سقوط هلیکوپتر طالبان و وقوع انفجار در کابل؛ دو خلبان کشته شدند

جزئیاتی از تلفات این انفجار در غرب کابل در دست نیست

طالبان با سلطه بر افغانستان، به ۴۵ فروند هلیکوپتر دسترسی پیدا کردند‌ـ elyas_nawandish/Twitter@

 

عصر روز شنبه ۱۹ شهریور، دو خلبان و یک کمک‌‌خلبان طالبان در نتیجه سقوط هلیکوپتر بلک هاوک در محوطه دانشگاه نظامی «مارشال فهیم» در کابل کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. وزارت دفاع طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد این هلیکوپتر در نتیجه نقص فنی سقوط کرد. همزمان با سقوط هلیکوپتر طالبان، انفجاری در غرب کابل نیز رخ داد.

در بیانیه وزارت دفاع طالبان در مورد سقوط هلیکوپتر آمده است: «بعدازظهر امروز [شنبه]، یک چرخبال نوع بلک هاوک، که جهت آموزش به پرواز درآمده بود، در اثر عارضه فنی، در داخل دانشگاه دفاع ملی سقوط نمود.» هویت کشته‌شدگان و زخمی‌های این حادثه هنوز اعلام نشده است.

طالبان با سلطه بر افغانستان، به ۴۵ فروند هلیکوپتر از جمله هفت فروند هلیکوپتر بلک هاوک دسترسی پیدا کردند. این هلیکوپترها که شماری از آن‌ها زمین‌گیر بودند، در یک‌ سال گذشته تعمیر شدند و طالبان از آن‌ها در عملیات‌ نظامی و باربری استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، طالبان ۱۳ فروند هواپیما در اختیار دارند که شماری از آن‌ها قابل استفاده‌اند و شماری دیگر به دلیل کمبود تجهیزات و نبود کادر فنی، قابل استفاده نیستند. در یک‌ سال گذشته، ۱۵ خلبان آموزش‌دیده در دولت‌های پیشین افغانستان به طالبان پیوستند. در این بین، در خرداد‌ماه دو خلبان طالبان به اسارت نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر درآمدند، دو خلبان در تیرماه در جوزجان کشته و زخمی شدند و یک خلبان دیگر در هرات در حمله داعش به قتل رسید. با این حساب، تاکنون چهار خلبان طالبان کشته شده‌اند، یک نفر زخمی شده و دو تن دیگر به اسارت نیروهای جبهه مقاومت ملی درآمده‌اند.

این میزان تلفات نیروی هوایی طالبان که به مهمات، کادر فنی و تجهیزات مربوط به هلیکوپترها و هواپیماها نیز دسترسی ندارند، می‌تواند بدنه نیروی هوایی طالبان را به‌شدت تضعیف کند.

انفجار در غرب کابل

همزمان با سقوط هلیکوپتر بلک هاوک طالبان، انفجاری در یک محله پرازدحام در منطقه هزاره‌‎نشین شهر کابل رخ داد. یک شاهد عینی به ایندیپندنت فارسی گفت انفجار حدود ساعت ۷ عصر به وقت محلی، مقابل ورودی فروشگاه بزرگ «بهار سراب» رخ داد. به گفته این شاهد عینی، انفجار ناشی از مین جاسازی‌شده داخل یک گلدان بود و از تلفات این انفجار هنوز جزئیاتی در دست نیست.

در همین حال، شماری از کاربران فضای مجازی نوشتند که پس از وقوع انفجار نخست مقابل فروشگاه بهار سراب، دو انفجار نیز در دو منطقه دیگر غرب کابل رخ داد. تا لحظه انتشار این خبر، سخنگوهای طالبان در مورد وقوع انفجار در غرب کابل هیچ واکنشی نداشته‌اند.