ساعت‌ها توقف نفسگیر یک سرباز زن اسرائیلی در فرودگاه شیراز

موساد وقتی از این موضوع آگاه شد، با این سرباز زن تماس گرفت و به او دستور داد هویت خود را پنهان کند و به زبان عبری صحبت نکند

از آنجا که سرباز اسرائیلی پاسپورت روسی خود را به مسئولان فرودگاه ایران ارائه داد، آنان متوجه هویت اسرائیلی او نشدند- تسنیم

یک سرباز زن اسرائیلی، سرنشین یک هواپیمای مسافربری که از ازبکستان به مقصد دبی در حرکت بود، به دلیل فرود اضطراری این پرواز در فرودگاه شیراز وارد خاک ایران شد و به مدت ۹ ساعت همراه دیگر مسافران این هواپیما در سالن ترانزیت فرودگاه ماند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) در تمام این مدت، با این سرباز ۱۹ ساله در تماس بود و به او هشدار امنیتی داد. مقام‌های جمهوری اسلامی متوجه حضور این سرباز در خاک ایران نشدند.

ماجرا از این قرار بود که روز پنجشنبه، ۵ آبان، هواپیمایی که از تاشکند، پایتخت ازبکستان برخاست و به مقصد دبی در حرکت بود، به دلیل از هوش رفتن ناگهانی خلبان در وضعیتی حساس قرار گرفت و از فرودگاه شیراز درخواست فرود اضطراری کرد.

مسافران هواپیما تا آماده شدن تیم خلبانی جدید، چند ساعتی در فرودگاه شیراز منتظر بودند. به گزارش تایمز اسرائیل، موساد وقتی از این موضوع آگاه شد، با این سرباز زن تماس گرفت و به او دستور داد هویت خود را پنهان کند و به زبان عبری صحبت نکند. از آنجا که سرباز اسرائیلی پاسپورت روسی خود را به مسئولان فرودگاه ایران ارائه داد، آنان متوجه هویت اسرائیلی او نشدند.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، این سرباز ۱۹ ساله روس‌زبان، در «موقعیتی غیرحساس» در شمال اسرائیل خدمت می‌کند و برای گذراندن تعطیلات و دیدار با خانواده راهی سفر شده بود؛ اما پس از فرود در شیراز و قبل از خروج ایمن، دست‌کم ۹ ساعت در خاک ایران بود.

در ساعت‌هایی که سرباز اسرائیلی در خاک ایران ساعت‌هایی حساس را سپری می‌کرد، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در حال برگزاری جلسه‌ای برای امضای توافقنامه مرزی با لبنان بود؛ با این‌ حال مقام‌های موساد نخست‌وزیر را از این ماجرا مطلع کردند.

موساد در حالی این خبر را افشا کرد که مقام‌های ایران هنگام حضور سرباز اسرائیلی در شیراز از این موضوع بی‌خبر بودند. برخی منابع خبری نیز می‌گویند ایرانی‌ها احتمالا پس از بلند شدن هواپیما و خروج آن متوجه حضور سرباز اسرائیلی شده‌اند.

هرچند توافق‌نامه‌های بین‌المللی هوانوردی کشورها را از دستگیری و بازداشت افرادی که به دلیل فرود اضطراری به خاک کشوری وارد می‌شوند، منع می‌کند، جمهوری اسلامی سوابق متعددی در بازداشت شهروندان خارجی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم‌پست این ماجرا را به صحنه‌های آغازین سریال پرطرفدار «تهران» تشبیه کرد که موساد با استفاده از فرود اضطراری، یک مامور را به کشوری وارد می‌کند. در این سریال، دو اسرائیلی دیگر نیز در هواپیما حضور دارند که بازجویی هم می‌شوند اما در نهایت به‌سلامت، این کشور را ترک می‌کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، روز جمعه، ۶ آبان، در اطلاعیه‌ای به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، اعلام کرد که فرود اضطراری پرواز تاشکند-دبی، یک «رویداد جدی» است و بررسی مشترک سازمان هواپیمایی ایران و امارات درباره این رویداد ادامه دارد. در این اطلاعیه آمده بود: «ساعت ۵:۱۵ صبح پنجشنبه، ۵ آبان، پرواز ۱۹۴۲ شرکت هواپیمایی فلای‌دبی از تاشکند، کشور ازبکستان، به شهر دبی، کشور امارات، در حین عبور از فضای کشور و نزدیک فضای اصفهان، به علت بی‌هوش شدن خلبان وضعیت اضطراری اعلام کرد و به فرودگاه شیراز تغییر مسیر داد».

بر اساس این اطلاعیه، کمک خلبان هواپیما را به سلامت در شیراز فرود آورد و سپس با دستور مقام‌های سازمان هواپیمایی کشوری، مسافران به سالن ترانزیت منتقل شدند تا خلبانان جدید برای ادامه پرواز به شیراز اعزام شوند. با رسیدن خلبان‌‌های جدید، مسافران پرواز در ساعت ۱۶ به سمت دبی پرواز کردند.

بیشتر از جهان