کاهش پرواز هلیکوپترهای طالبان؛ یک ملا فرمانده نیروی هوایی شد

نیروی هوایی طالبان بیشتر از هلیکوپترهای روسی برای انتقال مقام‌های این گروه، و در برخی مواقع نیز در حمایت تسلیحاتی از نیروهای زمینی خود، استفاده می‌کنند

چند هلیکوپتر طالبان، در جریان یک‌سال سلطه این گروه بر افغانستان سقوط کرده‌اند-MoDAfghanistan5/Twitter@

بر اساس حکم ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ملا عبدالغفار محمدی، به فرماندهی نیروی هوایی وزارت دفاع این گروه منصوب شده است. این انتصاب در حالی صورت گرفت که انتقادها از طالبان مبنی بر گماردن افراد نامتخصص در مسند‌های بالای دولتی اوج گرفته است. طالبان حتی در چند مورد افراد خود را بدون دانش و تجربه لازم، به مسند‌های مدیریتی سیستم بهداشت گمارده‌اند.

در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۱۰ آبان، (۱  نوامبر)، در حساب توییتر منسوب به وزارت دفاع طالبان به نشر رسید، آمده است که مولوی صلاح‌الدین خویدم، ملا عبدالغفار محمدی را به این سمت گمارده است.

مقام‌های ارشد طالبان به ‌شمول مولوی یعقوب، وزیر دفاع طالبان، و قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش این گروه، در مراسم معرفی فرمانده جدید نیروهای هوایی طالبان حضور نداشتند.

پیش‌تر، مولوی امان‌الدین منصور، از فرماندهان تاجیک‌تبار طالبان و از ساکنان بدخشان، در جایگاه فرماندهی نیروهای هوایی طالبان کار می‌کرد، و مشخص نیست که او به چه دلیل از این مسند برکنار شده است.

این جا‌به‌جایی در حالی انجام شد که یک منبع معتبر در وزارت دفاع طالبان به ایندپندنت فارسی گفت که در ماه‌های اخیر، پرواز هلیکوپتر‌های طالبان به شدت کاهش یافته است. با تکمیل روند خروج ایالات متحده آمریکا در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، بخش عمده هلیکوپترها و هواپیماهای نیروهای نظامی افغانستان غیرعملیاتی شدند.

نیروی هوایی طالبان بیشتر از هلیکوپترهای روسی برای انتقال مقام‌های این گروه، و در برخی مواقع نیز در حمایت تسلیحاتی از نیروهای زمینی خود، استفاده می‌کنند.

شمار دقیق هلیکوپترو هواپیماهای نظامی طالبان مشخص نیست، اما یک خلبان سابق افغان که خواست نامی از او برده نشود، به ایندپندنت فارسی گفت که طالبان تنها چند فروند هلیکوپتر می -۱۷ روسی در اختیار دارند و این هلیکوپترها رزمی نیستند و فقط به یک «پیکا »(تیربار چندمنظوره کلاشینکوف) مجهزند. این خلبان سابق افزود: «فعال‌سازی هلیکوپترهای بلک‌هاوک آمریکایی برای طالبان خیلی دشوار است و به همین دلیل طالبان از هلیکوپترهای روسی استفاده می‌کنند.»

در جریان یک ‌سال سلطه طالبان بر افغانستان، چند هلیکوپتر آنان سقوط کرده است. ویدیو‌های منتشر‌شده از جریان پرواز هلیکوپتر‌های طالبان نیز نشان می‌دهد که بسیاری از پروازها غیراستاندارد است.

هر چند طالبان با ساخت ویدیوهای تبلیغاتی و مصاحبه‌ با مقام‌های خود مدعی فعال‌سازی دوباره بخشی از تجهیزات هوایی شده‌اند، اما ساعت پرواز بخش زیادی از این هلیکوپترها پایان یافته است و قابلیت پرواز مفید و سالم ندارند.

در دوران دولت جمهوری، هلیکوپترهای ارتش افغانستان پس از پروازهای طولانی، با حمایت وزارت دفاع ایالات متحده، برای بررسی به کمپ‌های نظامی یا به شهر دبی در امارات متحده عربی ارسال می‌شدند و پس از بررسی‌های لازم و ترمیم و تعمیرهای احتمالی، دوباره به عملیات‌های نظامی اعزام می‌شدند. اما با بازگشت طالبان به قدرت، این روند متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سقوط دولت پیشین افغانستان، بخش زیادی از نیروی فنی قوای هوایی این کشور، به کشورهای مختلف جهان، از جمله آمریکا، پناه بردند. هرچند در یک ‎سال گذشته حدود ۱۵ تن از خلبان‌های پیشین افغانستان به طالبان پیوسته‌اند، با کشته شدن شماری از آن‌ها در نتیجه سقوط هلیکوپترها، طالبان عملا با کمبود نیروی فنی و خلبان در ساختار نیروهای هوایی‌ خود مواجه شده‌‌اند.

طبق گزارش سی‌گار (بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای امور بازسازی افغانستان) که در ماه ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد، واشنگتن بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هشت‌ونیم میلیارد دلار برای حمایت و توسعه نیروی هوایی افغانستان هزینه کرده بود.

در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و حین ورود طالبان به کابل، ده‌ها خلبان نیروی هوایی افغانستان با ۵۶ فروند هواپیما و هلیکوپتر نظامی، به ازبکستان و تاجیکستان گریختند. در یک ‎سال گذشته، طالبان بارها از تاجیکستان و ازبکستان خواستند که آن هلیکوپترها و هواپیماها را به این گروه بسپارند، اما این کشورها از بازپس دادن هلیکوپترها و هواپیماهای ارتش دولت پیشین افغانستان به طالبان خودداری کردند.

عملیاتی کردن هلیکوپتر‌های روسی و آمریکایی و آموزش خلبان و فنی، برای حکومت طالبان دشوار و هزینه‌بر است. تاکنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و این باعث شده است که دریچه حمایت نظامی و فنی از طالبان بسته بماند.

بیشتر از جهان