‌خواهد نامزد شود اما کارزار رسمی خود را آغاز نکرده است. انتظار می‌رود او در چند هفته آینده در این زمینه جلسات مهمی با اعضای خانواده و مشاوران نزدیک خود داشته باشد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود ترامپ هفته آینده نامزدی خود را اعلام کند. در هر دو، حزب کسانی خواهند بود که نه تکرار رقابت ۲۰۲۰ که خواهان چهره‌هایی جدیدند. باید دید زور کدام یک بر دیگری می‌چربد.

شب طولانی هشتم نوامبر تنها پیش‌نمایشی از رقابت طولانی‌تری است که به‌زودی تمام ایالات متحده را در می‌نوردد.

بیشتر از جهان