روسیه: پنج قدرت هسته‌ای جهان در آستانه درگیری نظامی قرار دارند

مسکو همان‌طور که غرب را به «تحریک» متهم می‌کند، مدعی است که اجتناب از درگیری نهایی اولویت اصلی است

مسکو بارها اعلام کرد در صورتی‌ که تمامیت ارضی روسیه تهدید شود، سیاست نظامی‌اش به او اجازه می‌دهد از سلاح هسته‌ای بهره بگیرد‌ـ SERGEI GUNEYEV / SPUTNIK / AFP

روسیه ادعا کرد پنج قدرت بزرگ هسته‌ای جهان «در آستانه درگیری مسلحانه مستقیم» قرار دارند و درباره پیامدهای فاجعه‌بار آن هشدار داد.

مسکو با مقصر دانستن غرب برای «تحریک»، لفاظی‌ هسته‌ای را تشدید کرد و آن را «اقدام‌های غیرمسئولانه و گستاخانه با هدف تضعیف امنیت ملی ما» خواند.

در بیانیه وزارت خارجه [روسیه] آمده است که اجتناب از درگیری هسته‌ای اولویت اول کشور است و روسیه به اعلامیه مشترک ژانویه با ایالات متحده آمریکا، چین، بریتانیا و فرانسه که بر مسئولیت مشترک آن‌ها برای اجتناب از جنگ هسته‌ای تاکید می‌کند، پایبند است.  

اما هشدار داد که غرب باید از «ادامه تحریک‌ها با سلاح‌های کشتارجمعی که به پیامدهایی فاجعه‌بار منجر می‌شود»، دست بردارد.

روسیه در ادامه افزود: «اعتقاد راسخ ما این است که در شرایط پیچیده و متلاطم کنونی که به دلیل اقدام‌های غیرمسئولانه و گستاخانه با هدف تضعیف امنیت ملی‌ ما به وجود آمده، اقدام عاجل جلوگیری از بروز هرگونه برخورد نظامی قدرت‌های هسته‌ای است.»

به گفته مقام‌های غربی، مسکو حامی تشدید لفاظی‌ هسته‌ای از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه است و اخیرا بدون ارائه شواهد، کی‌یف را چندین بار متهم کرده است که قصد دارد از «بمب کثیف» رادیواکتیو استفاده کند. کی‌یف وجود چنین برنامه‌ای را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

این وزارتخانه اعلام کرد: «ما از ۳ ژانویه ۲۰۲۲ به تعهد خود به بیانیه مشترک رهبران پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای در مورد جلوگیری از جنگ هسته‌ای و اجتناب از مسابقه تسلیحاتی کاملا پایبندیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در نخستین آخرهفته جنگ، نیروهای تسلیحات هسته‌ای راهبردی این کشور را به حال آماده‌باش درآورد و از آن زمان این تهدید را به‌مثابه هشداری برای ناتو تکرار کرده است.    

مسکو بارها اعلام کرد در صورتی‌ که تمامیت ارضی روسیه تهدید شود، سیاست نظامی‌اش به او اجازه می‌دهد از سلاح هسته‌ای بهره بگیرد. پوتین در ماه سپتامبر وقتی اعلام کرد روسیه آماده است از «تمام ابزار موجود» برای دفاع از خاک خود استفاده کند، گفت که «بلوف نمی‌زند».  

همچنین مدعی شد که ایالات متحده آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم، با بمباران اتمی ژاپن پیشینه‌ ایجاد کرده‌ است. رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن و متحد کلیدی پوتین، از روسیه خواست برای اوکراین از «سلاح هسته‌ای کم‌بازده» استفاده کند.  

مسکو اغلب کی‌یف را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیز متهم می‌کند. در آغاز جنگ هم ادعا کرد که ناتو قصد دارد از اوکراین به مثابه پایگاهی برای تهدید روسیه استفاده کند- اوکراین و ائتلاف نظامی غربی این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

برخی از کارشناسان غربی از اینکه پوتین به سلاح هسته‌ای متوسل شود نگران‌اند؛ چون پیروزی آسان برای او دورازدسترس به نظر می‌رسد.

به باور آن‌ها، رئیس‌جمهوری روسیه تضعیف شده است و همین روسیه را احتمالا خطرناک‌تر می‌کند و ظاهرا «طرح ب» هم وجود ندارد.

بر اساس برآورد خبرنامه دانشمندان اتمی، ذخایر هسته‌ای روسیه در زمان تهاجم به اوکراین چهار هزار و ۴۷۷ کلاهک جنگی بود که حدود یک هزار و ۵۸۸ عدد از آن‌ها کلاهک جنگی راهبردی با امکان استقرار روی موشک‌های بالیستیک و در پایگاه‌های بمب‌افکن سنگین‌ بودند و حدود ۹۷۷ کلاهک راهبردی و یک هزار و ۹۱۲ کلاهک غیرراهبردی ذخیره داشت.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها در ماه اوت مبنی بر اینکه کرملین ممکن است به سلاح هسته‌ای متوسل شود، آن‌ را «دروغ محض» خواند.

او گفت: «از نظر نظامی، برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده، به استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین نیازی نیست. هدف اصلی تسلیحات هسته‌ای روسیه جلوگیری از حمله اتمی است.»

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان