نشست اقلیمی سازمان ملل متحد در شرم‌الشیخ مصر آغاز شد

جهان باید تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۴۵ درصد کاهش دهد تا کره زمین قابل زیست باشد

بیش از ۱۲۰ رهبر جهان در روزهای دوشنبه و سه شنبه به این نشست خواهند پیوست - AFP

نشست اقلیمی سران کاپ۲۷ (COP27) سازمان ملل متحد روز یکشنبه، ۶ نوامبر، در مصر درحالی افتتاح شد که در سال گذشته، جهان بحران‌های ناشی از تغییرات اقلیمی زیادی را تجربه کرد و همچنین درخواست پرداخت غرامت از کشورهای ثروتمند صنعتی به کشورهای فقیرتر، چالش‌برانگیز بوده است.

تنها در چند ماه گذشته، فجایع ناشی از تغییرات آب‌وهوایی هزاران کشته، میلیون‌ها نفر آواره و میلیاردها دلار خسارت در سراسر جهان به همراه داشته است. سیل‌های عظیم، بخش‌هایی از پاکستان و نیجریه را ویران کرد، خشکسالی در آفریقا و غرب ایالات متحده تشدید شد، طوفان‌ها، دریای کارائیب را در نوردیدند و موج گرمای بی‌سابقه سه قاره را در برگرفت.

این کنفرانس در شرم الشیخ مصر در حالی آغاز به کار کرد که جنگ روسیه علیه اوکراین، بحران انرژی، تورم فزاینده و اثرات ماندگار ناشی از همه‌گیری کووید، جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

الوک شارما، رئیس بریتانیایی دوره قبل این نشست کاپ۲۶ (COP26)، در مراسم افتتاحیه گفت: «من درک می‌کنم که رهبران سراسر جهان امسال با اولویت‌های جدید و رقابت‌های زیادی مواجه شده‌اند، اما باید واضح بگوییم همان‌قدر که لحظه کنونی ما چالش‌برانگیز است، انفعال ما هم کوته‌بینانه است و تنها می‌تواند فاجعه آب‌و‌هوایی را به تعویق بیندازد. جهان و رهبران جهان واقعا به هشدارهای «بیدارباش»، نیاز دارند.»

جهان باید تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۴۵ درصد کاهش دهد تا کره زمین قابل زیست باشد. دانشمندان هشدار می‌دهند که گرمایش فراتر از این آستانه، می‌تواند زمین را به سمت یک حالت گرم‌خانه‌ای غیرقابل زیست سوق دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق یافته‌های جدید، با ادامه روند فعلی شاهد افزایش ۱۰ درصدی آلودگی کربن تا پایان دهه جاری و افزایش گرمای سطح زمین تا ۸/۲ درجه سانتیگراد خواهیم بود. مفاد توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، اگر عملی شود، تنها چند دهم درجه گرمای سطح زمین کاهش می‌یابد که تاثیر چندانی ندارد.

نشست کاپ۲۷ مانند گذشته بر «پول» تمرکز خواهد کرد؛ موضوعی اساسی و بزرگ که روابط کشورهایی را که با مصرف سوخت‌های فسیلی ثروتمند شده‌اند و کشورهای فقیرتری که از بدترین پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی رنج می‌برند، تیره کرده است.

سیمون استیل، دبیر اجرایی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد روز جمعه، چهار نوامبر، گفت که کشورهای در حال توسعه «انتظارات زیادی» برای ایجاد تسهیلات و بودجه اختصاصی برای پوشش «خسارت و صدمات» خود دارند.

استیل گفت: «آسیب‌پذیرترین کشورها خسته و ناامیدند. زمان آن است که یک بحث آزاد و صادقانه در مورد پرداخت ضرر و زیان کشورهای کمتر توسعه‌یافته داشته باشیم.» این موضوع موردپسند ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار «پیمانی تاریخی» برای پر کردن شکاف شمال و جنوب شد.

 گوترش چندی پیش گفته بود: «سیاره ما در حال عبور از آستانه بحران تغییرات اقلیمی است و گذر از این نقطه غیرقابل برگشت، باعث می‌شود جهان برای همیشه در افزایش فاجعه‌بار دما باقی بماند.»

گوترش می‌گوید:«ما باید این نقطه بحرانی را به نقطه عطفی برای ایجاد امید تبدیل کنیم.»

پس از اولین روز مذاکرات نشست تغییرات اقلیمی در مصر، بیش از ۱۲۰ رهبر جهان در روزهای دوشنبه و سه شنبه به این نشست خواهند پیوست.

بیشتر از جهان