جعفر پناهی برنده جایزه جشنواره میامی: «آرزو دارم تصویرگر آزادی مردمم باشم»

جعفر پناهی که در زندان به سر می‌برد، برنده جایزه جواهر گران‌بهای جشنواره فیلم میامی شد

فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی، روز جمعه چهارم نوامبر در جشنواره فیلم میامی به نمایش در آمد. پیش از نمایش اعلام شد که از پناهی با جایزه جواهر گران‌بها تجلیل می‌شود. این جایزه سال گذشته به کارگردان برنده اسکار «ماشینم را بران»، ریوسکه هاماگوچی رسیده بود.

جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی، در تیر ماه سال جاری به شش سال حبس محکوم و روانه زندان اوین شد و به همین دلیل نتوانست در اکران فیلم جدید خود با نام «خرس نیست» در میامی شرکت کند.

نهمین فیلم او در جشنواره‌های ونیز، تورنتو، لندن، نیویورک و حالا میامی اکران شده است. پناهی که برای پیگیری بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، به دادسرای اوین رفته بود، دستگیر و به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، در همان زمان اعلام کرد: «جعفر پناهی در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۱ برای تحمل کیفر حبس به زندان اوین معرفی شده است. حکم این پرونده قطعی و لازم‌الاجراست.»

در جشنواره میامی، پیام صوتی جعفر پناهی از زندان اوین پخش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این پیام می‌گوید: «تشکر می‌کنم از تمام دست‌اندرکاران جشنواره میامی که مرا شایسته چنین جایزه‌ای دانسته‌اند، اما بیشتر از هر جایزه‌ای در دنیا آرزوهایی داشته‌ام و دارم؛ کاش در این شرایطی که کشورم با آن درگیر است، من هم کنار مردمم می‌توانستم تصویرگر آزادی‌خواهی آنها باشم.»

پناهی ادامه می‌دهد: «آرزو دارم کاش به جای دریافت جایزه‌ها بتوانم فیلم بسازم، چون فیلم‌ساز با فیلم ساختن، زنده است. به‌هرحال امیدوارم روزی فیلمی بسازم و همراه با آن در جشنواره شما شرکت کنم. به امید تحقق تمام آرزوهای مردم کشورم.»

بر اساس سیاست‌های جشنواره فیلم میامی، جایزه جواهر گران‌بها به ستارگان خاص و هنرمندان بی‌نظیری که سهم آنها در سینما ماندگار و فراموش نشدنی است، اختصاص می‌یابد.

پناهی پیش‌تر برنده جایزه ویژه هیئت داوران ونیز برای فیلم «خرس نیست» شد و پیش از آن نیز در سال ۲۰۱۸ برای فیلم «سه رخ»، برنده جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره کن شده بود.

جامعه سینمایی جهان بارها محکومیت پناهی به شش سال زندان را محکوم کرده است و در اولین نمایش فیلم «خرس نیست» در جشنواره فیلم ونیز، یک صندلی خالی برای پناهی در کنفرانس مطبوعاتی خالی گذاشته شد.