تهدید وزیر دفاع طالبان: «صبر ما را بیش از این آزمایش نکنید»

۴۶ فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی دولت پیشین افغانستان در تاجیکستان و ازبکستان مانده‌اند

روز سه‌شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۰، ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، در همایشی در کابل، به دولت‌های ازبکستان و تاجیکستان هشدار داد که بیش از این صبر طالبان را آزمایش نکنند و هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی افغانستان را بازگردانند.

ملا یعقوب که در جریان رزمایش نیروهای هوایی طالبان سخن می‌گفت، دولت‌های ازبکستان و تاجیکستان را تهدید کرد که در صورت خودداری از بازگرداندن هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی افغانستان، این گروه می‌تواند مقابله به مثل کند. او تاکید کرد: «بیش از این صبر ما را آزمایش نکنید. از کشورها به‌ویژه از ازبکستان و تاجیکستان، می‌خواهم هلی‌کوپترها و هواپیماهای ما را به‌شیوه محترمانه بازگردانند. از این کشورها می‌خواهم صبر و حوصله ما را بیش از این آزمایش نکنند. ما را به عمل مشابه مجبور نکنید؛ هر چند حکومت ما ضعیف و ابتدایی است.»

وزارت دفاع طالبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سخنرانی ملا یعقوب در همایشی به مناسبت بازگشت بازگشت شماری از خلبانان و کارکنان فنی وزارت دفاع به محل کارشان و برگزاری رزمایشی با کمک این نیروها ایراد شده است. ملا یعقوب از بقیه خلبانان و کارکنان بخش‌های فنی وزارت دفاع، به‌ویژه نیروهای هوایی، هم خواست که به سر کار خود بازگردند. او به خلبان‌های ارتش دولت پیشین افغانستان گفت: «به محل کارتان برگردید! ما بیشتر از حکومت پیشین به شما احترام می‌گذاریم.»

ملا یعقوب در حالی از امنیت و احترام و اطمینان به خلبان‌ها و افسران پیشین نیروی هوایی سخن می‌گوید که طالبان در پنج ماه گذشته، شماری از افسران دولت پیشین افغانستان را بازداشت، شکنجه و اعدام کرده است و شماری دیگر از این افراد در زندان‌های این گروه به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر، طالبان در همه استان‌‌های افغانستان، به بازداشت، شکنجه، اعدام و زندانی کردن نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان اقدام کرده است و فرماندهان طالبان به قصد انتقام‌جویی از کسانی که در ۲۰ سال گذشته علیه این گروه جنگیده‌اند، بدون حکم قانونی و خودسرانه، صدها تن از افسران و فرماندهان دولت پیشین افغانستان را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، اعلام کرد که تنها در سه ماه نخست سلطه طالبان، بیشتر از ۱۰۰ تن افسران و فرماندهان دولت پیشین افغانستان در چهار استان افغانستان، بازداشت، شکنجه و اعدام شده‌اند.

وزیر دفاع طالبان مدعی شد در تلاش است تا تمام بخش‌های فنی در این وزارتخانه را احیا و نیروی هوایی مقتدری ایجاد کند. ملا یعقوب پیش از این نیز گفته بود قصد دارد در افغانستان یک نیروی هوایی قدرتمند بسازد که از حمایت کشورهای جهان بی‌نیاز باشد.

به گفته مولوی امان‌الدین منصور، مسئول نیروی هوایی طالبان، این گروه ۲۸۹ فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای نظامی در اختیار دارد که هم اکنون ۵۰ فروند آن آماده پرواز و اجرای عملیات نظامی‌اند. مولوی منصور افزود: «در صورتی که خلبان‌ها و کارکنان فنی بیشتری به محل کارشان بازگردند، شمار دیگر از هواپیماها و هلی‌کوپترها نیز برای پرواز آماده می‌شوند.»

روز سه‌شنبه و در جریان رزمایش نیروهای هوایی طالبان در کابل، هلی‌کوپترها و هواپیماهایی از نوع ام‌ای-۱۷، بلک هاوک، سی-۲۰۸، ای‌ان-۳۲، ام‌دی۵۳۹ و ام‌ای-۳۵ در آسمان کابل مانور اجرا کردند.

با این حال، تهدید وزیر دفاع طالبان به عمل مشابه نخستین واکنش علنی این گروه به باقی ماندن ۴۶ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر نظامی دولت پیشین افغانستان در ازبکستان و تاجیکستان است. در بعدازظهر پانزدهم اوت ۲۰۲۱، بیش از ۵۰۰ تن از افسران، خلبان‌ها و مقام‌های وزارت دفاع دولت پیشین افغانستان و اعضای خانواده‌هایشان با این هواپیماها و هلی‌کوپترها، خود را به ازبکستان و تاجیکستان رساندند. این اقدام پس از آن رخ داد که خبر فرار اشرف غنی از کابل علنی شد و طالبان بدون درگیری، بخش‌هایی از پایتخت افغانستان را در اختیار گرفت.

دولت‌های ازبکستان و تاجیکستان تاکنون تصمیم خود در مورد هلی‌کوپترها و هواپیماهای ارتش دولت پیشین افغانستان را اعلام نکرده‌اند. در ماه نوامبر و در جریان انتقال شماری از خلبانان افغان از تاجیکستان به امارات متحده عربی، یکی از این خلبان‌ها که در پانزدهم اوت با یک هواپیمای نظامی به شهر دوشنبه پرواز بود، به ایندیپندنت فارسی گفت که میان آمریکا و دولت‌های ازبکستان و تاجیکستان گفت‌وگوهایی جریان دارد تا هواپیماها و هلی‌کوپترهای ارتش دولت پیشین افغانستان به پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه منتقل شوند. به گفته این خلبان، آمریکا اجازه نمی‌دهد ۴۶ فروند هلی‌کوپتر و هواپیمای ارتش دولت پیشین افغانستان که همه آن‌ها فعال‌اند، به دست طالبان بیفتد.