سوءقصد به عمران خان؛ نخست‌وزیر سابق پاکستان مجروح شد

به گزارش رسانه‌های پاکستانی عمران خان در ناحیه پا مجروح شده است و دو عضو حزب تحریک انصاف نیز زخمی شدند

یک مرد مسلح، روز پنجشنبه ۱۲ آبان (۳ نوامبر) در جریان راهپیمایی اعتراضی در شهر وزیرآباد در شمال لاهور، به عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان، تیراندازی کرد. اکسپرس تریبون، رسانه پاکستانی نوشت که عمران خان از ناحیه پا زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش این رسانه، چهار نفر در جریان حمله به عمران خان زخمی شدند که یکی از آن‌ها فیصل جاوید، عضو مجلس سنای پاکستان است. فیصل جاوید لحظاتی پس از حادثه در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر کرد، گفت که زخمی شده و حالش خوب است. در این ویدیو لباس و بخشی از صورت این عضو مجلس سنای پاکستان خونین است. فیصل جاوید در این ویدیو از ادامه تظاهرات هواداران حزب تحریک انصاف علیه دولت شهباز شریف خبر داد.

هنوز اطلاعی در مورد فرد مهاجم در دست نیست، اما رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که پلیس پاکستان مهاجم را لحظاتی پس از تیراندازی به عمران خان، بازداشت کرد. فرخ حبیب، از رهبران تحریک انصاف به رهبری عمران خان، در توییتی نوشت: «ترسوها خودشان را نشان دادند. عمران خان مجروح شد. خدا او را حفظ کند. همه ملت باید برای عمران خان دعا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله به عمران خان واکنش‌‎های گسترده‌ای به دنبال داشته است. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان این حمله را محکوم کرد و به وزیر کشور دستور داد که در این مورد تحقیق همه‌جانبه انجام دهد و برای مجازات عاملان آن اقدام کند.

پرویز الهی، رئیس دولت محلی پنجاب در بیانیه‌ای گفت: «پلیس تحقیقاتش را در مورد حمله به عمران خان آغاز کرده است.» الهی افزود: «کسانی که در پشت این حادثه قرار دارند محاکمه خواهند شد.» او همچنین به مقام‌های محلی دستور داد تا بهترین مراقبت‌های پزشکی را به مجروحان ارائه دهند.

ارتش پاکستان نیز این سوقصد را محکوم کرد. 

کمیسیون انتخابات پاکستان با صدور حکمی در ۲۱ اکتبر عمران خان را برای پنج سال از داشتن کرسی دولتی محروم کرد. عمران خان و هواداران حزب تحت رهبری‌اش، به این حکم کمیسیون انتخابات پاکستان اعتراض کردند و دولت شهباز شریف را به راه‌اندازی تظاهرات بزرگ در شهرها تهدید کردند. کمیسیون انتخابات پاکستان، عمران خان را به سوءاستفاده از اموال دولتی، ازجمله فروش هدایایی که در دوران نخست‌وزیری از هیئت‌های سیاسی کشورهای مختلف جهان دریافت کرده بود متهم کرد. حدود دو ماه قبل نیز دادگاه عالی پاکستان حکم بازداشت عمران خان را به دلیل تهدید یک قاضی زن صادر کرده بود، اما او هرگز بازداشت نشد.

پس‌ازآنکه عمران خان در ماه آوریل از قدرت کنار زده شد، بحران سیاسی در پاکستان تشدید شد. او شهباز شریف را متهم کرد که در تبانی با آمریکا، او را از قدرت خلع کرده است. شهباز شریف در ماه‌های اخیر، عمران خان را به ضربه زدن به اقتصاد و روابط پاکستان با جهان متهم کرد و او را «بزرگ‌ترین دروغگوی روی زمین» نامید.

درحالی‌که پاکستان گرفتار بحران شدید اقتصادی است، حمله به عمران خان ممکن است بحران سیاسی را نیز در این کشور تشدید کند. پس از زخمی شدن عمران خان، هزاران تن از هواداران حزب تحریک انصاف در شهرهای مختلف پاکستان تجمع اعتراضی برگزار کردند. شماری از رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که تجمع اعتراضی هواداران عمران خان در شماری از شهرها در حال گسترش است.

 

بیشتر از جهان