جوانان اکباتان؛ قربانی سناریو نظام در ماجرای مرگ طلبه بسیجی

حکومت بازداشت‌شدگان معترض در شهرک اکباتان را به دست داشتن در قتل طلبه بسیجی «آرمان علی‌وردی» متهم کرده است

تهدید، ضرب و شتم، آدم‌ربایی، شلیک گازآشک‌آور به داخل ساختمان‌ها و حالا دستگیری و اعتراف‌گیری اجباری از پنج جوان ساکن شهرک اکباتان به جرم قتل یک طلبه بسیجی؛‌ اما هیچکدام نتوانسته از شدت اعتراض اهالی این شهرک باسابقه در تهران به جمهوری اسلامی بکاهد.

اکباتان در تمام اعتراض‌های دو دهه اخیر هرگز تا این حد به سنگر اول خیزش مردم تهران بدل نشده بود. از آغاز خیزش مردمی تا امروز، طی ۵۰ شب، هیچ زمانی نبوده است که تصاویری از حضور پررنگ ساکنان این شهرک در جریان اعتراض و سردادن شعار در شبکه‌های مجازی منتشر نشود.

اما این روزها نام شهرک اکباتان بجز اعتراض های مستمر با نام پنج جوانی برسر زبان‌ها افتاده که حکومت آن‌ها را به دست داشتن در قتل طلبه بسیجی «آرمان علی‌وردی» متهم کرده است.

پس از گذشت چند روز از این بازداشت‌ها، اکنون نام آنان اعلام شده است:‌ میلاد آرمون، نستوه نیکخواه، مهدی جهانی، بهراد حصاری و محمد پسندیان که برخی از کاربران رسانه‌های اجتماعی از آن‌ها به‌عنوان دستگیرشدگانی یاد می‌کنند که به نظر می‌رسد حکومت برای آن‌ها اتهام محاربه و قتل را در نظر می‌گیرد.

میلاد آرمون در فیلم اعتراف تلویزیونی به‌عنوان ضارب اصلی، بر بی‌گناهی خود تاکید داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید دلیل اصلی شدت اعتراض‌ها در شهرک اکباتان برخوردها و سرکوب‌های خشن علیه مردم معترض باشد. خیزشی که با شعارهای شبانه از پنجره‌ها آغاز شد و به تجمع‌های اعتراضی در محوطه این شهرک رسید و در دو سه شب اخیر به درگیری مستقیم ساکنان اکباتان با نیروهای سرکوب انجامید. 

پیشتر فیلمی منتشر شد که در آن یکی از نیروهای سرکوب با بلندگو صراحتا ساکنان شهرک اکباتان را تهدید به قتل می‌کند. در فیلم دیده می‌شود که فردی از پشت بلندگو می‌گوید: «پایش بیفتد سر ناموس خودمان را هم می‌بریم!»

اما روایت رسانه‌های حکومت برای اهالی شهرکی که جوانان دستگیرشده با اتهام قتل طلبه بسیجی را می‌شناسند، به قدری غیرقابل باور است که کارزاری را در حمایت از آنان و با عنوان «دفاع از بچه‌های اکباتان» راه‌اندازی کرده‌اند.

در روایت رسانه‌های حکومت اعلام شده است که این جوانان اعتراف کرده‌اند پس از مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر چنان از خود بی‌خود می‌شدند که دست به هر اقدامی می‌زدند.

یکی از کانال‌های منتسب به بسیج به نام «بیسیمچی مدیا» نوشته است: «ضارب اعلام کرده شهید آرمان را پس از دریافت پیامکی مبنی بر حضور او به عنوان نیروی سرکوب در پارکینگ یکی از بلوک‌ها گیر انداختیم و با چاقو و سنگ زدیم.» در همین کانال اعلام شده است: «این ضاربان اعلام کرده‌اند برای کسب جرات از مواد مخدر استفاده کردند»، روایتی که از طرف دوستان این افراد به کل رد شده است.

مشخص نیست که اگر به گفته رسانه‌های حکومت این جوانان با این جزئیات به چنین جرمی اعتراف کرده‌اند، چرا در اعتراف تلویزیونی پخش‌شده این موارد را بیان نمی‌کنند.

پیشتر نیروهای وابسته به نظام جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌ها در شهرک اکباتان تا تخریب اموال مردم و محوطه‌های ورودی بلوک‌های مختلف این شهرک، شلیک مستقیم به پنجره خانه‌ها و شلیک گاز اشک‌آور در راهروی طبقات پیش رفته بودند. 

به گفته یکی از ساکنان این شهرک، در روزهای گذشته ماموران بارها از طریق پنجره طبقات که مشرف به محوطه است، اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند که موجب انتشار گسترده گاز در واحدها و مشکلات تنفسی برای ساکنان به‌ویژه کودکان و سالمندان شده است.

نیروهای وابسته به حکومت در همین راستا اعلام کرد که تقاضاهایی برای تغییر نام این شهرک به شهرک آرمان دریافت کرده است؛ در واکنش برخی شعارنویسی‌ها در محوطه‌ شهرک اکباتان که تصاویرشان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و معترضان به این اقدام نوشتند «شهرک اکباتان همیشه اکباتان می‌ماند».

به گفته ساکنان شهرک اکباتان، همدلی گسترده در فریادهای شعارهای شبانه بود که جسارت حضور میدانی را به آن‌ها داد. شیوه‌ای که طی ۵۰ شبانه روز در محلات مختلف انجام شد و اثربخشی آن موجب شده است در شب‌های اخیر، حکومت گشت‌های موتوری ویژه‌ای برای شناسایی خانه‌های شعاردهنده در برخی محلات راه‌اندازی کند.

در عین حال، تردیدی نیست که اتهام‌تراشی برای جوانان اکباتان بیشتر روشی برای ارعاب و خاموش کردن صدای معترضان است؛ موضوعی که رسانه‌های حکومتی و اشخاص نزدیک به هسته سخت حاکمیت خواهان اجرای سریع آن برای عبرت‌آموزی به دیگر معترضان‌اند.