رئیس دفتر خامنه‌ای در قم: دختران قم نباید در تور شیاطین گرفتار شوند

محمدی عراقی در قم خطاب به «حوزه‌های علمیه خواهران»، آن‌ها را «چند لشکر و سپاه فرهنگی برای امام زمان و نایب ایشان» دانست

رئیس دفتر رهبری جمهوری اسلامی در قم و در واکنش به خیزش سراسری مردم ایران و مخالفت عمومی با حجاب اجباری خطاب به دختران قم گفت: «دختران قم نباید در تور شیاطین گرفتار شوند.»

شهر قم در اعتراض‌های سراسری علیه جمهوری اسلامی از کانون‌های اعتراضی در هفته‌های اخیر بوده است که نشانه‌ای از شکست پروژه فرهنگی جمهوری اسلامی حتی در شهری مذهبی مانند قم ارزیابی می‌شود.

محمدی عراقی با اشاره به اینکه «هدف اصلی دشمن تغییر سبک زندگی نسل‌های آینده با تاثیرگذاری روی خانواده» است، خواستار تشکیل «قرارگاه سبک زندگی و خانواده در جامعه الزهرا» شد.

او خواستار آن شد که جامعه الزهرا «پرچمدار مسئله تبیین در معرفی سبک زندگی دینی و حجاب و عفاف» باشد.

محمدی عراقی در قم خطاب به «حوزه‌های علمیه خواهران»، آن‌ها را «چند لشکر و سپاه فرهنگی برای امام زمان و نایب ایشان» دانست.

او همچنین خواستار آن شد که «تمرکز حوزه‌های علمیه خواهران باید روی مسئله سبک زندگی، خانواده دینی و نقش زن و مادر در حفظ این هویت باشد. در این زمینه باید هسته‌های فکری و اندیشکده‌های فعال باید با راهبری بانوان فرهیخته شکل بگیرد، چرا که محور در دفاع از کیان و هویت خانواده و سبک زندگی دینی، خانم‌ها هستند و دشمن هم همین را نشانه رفته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه «علوم انسانی غربی مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی» نیست، گفت: «متاسفانه در دانشگاه‌های ما هنوز تحول لازم در علوم انسانی صورت نگرفته است و ظاهر تغییرات جامعه ما ریشه‌اش در همین علوم انسانی غربی است.»

مخالفت جمهوری اسلامی با علوم انسانی، سابقه‌ای ۴۳ ساله دارد و با گذشت ۴۳ سال از آغاز اسلامی کردن علوم انسانی، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که هنوز تحول لازم در علوم انسانی صورت نگرفته است.

محمدی عراقی در حالی خواستار تقویت نهادهای مذهبی مرتبط با حجاب در قم شده است که معترضان در ۵۳ روز اخیر به سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه حجاب و سیاست‌های فرهنگی اعتراض داشته‌اند و جنبش «زن، زندگی، آزادی» را باید نشانه شکست ایدئولوژی اسلامی کردن جامعه ارزیابی کرد. سیاست تقویت نهادهای ترویج‌کننده حجاب به تزریق بودجه‌های بیشتری به این نهادها در سال‌های اخیر انجامیده است که حاصل آن مخالفت گسترده جوانان با سیاست‌های مروج حجاب بوده است. 

از سوی دیگر، روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «دایه‌های نامطمئن»، حضور جوانان و نوجوانان در اعتراض‌های سراسری در ایران را «حضور اندک» توصیف کرد. با این حال، این حضور را نشانه موفق نبودن نهادهایی مانند صداوسیما، آموزش‌وپرورش، برخی خانواده‌ها و مسئولان و فعالان عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور دانست.

در این یادداشت از «فرهنگ غلط و مخرب تک‌فرزندی»، «مشکلات اقتصادی خانواده که به اشتغال بانون انجامیده است»، «سپردن کودکان به مهدهایی که مشغول نسخه‌برداری از فرهنگ غربی‌اند»، «انواع گیم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای پرخطر و کم‌خطر»، «انیمیش‌های غربی»، «نشستن پای شبکه‌های ماهواره‌ای» و «سپردن فرزندان به دایه‌ای نامطمئن به نام فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند» به‌عنوان عواملی یاد کرده است که باعث شده‌اند جوانان و نوجوانان در اعتراض‌های سراسری مشارکت کنند.

این یادداشت همچنین خطاب به والدین نوجوانان و جوانان، فضای مجازی را «بی در و پیکر با گرگ‌های کمین کرده» توصیف کرده است و می نویسد: «خانواده‌ای که بر روی حریم و چارچوب‌های اخلاقی تاکید دارند، می‌دانند که چه تعداد صفحات مجازی مروج فحشا، شبهه، گروه‌های ناهنجار و مروجان خشونت و... ممکن است روزانه از جلوی نظر فرزندشان گذشته باشد؟»

رسانه‌ها و نهادهای حکومتی در حالی اعتراض‌های سراسری جوانان و نوجوانان را به‌دلیل ضعف نهادهای مروج حجاب و صفحات مجازی «مروج فحشا و شبهه» می‌دانند که موضوع شعارها و مطالبات جوانان و نوجوانان ایرانی، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی است و دخترانی که در این جنبش حجاب برمی‌دارند با احترام بیشتری در جامعه روبرو می‌شوند.