نماینده رئیس‌جمهوری قرقیزستان برای دیدار با رهبران طالبان به کابل سفر کرد

سران طالبان به طلعت‌بیک مصدق‌اف اطمینان دادند که هیچ کشوری از خاک افغانستان تهدید نمی‌شود

قرقیزستان از جمله کشورهایی است که پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، با طالبان روابط نزدیکی برقرار کرد-خبرگزاری باختر

طلعت‌بیک مصدق‌اف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری قرقیزستان در راس هیئتی به کابل سفر کرده است. او در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ( ۱۶ و ۱۷ آبان) با برخی از رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، مولوی عبدالسلام حنفی و شیرمحمد عباس استانکزی دیدار کرد.

بر اساس اطلاعیه‌های طالبان، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری قرقیزستان در مورد همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی میان طالبان و قرقیزستان مذاکره کرده است. وزارت خارجه طالبان در رشته توییتی نوشت که شیرمحمد عباس استانکزی در ملاقات با طلعت بیک مصدق‌اف، از طرف رهبران امارت طالبان به او اطمینان داده است که هیچ گروهی نمی‌تواند از خاک افغانستان علیه منافع کشورهای دیگر استفاده کند.

در اطلاعیه دفتر ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی، معاونان نخست‌وزیر طالبان، هم آمده است که این دو مقام طالبان به نماینده رئیس‌جمهوری قرقیزستان در خصوص سرکوب گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان و مهار تهدید علیه کشورهای همسایه افغانستان اطمینان داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته در این طلاعیه‌ها، از قول نماینده ویژه رئیس‌جمهوری قرقیزستان سخنی مطرح نشده و رسانه‌های قرقیزستانی نیز سفر طلعت‌بیک مصدق‌اف به کابل را پوشش نداده‌اند؛ با این حال به نظر می‌رسد نگرانی‌های امنیتی و توسعه تجارت میان طالبان و قرقیزستان، محور صحبت‌های دو طرف را در این ملاقات‌ها بوده است.

قرقیزستان از جمله کشورهایی است که پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، با طالبان روابط نزدیکی برقرار کرد. طلعت بیک مصدق‌اف هم از نخستین دیپلمات‌های قرقیزستانی بود که در سپتامبر ۲۰۲۱، چند روز پس از اعلام کابینه طالبان، در راس هیئتی به کابل سفر کرد و در ملاقات با سران طالبان، از نیت رهبری دولت قرقیزستان برای توسعه روابط با این گروه خبر داد.

هرچند در بیش از یک‌ سال سلطه طالبان بر افغانستان هیچ کشوری رژیم این گروه را به رسمیت نشناخته است، برخی کشورها روابط خود با این گروه را در بخش‌های مختلف از جمله تجارت توسعه داده‌اند. قرقیزستان، ازبکستان، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر از جمله کشورهایی‌اند که بیشترین تماس و تعامل را با طالبان دارند.

رزا اوتنبایوا، رئیس کنونی دفتر هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز از مقام‌های پیشین قرقیزستان است. اوتنبایوا که قبلا در مسندهای رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه و سفیر قرقیزستان در چندین کشور خارجی کار کرده است، اکنون ماموریت سازمان ملل متحد را در کابل رهبری می‌کند.

سران طالبان همواره در ملاقات با هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف، به آنان اطمینان می‌دهند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان اجازه فعالیت و ایجاد اخلال در اوضاع را ندارد اما در یک‎ سال گذشته، داعش خراسان سه بار از خاک افغانستان به ازبکستان و تاجیکستان حمله کرده است. فعالیت روزافزون داعش خراسان و همچنین حضور حدود ۲۰ گروه تروریستی خارجی در افغانستان که تحت حمایت طالبان قرار دارند، به نگرانی‌ کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای منطقه آسیای میانه دامن زده است.