نوشیدن قهوه در دوران بارداری می‌تواند قد فرزندتان را کوتاه‌تر کند

اثر منفی قهوه در دوران بارداری بر رشد کودکان شبیه ضرر سیگار کشیدن است

مطالعات قبلی مصرف متوسط ​​قهوه در دوران بارداری را با وزن کمتر نوزاد هنگام تولد مرتبط دانسته‌اند- Canva

نوشیدن قهوه یکی از لذت‌های صبحگاهی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است و علاقه‌مندان به قهوه باید بین مزایا و معایب نوشیدن آن دست به انتخاب بزنند.

یک مطالعه جدید که به‌تازگی در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، نشان می‌دهد که نوشیدن نصف فنجان قهوه در روز در دوران بارداری می‌تواند تقریبا ۲.۵ سانتی‌متر از قد کودک تا زمانی که به مدرسه ابتدایی می‌رسد، کم کند.

این مطالعه که حاصل همکاری بیش از ۱۰ پزشک و محقق است، حدود ۲۵۰۰ کودک ۴ تا ۸ ساله را در سراسر ایالات متحده مورد بررسی قرار داده است. برخلاف مطالعات مشابه قبلی که به گزارش مصرف قهوه مادران متکی بود، این مطالعه از نمونه‌های خون برای تعیین سطوح دقیق کافئین و متابولیت آن، پاراکسانتین، استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مطالعه نشان داد: «اگرچه پیامدهای بالینی اختلاف قد تقریبا ۲.۵ سانتی‌متری نامشخص است، یافته‌های ما برای قد ازنظر اندازه مشابه کودکانی است که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند. به‌طور مداوم قد کوتاه‌تری را مشاهده کردیم که با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک قلبی در افراد باردار و غیرباردار مرتبط است.»

ازجمله بیماری‌های همراه احتمالی می‌توان به دیابت و چاقی اشاره کرد. مطالعات قبلی همچنین مصرف متوسط ​​قهوه در دوران بارداری را با وزن کمتر نوزاد در هنگام تولد مرتبط دانسته‌اند.

در حالی که علت دقیق اینکه چرا قهوه ممکن است قد بچه‌ها را کوتاه‌تر کند هنوز مشخص نیست، این مطالعه نشان می‌دهد کافئین یک محرک است که جنین آن را متابولیزه نمی‌کند و در عوض در بافت تجمع می‌یابد.

این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند: «تعیین اینکه آیا قرار گرفتن در معرض کافئین در رحم تاثیرات بلندمدتی در رشد فرزندان دارد یا خیر، مسئله‌ای بسیار مهم است.»