اتاق بازرگانی و صنعت زنان در افغانستان دوباره فعال شد

پیش از این تنها اتاق بازرگانی زنان در هرات فعالیت داشت

با سلطه طالبان بر افغانستان، صدها هزار زن در این کشور شغل خود را از دست دادند و خانه‌نشین شدند - AFP

مقام‌های وزارت صنعت و بازرگانی طالبان گفتند که اتاق بازرگانی و صنعت زنان در افغانستان پس از یک وقفه طولانی دوباره فعالیتش را از سر گرفته است. وزارت صنعت و بازرگانی افغانستان طی انتشار یک بیانیه آغاز فعالیت اتاق بازرگانی و صنعت زنان را پس از هفت ماه وقفه اعلام کرد.

مقام‌های طالبان می‌گویند که آنان در چارچوب شریعت اسلامی زمینه فعالیت‌های اقتصادی را در افغانستان میسر خواهند کرد و زنان می‌توانند در این فعالیت‌ها حضور داشته باشند.

در بیانیه وزارت بازرگانی و صنعت طالبان آمده است که این وزارتخانه در یک سال گذشته چندین نمایشگاه صنایع دستی زنان افغان را که نقش بارزی در بهتر شدن فعالیت‌های اقتصادی زنان در افغانستان دارد برپا کرده است. گفته می‌شود که اتاق بازرگانی و صنعت زنان افغانستان با حمایت کمیسیون اقتصادی طالبان فعالیتش را از سر گرفته است.

هرچند اتاق بازرگانی و صنعت زنان در ماه آوریل فعالیت خود را پس از هفت ماه وقفه آغاز کرده بود؛ اما به دلیل تنش‌ها در میان اعضای رهبری این نهاد، نتوانست فعالیت‌ چشمگیری داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این تنها اتاق بازرگانی و صنعت زنان در شهر هرات در غرب افغانستان فعالیت رسمی داشت. با این حال به‌جز اتاق بازرگانی و صنعت کابل و هرات، در شهرهای دیگر افغانستان هیچ‌گونه نهادی که فعالیت‌های اقتصادی زنان را حمایت کند وجود ندارد.

با سلطه طالبان بر افغانستان، صدها هزار زن در این کشور شغل خود را از دست دادند و خانه‌نشین شدند. بر اساس تازه‌ترین آماری که کمیته جهانی صلیب سرخ در مورد افغانستان منتشر کرده است، در یک سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شهروند افغانستان کار خود را از دست داده‌اند و بیش از ۹۰ درصد آنان روزانه کمتر از دو دلار درآمد دارند. در این میان زنان بخش عمده افرادی‌‌اند که کارشان را از دست داده‌اند و طالبان بجز در چند بخش محدود، فعالیت اقتصادی زنان را در دیگر بخش‌ها متوقف کرده‌اند.

فعالیت اقتصادی زنان نیز بیشتر شامل تجارت‌های کوچک است و آنان هنوز نتوانسته‌اند مانند دوره جمهوری، فعالیت اقتصادی برون‌مرزی داشته باشند.

با این حال زنان بازرگان در افغانستان می‌گویند برای برون‌رفت از بن‌بست فعالیت اقتصادی زنان در کشور، رژیم طالبان باید یک بخش از پروژه‌های توسعه‌ای خود را به زنان واگذار کنند تا زمینه رشد فعالیت اقتصادی زنان نیز فراهم شود.