عربستان سعودی چگونه به دنبال آینده‌ای پایدار از نظر زیست‌محیطی است؟

عربستان سعودی در نظر دارد ضمن محافظت از خاک و دریا، گونه‌های در معرض خطر انقراض را نیز نجات ‌دهد

«ابتکار سبز سعودی» شامل بیش از ۶۰ راهکار مرتبط با محیط زیست و آب و هوا است- Saudi Green Initiative/Facebook

عربستان سعودی برای ایجاد محیطی سبزتر و پایدارتر برای نسل‌های آینده، در صدد است که ۳۰ درصد از فضای خشکی و دریای این کشور را محافظت کند و از طریق طرح ۱۸۶ میلیارد دلاری خود، گونه‌های در خطر انقراض را نیز نجات ‌دهد.

به گزارش عرب نیوز، ریاض برنامه «ابتکار سبز سعودی» را در سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد که قرار است به چالش‌های زیست‌محیطی رسیدگی کند و تا سال ۲۰۶۰ به انتشار «صفر خالص» گازهای گلخانه‌ای برسد.

در بیانیه ولیعهد عربستان سعودی در این زمینه، آمده است که «ابتکار سبز سعودی فرصت‌های سرمایه‌گذاری عظیمی را برای بخش خصوصی به وجود خواهد آورد. این اقدام، همچنین فرصت‌های مهمی را تقویت می‌کند که تاثیر مثبتی بر منطقه و جهان خواهد داشت». 

«ابتکار سبز سعودی» شامل بیش از ۶۰ راهکار مرتبط با محیط زیست و آب و هوا است. این برنامه مناطق وسیعی از خشکی و دریا را برای نگهداری تعیین کرده است تا به محافظت ۲۰ درصد ذخایر طبیعی تا سال ۲۰۳۰ دست یابد، و ۱۰ درصد دیگر نیز پس از آن محقق شود. در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر شد، آمده است: «این هدف بلندپروازانه با همکاری سازمان‌های پیشرو بین‌المللی در زمینه حفاظت از تنوع زیستی، مانند اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، انجام می‌گیرد و نگهداری از حیات وحش و مناظر بکر را در عربستان سعودی تضمین می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی از معدود کشورهای عربی است که بخشی از «ائتلاف جهانی اقیانوس» محسوب می‌شود. این ائتلاف قرار است تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۳۰ درصد از اقیانوس‌های جهان را محافظت کند. ریاض در حال حاضر حدود ۱۷ درصد از خشکی و دریا را تحت حفاظت قرار داده است. 

در ناحیه ذخایر طبیعی العلا، بالغ بر ۱۵ منطقه حفاظتی تعیین شده و چندین دستاورد در احیای حیات وحش کسب شده است.ذخیره‌گاه طبیعی سلطنتی ملک سلمان بن عبدالعزیز که به زیبایی‌ها و گونه‌های نادرش شناخته می‌شود، از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت‌شده در عربستان سعودی است که ۱۳۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. ذخیره‌گاه طبیعی شرعان نیز به منظور احیا و پرورش گونه‌های در معرض خطر و بسیار ارزشمند آغاز به کار کرده است. این ذخیره‌گاه که در فوریه ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد، در عین حال با ایجاد استراحتگاه، فرصت‌هایی نیز برای بوم‌گردی فراهم می‌کند. کارشناسان ذخیره‌گاه طبیعی شرعان قرار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۰۰ هکتار از زمین‌های این منطقه را آماده کنند تا برای آزمایش روش‌های بازسازی زیست‌محیطی به‌کار گرفته شود.

از دیگر برنامه‌های ابتکار سبز سعودی، این است که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های آتشفشانی عربستان سعودی را بازسازی کند تا به یک جاذبه گردشگری مبتنی بر طبیعت تبدیل شود و در فهرست نامزدهای ثبت در یونسکو قرار گیرد.

در حال حاضر ۲۸۲ گونه جانوری، شامل طیف وسیعی از پستانداران، خزندگان، پرندگان و دوزیستان در مناطق حفاظت‌شده عربستان سعودی زندگی می‌کنند. تاکنون تلاش‌های بسیاری در زمینه حفاظت از حیات وحش در این کشور انجام شده است. نمونه‌‌وار، فقط ۲۵ میلیون دلار برای حفظ پلنگ عربی و ۴۷۱ قلاده بز کوهی وحشی اختصاص یافته است.

عربستان سعودی ۸۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع زمین را برای حفاظت از حیات وحش و اجرای برنامه‌های احیا اختصاص داده است. این مناطق جغرافیایی شامل نواحی بیابانی، جنگلی، کوهستانی، و ساحلی است. علاوه بر این، ریاض قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۰ نقطه تنوع زیستی را در محدوده‌ای به وسعت ۹۷۷ کیلومتر مربع، برای حفظ ۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری، از جمله ۵۵ گونه بومی شبه‌جزیره عربستان، تعیین کند.

افزون بر این موارد، ریاض قرار است تا سال ۲۰۲۴ طرح احیای صخره‌ها را آغاز کند، تا سال ۲۰۲۵ محوطه حفاظت از لاک‌پشت‌ها را راه‌اندازی کند، و تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰۰ میلیون مانگرو بکارد. «ابتکار سبز سعودی» همچنین در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵۰ میلیون اصله درخت بکارد، هشت میلیون هکتار از زمین‌های تخریب‌شده را احیا کند، و انتشار کربن را نیز ۲۰۰ میلیون تن کاهش دهد.

بیشتر از جهان