باکو: گروه مسلح آموزش‌دیده در ایران را بازداشت کردیم

باکو می‌گوید، نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی، این گروه افراطی را با هدف اقدام علیه امنیت ملی آذربایجان تشکیل داده است

ایران در منطقه ارس و در مرز آذربایجان مانورهای نظامی برگزار کرد- Iran's Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) / AFP

سازمان اطلاعات و امنیت دولت آذربایجان روز سه‌شنبه اول نوامبر، از بازداشت شماری از شهروندان این کشور خبر داد که به گفته آن برای اقدام علیه امنیت ملی جمهوری آذربایجان تحت آموزش و تامین مالی سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند.

به گزارش خبرگزاری آذربایجان، نهاد اطلاعاتی و امنیتی ویژه جمهوری اسلامی ایران، این گروه مسلح غیرقانونی را به طور مخفیانه و با القاء «افکار مذهبی افراطی» تشکیل داده است.

اعضای این گروه موسوم به «جنبش اتحاد مسلمان» از طریق کشورهای مختلف و برای شرکت در دوره‌های آموزش نظامی و دریافت بودجه به تهران و سوریه سفر کرده‌اند.

این گروه همچنین کتاب‌ و ویدیوهایی درباره «نگرش‌های افراطی مذهبی علیه ایده‌های توسعه مدرن و حاکمیت سکولار» با خود به جمهوری آذربایجان آورده‌اند.

به گزارش سرویس امنیت ملی آذربایجان، یکی از مظنونان هنگام «تلاش برای اقدام تروریستی» در کشوری دیگر دستگیر شد.

مناسبات تهران و باكو در سال‌های اخیر و در اوج منازعات آذربایجان و ارمنستان، دچار تلاطم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ایران بر سر گرفتن عوارض و جريمه از کامیون‌های ایرانی بالا گرفت و ایران نیروهای نظامی خود را در مرز با آذربایجان مستقر کرد و علیه نفوذ اسرائیل در مرزهای خود هشدار داد.

یک فرمانده نیروهای مرزی ایران، در آن زمان مدعی شد که نیروهای اسرائیلی در «مناطق حساس» کشورهای همسایه حضور دارند و به کارهای اطلاعاتی و جاسوسی مشغولند و از کشورهای همسایه مسلمان ایران خواست که چنین اجازه‌ای ندهند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ادعای حضور اسرائیل در مرز جمهوری آذربایجان و ایران، اسرائیل را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه از طریق خاک آذربایجان متهم کرد.

ایران همچنین مانورهای نظامی در مرز آذربایجان انجام داده است و می‌گوید که مانورهای نظامی برای ارسال پیام «به اسرائیل و داعش»‌ بوده است.

جمهوری آذربایجان و اسرائیل روابط نزدیکی دارند که شامل همکاری در صنایع دفاعی است.  باکو به تازگی اعلام کرد که در صدد افتتاح سفارت خود در اسرائیل است.

بیشتر از جهان