اعتراف یکی از نزدیکان پوتین: در انتخابات‌ آمریکا دخالت کرده‌ایم و می‌کنیم

یوگنی پریگوژین به انتشار گزارشی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات آمریکا واکنش نشان داد

گروه واگنر سال‌ها به ایفای نقش در تحقق جاه‌طلبی‌های مسکو در خارج از این کشور متهم بود، اما کرملین هرگونه ارتباطی با اعضای آن را انکار می‌کرد- EUTERS/Carlos Barria

یوگنی پریگوژین، تاجر ثروتمند و بانفوذی که با رئیس جمهوری روسیه مرتبط است، به دخالت در انتخابات آمریکا اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پریگوژین که پیش از این به دلیل نزدیکی با ولادیمیر پوتین، با تحریم واشنگتن و کشورهای اروپایی مواجه شده است، همچنین به راه‌اندازی «کارخانه ترول» برای تاثیرگذاری بر نتیجه آرا در چندین کشور غربی متهم است. «آژانس تحقیقاتی اینترنت سن‌پترزبورگ» مشهور به «کارخانه ترول»، به دولت روسیه تعلق دارد و وظیفه اصلی‌اش نظارت بر فضای مجازی و تولید و گردش محتوا در آن است.

پس از انتشار گزارش بلومبرگ مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات‌ میان‌دوره‌ای آمریکا، پریگوژین ۶۱ ساله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «آقایان، ما دخالت کردیم، مداخله می‌کنیم، و باز هم با هر روشی که بتوانیم، دخالت خواهیم کرد.»

بیانیه یوگنی پریگوژین در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا منتشر شد؛ انتخاباتی که می‌تواند راه را برای ادامه فعالیت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، هموار کند، یا برای بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید تاثیرگذار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در ماه سپتامبر، پریگوژین تایید کرده بود که گروهی به نام «واگنر» تشکیل داده است که اعضای آن در خط مقدم حمله مسکو در اوکراین بوده‌اند. بسیاری از تحلیلگران، گفته‌های او را همچون مدرکی تفسیر کردند که نشان می‌داد پریگوژین به کسب نقش سیاسی احتمالی در روسیه چشم دوخته است.

گروه واگنر سال‌ها به ایفای نقش در تحقق جاه‌طلبی‌های مسکو در خارج از این کشور متهم بود، اما کرملین هرگونه ارتباطی با اعضای آن را انکار می‌کرد. حضور اعضای این گروه در مناطقی، از جمله سوریه، لیبی، مالی و آفریقای مرکزی گزارش شده است. نیرو‌های مسلح روسیه از نزدیک با این گروه همکاری می‌کنند و طبق گزارش‌های منتشرشده، مهمات و هواپیما‌های ترابری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

گروه واگنر یا «ارتش خصوصی واگنر»، از ژوئن ۲۰۱۷ در فهرست تحریم ایالات متحده آمریکا قرار دارد. اتحادیه اروپا نیز سال گذشته این گروه را همراه با پنج فرد و سه نهاد مرتبط با آن تحریم کرد.

بیشتر از جهان