پناهی و رسول‌اف از زندان به جشنواره ونیز: «ما فیلمسازیم»

جعفر پناهی، در نامه‌ای خطاب به جشنواره ونیز، از دولت ایران و سایر دولت‌هایی که فیلمسازان مخالف را زندانی یا به تبعید خودخواسته مجبور می‌کنند، انتقاد کرد

بیانیه پناهی و رسول‌اف به‌طور کامل در صفحه طاهره سعیدی، همسر پناهی، منتشر شده است- AFP

جعفر پناهی، کارگردان منتقد ایرانی، در نامه‌ای خطاب به جشنواره ونیز از دولت ایران و سایر دولت‌هایی که فیلمسازان مخالف را زندانی یا به تبعید خودخواسته مجبور می‌کنند، انتقاد کرد. پناهی امسال با فیلم «خرس نیست»‌ در جشنواره ونیز حضور دارد. او تیرماه امسال به‌دلیل امضای بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» در کنار برخی دیگر از امضاکنندگان این بیانیه دستگیر شد. این بیانیه در پی ریزش ساختمان متروپل آبادان با امضای حدود ۱۷۰ سینماگر منتشر شد و در آن از نیروهای انتظامی خواسته شده بود دست از شلیک به مردم معترض و سرکوب آن‌ها بردارند.

آلبرتو باربارا، مدیر ونیز، از همان آغاز جشنواره در میزگردی به فیلمسازان تحت حمله پرداخت و نامه پناهی را در آن‌جا خواند. پناهی در سال‌های اخیر حضوری منظم در مهم‌ترین جشنواره‌های جهان همچون کن و برلین داشته و با جوایز متعددی که کسب کرده است یکی از پرافتخارترین سینماگران تاریخ سینمای ایران است.

پناهی در ضمن بیانیه‌ای مشترک به همراه محمد رسول‌اف، دیگر کارگردان منتقد که مثل او در زندان به سر می‌برد، منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است:‌ «تاریخ سینمای ایران گواه حضور موثر و مستمر فیلمسازان مستقل است که با کوشش‌های خود سانسور را به عقب رانده و حیات این هنر-صنعت را قوام بخشیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاوه فرنام، تهیه‌کننده فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته رسول‌اف که خرس طلایی برلین را گرفت، هم در میزگرد ونیز حضور داشت و از جزئیات بازداشت پناهی و رسول‌اف و حمله دولت به سینمای مستقل ایران گفت. او گفت هر هنرمندی که کاملا با حکومت ایران همسو نباشد در معرض خطر دستگیری قرار دارد.

بیانیه پناهی و رسول‌اف به‌طور کامل در صفحه طاهره سعیدی، همسر پناهی، منتشر شده است. این بیانیه «ما فیلمسازیم» نام دارد و تاکید می‌کند که «فیلمساز مستقل در هر شرایط،‌ زمان و مکان در حال ساختن و یا به فکر ساختن فیلم است.»

پناهی شانس این را دارد که با فیلم «خرس نیست» جایزه‌ای دیگر به فهرست طولانی جوایز خود بیفزاید؛ گرچه بسیاری باور دارند همین‌که او بار دیگر مخفیانه فیلم ساخته و آن فیلم را به دست جهانیان رسانده خود «برنده» شدن است.

بیشتر از فرهنگ و هنر