مرگ یک دانشجو؛ اعتراضات هنگ کنگ گسترده‌ترمی‌شود

«دولت باید بهای مرگ او را بپردازد»

محل کشته شدن چو تز لوک،دانشجوی ۲۲ ساله هنگ کنگی که در جریان اعتراضات جان خود را از دست داد
Anthony WALLACE / AFP

یک دانشجوی در برخورد با پلیس هنگ کنگ کشته شده است. این نخستین مرگ تایید شده در نتیجه برخوردهای طرفداران دموکراسی با نیروهای امنیتی از آغاز اعتراض‌های هواداران دموکراسی در ماه ژوئن است.

«چو تز لوک» دانشجوی ۲۲ ساله، یکشنبه گذشته با گروهی از تظاهرات کنندگان در اتوموبیلی در یک پارکینگ نشسته بود که پلیس با شلیک گاز اشک‌آور در صدد متفرق کردن آن‌ها برآمد. آقای چو در میان هرج و مرج از طبقه سوم پارکینگ به طبقه دوم سقوط کرد.

مقامات پلیس این نظریه را که اقای چو به طبقه پایین تر پارکنگ هل داده شده است، قویا تکذیب کرده‌اند، اما سازمان عفو بین‌الملل خواهان آن شده است که «تحقیقاتی فوری در مورد وقایعی که به سقوط آقای چو منجر شده است، از جمله این اتهام که پلیس دسترسی ماموران آمبولانس به او را به تعویق انداخته بوده است»، انجام شود.

آقای چو جمعه ۸ نوامبر، روز فارغ‌التحصیلی بسیاری از دانشجویان هنگ کنگی، براثر جراحات وارده درگذشت.

در حالی که ماه‌هاست اعتراض‌ها زندگی روزمره را در هنگ کنگ مختل کرده است، انتظار می رود که درگذشت او به آتش خشم مردم علیه پلیس را که هم اکنون نیز به استفاده از خشونت و بی‌رحمی متهم شده است، دامن بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاشوا وانگ، دبیرکل حزب «دموسیستو»، آقای چو را یک «مبارز آزادی» توصیف کرده است و گفته است که «دولت باید بهای مرگ او را بپردازد.»

او گفت: «امروز ما در عزای  یک مبارز آزادی در هنگ کنگ نشسته‌ایم. ما کسی را پشت سر رها نمی‌کنیم – با هم شروع کرده‌ایم و با هم تمام می‌کنیم.»

دولت هنگ کنگ مراتب «اندوه و تاسف عمیق» خود را در مورد درگذشت آقای چو ابراز کرده است. یک سخنگوی پلیس با چشم گریان گفت، افسران پلیس در اسرع وقت، حقیقت ماجرا را کشف خواهند کرد.

او ضمن تقاضا از مردم برای «حفظ آرامش و منطق»، به خبرنگاران گفت: «ما تمام تلاش خود را برای تحقیق در مورد علت مرگ (آقای چو) به‌کار خواهیم برد.»

مسئولان پارکینگی که واقعه در آن رخ داد، گفته‌اند که در نخستین فرصت ویدیویی را که دوربین‌های داخل پارکینگ (از واقعه) گرفته‌اند، منتشر خواهند کرد، اما اشاره نکرده‌اند که آن ویدیو از چه صحنه‌هایی فیلم گرفته است. پلیس، شلیک گاز اشک‌آور را در آن واقعه تکذیب نکرده است، اما منکر هرگونه خلافکاری شده است.

معترضان از طریق شبکه‌های اجتماعی خواسته‌اند تا جمعه شب، در سراسر هنگ کنگ مراسم دعا برگزار شود.

هم اکنون نیز دانشکده علوم و فناوری هنگ کنگ که آقای چو در آن برای یک دوره دوساله نام‌نویسی کرده بود، مملو از خشم و احساسات شده است.

دانشجویان به یک شعبه قهوه فروشی «استارباکس» در محوطه دانشگاه که گفته می شود در بحران جاری از دولت مرکزی چین حمایت کرده است، حمله کرده‌اند  و روی پنجره‌های آن نوشته‌اند، «بی رحمی پلیس را تقبیح کنید.»

جمعه، دومین روزمراسم فارغ‌التحصیلی  دانشجویان آن دانشکده بود. روز نخست آن، با انتشار خبر رفتن آقای چو به کما، با ناآرامی همراه شد.

روز جمعه، آقای «وِی شی» رئیس دانشکده، در حالی که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، خبر درگذشت آقای چو را اعلام کرد. جمعیت حاضر، به احترام روح او، یک دقیقه سکوت کردند.

یکی از دوستان و همکلاسان آقای چو به خبرگزاری رویترز گفت: «او آدم خوبی بود. اهل ورزش بود و به نت‌بال و بسکتبال علاقه داشت. ما یک سال باهم نت‌‌بال بازی کردیم. امیدوارم روحش در آرامش باشد. واقعا دلم برایش تنگ می‌شود.»

دانشکده علوم و فناوری، هم‌صدا با سازمان عفو بین‌الملل، خواهان تحقیقات مستقل (در مورد علت وقوع حادثه) شده است.

آقای وِی گفت:«ما ویدیوی آمبولانس را دیدیم که اتوموبیل‌های پلیس مانع حرکت آن شده بودند و ماموران آمبولانس ناچار شدند پای پیاده خود را به محل وقوع حادثه برسانند که موجب ۲۰ دقیقه تاخیر در عملیات نجات دانشجوی ما شد.»

«ما خواهان روشن شدن (جوانب این واقعه) از تمام طرف‌های دخیل هستیم – به ویژه از پلیس در مورد علت تاخیر در آن لحظات بسیار حیاتی، که می توانست جان یک جوان را نجات دهد.»

آتش خشنونت‌ها در هنگ کنگ که بر سر قانون استرداد شهروندان هنگ کنگی به چین شعله‌ور شد، به‌رغم پس گرفتن آن  لایحه توسط دولت، همچنان در هفته‌های اخیر ادامه داشته است، اما به‌نظر می‌رسد که درگذشت چو نخستین مورد مرگ و میر باشد که مستقیما به درگیری‌ها مربوط می شود.

در اوایل ماه اکتبر، یک دانشجوی ۱۸ ساله به نام «سنگ چی کین» از ناحیه سینه هدف گلوله پلیس، و تحت عمل جراحی قرار گرفت. او بعدا متهم شد که به افسر پلیسی که او را هدف قرار داده بود، حمله کرده بوده است.

گزارش‌های متعددی نیز حاکی از خودکشی جوانان در ماه‌های اخیر است که به ناآرامی ها نسبت داده شده است.

در ماه ژوئن نیز یک مرد ۳۵ ساله به نام «مارکو لونگ» در حال افراشتن شعار معترضان به قانون استرداد، از فراز یک داربست سقوط کرد و درگذشت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent