ارتباط خطر مرده‌زایی با سابقه خانوادگی پدر نوزاد

در بریتانیا از هر ۲۵۰ بارداری، یک مورد به مرده‌زایی ختم می‌شود

مطالعه بارداری فرصتی برای بهبود سلامت نسل‌های آینده فراهم می‌کند - canva

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد احتمال ابتلا به مرده‌زایی ممکن است دلیل ژنتیکی داشته و به‌ویژه به طرف پدر مربوط باشد.

یافته‌های مطالعه‌ای نشان می‌دهد خطر مرده‌زایی از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود و زمانی که سابقه خانوادگی از سمت پدر وجود دارد، احتمال اینکه زوجی بچه خود را در اثر مرده‌زایی از دست بدهند، بیشتر می‌شود.

کارشناسان دانشگاه پزشکی یوتا در ایالات متحده آمریکا در این پژوهش ۹هزار و ۴۰۴ مورد مرده‌زایی و ۱۸هزار و ۸۰۸ مورد زنده‌زایی را بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند.

پژوهشگران بعد از آنکه فهمیدند ۳۹۰ خانواده در چندین نسل مرده‌زایی متعدد داشته‌اند، گمان کردند که این امر باید دلیل ژنتیکی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها این یافته‌ها را در خانواده‌هایی که سابقه مرده‌زایی داشته و آن‌ها که بی‌سابقه بودند، مقایسه کردند، و دریافتند خطر مرده‌زایی در آن‌هایی که چنین سابقه‌ای در خانواده دارند، بیشتر است.

براساس اطلاعات خیریه بارداری و مرگ چنین، در بریتانیا، از هر ۲۵۰ مورد بارداری، یک مورد - یعنی روزی ۸ تولد- به مرده‌زایی ختم می‌شود.

اگر مادری سابقه فشارخون بارداری، مسمومیت بارداری یا دیابت داشته باشد، این خطر افزایش می‌یابد. اما دلیل حدود ۶۰ درصد مرده‌زایی‌ها نامشخص است.

کارشناسان گفتند این یافته‌ها نحوه شناسایی افراد درمعرض خطر مرده‌زایی ازسوی متخصصان پزشکی را تغییر می‌دهد.

دکتر سگاسلاسی ورکالماهو، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت که این گامی مهم درجهت شناسایی ژن‌های خاصی است که در مرده‌زایی نقش دارند و راه را برای تشخیص بهتر و پیشگیری هموار می‌کند.

ورکالماهو گفت: «ما با ارزیابی روندهای چندنسلی در مرگ جنین و نیز نسب مادری و پدری توان خود را در تشخیص انباشت خانوادگی مرده‌زایی افزایش داده‌ایم.»

«مطالعه بارداری فرصتی برای بهبود سلامت نسل‌های آینده فراهم می‌کند.»

اگر سقط جنین داشته و به حمایت یا مشاوره نیاز دارید، (روزهای دوشنبه تا جمعه بین ۹ صبح تا ۵ عصر) به‌صورت رایگان با خیریه تامی [در بریتانیا] به شماره تلفن ۰۸۰۰۰۱۴۷۸۰۰ تماس بگیرید.

© The Independent