خیزش دوباره دانشگاه با شعار «آبان ماه تابان، دیکتاتوری به پایان»

اعتراضات دانشجویی در شهرهای تهران، مشهد، رشت، کرج و... آغاز شده و دانشجویان کلاس‌های درس را تحریم کرده‌اند

دانشجویان ده‌ها دانشگاه‌ در سراسر ایران اعتراض‌ها و تحریم کلاس‌هایشان را آغاز کردند. پیش از این دانشجویان اعلام کرده بودند در همراهی با اعتراض‌های مردم و در واکنش به برخوردهای امنیتی با فعالان دانشجویی از روز شنبه اعتراض‌های خود را از سر خواهند گرفت.

جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف از صبح روز شنبه چهاردهم آبان در اعتراض به رفتارهای غیرقانونی حراست در تفتیش کیف، کوله‌پشتی و ممنوع‌‌الورود کردن برخی از دانشجویان، مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تحصن کردند و سفره ناهار را نیز همان‌جا پهن کردند.

شریف تودی در مورد اتفاق‌های دانشگاه شریف با انتشار عکسی از صف دانشجویان برای ورود به دانشگاه نوشت: «آن‌طور که پیداست، بر اساس مصوبه شورای امنیت کشور، اختیار حراست دانشگاه‌ها در این روزها افزایش زیادی داشته است و بدون هماهنگی با دیگر نهادهای دانشگاه می‌توانند حقوق بدیهی دانشجوها را از آن‌ها سلب کنند و رفتارهایی فراتر از قانون‌های مصوب دانشگاه؛ از ضبط کارت دانشجویی و ممنوع‌الورود کردن بی‌ضابطه و بدون اطلاع قبلی تا تفتیش کیف و کوله و وسایل شخصی دانشجوها و ضبط ماسک و برخوردهای زننده و دور از شأن با آن‌ها داشته باشند.»

گفتنی است ورودی جنوبی دانشکده مهندسی و علم مواد صبح روز شنبه محل تحصن جمع دیگری از دانشجویان شریف در اعتراض به رفتارهای اخیر حراست دانشگاه بود.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز در اعتراض به امنیتی شدن دانشگاه و ممنوع‌الورودی دانشجویان به محیط‌های آموزشی و خوابگاه، کلاس‌های درس را تحریم کردند. دانشجویان دانشگاه علامه همچنین در صحن داخلی دانشگاه تحصن کردند.

مسئولان دانشگاه علامه روز چهارشنبه به کشیدن دیوار تفکیک جنسیتی در سلف دانشکده علوم اجتماعی اقدام کردند، اما امروز دانشجویان در مقابله با سیاست‌گذاری تفکیک در تالار دانشکده سفره پهن کردند و چند تن از اساتید نیز با آن‌ها همراه شدند. دانشجویان در واکنش به این اتفاق شعار «ننگ ما، ننگ ما، رئیس الدنگ ما» سر دادند. دانشجویان همچنین در همراهی با خیزش سراسری مردم ایران شعار «آبان ماه تابان، دیکتاتوری به پایان» و «آزادی، آزادی آزادی» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشگاه گیلان نیز در همراهی با دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «دانشجو تعلیق بشه، دانشگاه تعطیل میشه» سر دادند. در این تجمع اعتراضی حراست دانشگاه تلاش کرد از حرکت دانشجویان جلوگیری کند و همچنین با دانشجویانی که قصد تصویربرداری از تجمع را داشتند نیز برخورد کرد.

دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد نیز با شعار «هیز تویی هرزه تویی زن آزاده منم» تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه همچنین با شعار «دانشجوی باغیرت حمایت حمایت» از دیگر دانشجویان برای پیوستن به این اعتراض استقبال کردند.

جمعی از دانشجويان پرديس شمالى دانشگاه تهران رو‌بروی ساختمان دانشكده ادبیات و زبان‌های خارجی تحصن كردند. دانشجویان در این تجمع از همان ابتدا مورد محاصره حراست و چند لباس شخصى قرار گرفتند. بر اساس ویدیویی که دانشجویان این دانشگاه منتشر کردند، رئیس حفاظت فیزیکی دانشگاه تهران خطاب به دانشجویان می‌گوید: «اين نشستن شما الان خط قرمز نظام و جرم است. اینجا به زور هم شده است کارتتان را می‌گیرم و اگر من نتوانم بلندتان کنم درها را باز می‌کنم نیروی نظامی وارد دانشگاه می‌شود و کت‌بسته شما را می‌برد.»

دانشجویان دانشگاه خوارزمی نیز کلاس‌های درسشان را تحریم کردند. ویدیویی نیز از یک کلاس درس در این دانشگاه منتشر شده است که استاد برای کلاس خالی از دانشجو تدریس می‌کند. دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران، با وجود سرکوب دانشجویان معترض در این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز با در دست داشتن تصاویر دانشجویان زندانی تجمع اعتراضی برگزار کردند و برای دقایقی نیروهای بسیج سعی در ایجاد اختلال در برگزاری این تجمع اعتراضی داشتند و با دانشجویان درگیر شدند. 

تا لحظه تنظیم خبر در روز شنبه، اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها ادامه دارد و هر لحظه به تعداد دانشگاه‌ها اضافه می‌شود.