سی‌گار: دولت بایدن مانع تحقیق درباره کمک بشردوستانه آمریکا پس از تسلط طالبان شد

بازرس ویژه آمریکا می‌گوید، نتوانست در مورد ۱.۱ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به اطلاعات روشنی دست یابد

آمریکا پیش از این اعلام کرد، در یک سال تسلط طالبان بر افغانستان بیش از یک میلیارد دلار کمک بشردوستانه به افغانستان فرستاد- آژانس باختر

«سی‌گار»، بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان، دولت جو بایدن را به ایجاد مانع در تحقیق درباره ۱.۱ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه آمریکا به مردم افغانستان پس از حاکمیت طالبان، متهم کرد.

بلومبرگ به نقل از جان ساپکو، بازرس ویژه بازسازی افغانستان، در گزارشی که سه‌شنبه شب، یکم نوامبر (۱۰ آبان)، منتشر شد، گفت که دفتر او «برای نخستین بار در تاریخ خود، به دلیل فقدان همکاری چند سازمان دولتی آمریکا، قادر نیست حساب کامل این هزینه‌های دولت آمریکا را به کنگره و مردم آمریکا ارائه کند.»

جان اسپکو گفت که آژانس توسعه بین المللی آمریکا و وزارت خزانه‌داری «از همکاری خودداری کردند» و وزارت خارجه آمریکا تنها «اطلاعات کلی پروژه‌ها» را در اختیار آن‌ها گذاشت.

وزارت خارجه آمریکا گفت که به ده‌ها پرسش، پاسخ‌های کتبی داده است.

مقام‌های سفارت آمریکا در افغانستان، در سپتامبر اعلام کردند که در یک سال تسلط طالبان بر این کشور، یک میلیارد و صد میلیون دلار برای کمک به افغانستان هزینه شده است.

جان ساپکو در آخرین گزارش سه‌ماهه خود گفت که اوضاع کنونی در افغانستان، به شرایط  دوران تسلط طالبان در دهه ۱۹۹۰ میلادی شبیه است.

جان ساپکو در بهمن ۱۴۰۰ خورشیدی که طالبان تازه بر افغانستان مسلط شده بودند، هشدار داد که اگر کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به دست «طالبان و سایر عوامل ناسالم» برسد، در افغانستان فاجعه خواهد رخ خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود، که اگر همه پول‌های جهان را به افغانستان بفرستید، اما این پول‌ها به جای رسیدن به مردم افغانستان، به دست رژیم طالبان و سایر عوامل ناسالم برسد، فاجعه خواهد بود.

او هشدار داد که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان نباید ضایع شود.

روز چهارشنبه، دوم نوامبر (۱۱ آبان)، بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، اعلام کرد که یک بسته ۴۰ میلیون دلاری پول نقد به افغانستان رسید.

در دو روز اخیر، این دومین بسته ۴۰ میلیون دلاری است که زیر نام «کمک‌های بشردوستانه» به طالبان می‌رسد.

در چند ماه گذشته، هر هفته ۴۰ میلیون دلار زیر نام «کمک‌های بشردوستانه» به افغانستان ارسال شده است، اما طالبان هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد چگونگی مصرف این مبالغ ارائه نکرده‌اند.

بیشتر از جهان