سازمان بهداشت جهانی: در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۵ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان باختند

اسپانیا و آلمان وخیم‌ترین وضعیت در بین کشورهای اروپایی را داشته‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوره سه ماهه از ژوئن تا اوت ۲۰۲۲، گرم‌ترین دوره در اروپا از زمان آغاز ثبت رکوردهای دما بود-Josep LAGO / AFP

سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه، ۷ نوامبر (۱۶ آبان)، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ تاکنون دست‌کم ۱۵ هزار نفر در اروپا به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی گرم جان خود را از دست داده‌اند و اسپانیا و آلمان وخیم‌ترین وضعیت در بین کشورهای اروپایی را داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوره سه ماهه از ژوئن تا اوت ۲۰۲۲، گرم‌ترین دوره در اروپا از زمان آغاز ثبت رکوردهای دما بود و دمای فوق‌العاده بالا منجر به بدترین خشکسالی شد که این قاره از زمان قرون وسطی شاهد آن بوده است.

هانس کلوژ، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر اساس داده‌های کشورها که تاکنون ارائه شده است، تخمین زده می‌شود که دست‌کم ۱۵ هزار نفر به دلیل گرما در سال ۲۰۲۲ جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود: «مقام‌های بهداشتی مرگ نزدیک به چهار هزار نفر را در اسپانیا، بیش از هزار نفر در پرتغال، بیش از ۳۲۰۰ نفر در بریتانیا و حدود ۴۵۰۰ در آلمان، در طول سه ماه تابستان، گزارش داده‌اند.»

پیش‌بینی می‌شود که این ارقام افزایش یابد.

خشکسالی تاریخی، اروپا را به کمبود محصولات کشاورزی دچار کرده است، و نیز آتش‌سوزی در مناطق وسیعی، فشار شدیدی بر شبکه برق این قاره وارد کرده است.

امواج گرمایی پی‌در‌پی بین ماه‌های ژوئن و ژوییه که به بروز دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد در بریتانیا برای نخستین بار انجامید، در مجموع باعث حدود ۲۴ هزار مرگ در اروپا شد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «استرس گرمایی، زمانی که بدن نمی‌تواند خود را خنک کند، عامل اصلی مرگ‌های مرتبط با آب‌و‌هوا در منطقه اروپا است.»

این نهاد می‌افزاید: «دمای شدید می‌تواند خطری برای افرادی باشد که به بیماری مزمن قلبی، مشکلات تنفسی، و دیابت دچارند.

در این بیانیه همچنین تاکید می‌شود که اگر اقدام جدی صورت نگیرد، افزایش امواج گرمایی و دیگر تغییرات آب‌و‌هوایی شدید در دهه‌های آینده «منجر به بیماری‌ها و مرگ‌و‌میر بیشتری» خواهد شد.

بیشتر از جهان