چهل و هفتمین روز خیزش سراسری: تداوم اعتراض‌ دانش‌آموزان، ادامه تظاهرات شبانه

دانش‌آموزان در چند شهر از جمله سنندج، مریوان، دیواندره و شهریار به خیابان آمدند 

با گذشت چهل و هفت روز از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و در میان خشونت روزافزون دستگاه سرکوب علیه مردم، روز سه‌شنبه دانش‌آموزان در چند شهر از جمله سنندج، مریوان، دیواندره و شهریار به خیابان آمدند و سه‌شنبه شب نیز چند شهر از جمله مناطقی از تهران، مشهد، رومشکان، دهلران، تنکابن و برخی از شهرهای دیگر شاهد ادامه تظاهرات مردم بود.

در تهران سه‌شنبه شب ۱۰ آبان ماه جمعی از مردم معترض با تجمع در چهارراه باهنر، پیامبر مرکزی بالاتر از پاساژ کوروش به سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «مرگ بر خامنه‌ای» پرداختند.

خیابان حافظ تهران نیز شامگاه سه‌شنبه دهم آبان صحنه تظاهرات مردمی بود و معترضان در بخشی از این خیابان با روشن کردن آتش و راه‌بندان اعتراضی، شعارهای ضدحکومتی سردادند.

شهرک اکباتان که طی چند شبانه روز گذشته به شدت مورد هجوم نیروهای سرکوبگر قرار داشت، سه‌شنبه شب باردیگر شاهد سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» و «مرگ بر دیکتاتور» از فراز واحدهای مسکونی بود.

در شهر مشهد نیز سه‌شنبه شب، پس از شکل‌گیری اولیه تجمع اعتراضی، مردم معترض مورد حمله نیروهای سرکوبگر قرار گرفتند. مردم معترض برای مقابله با این نیروها از ابرازهای دست‌ساز «میخ و شلینگ» استفاده کردند که سبب واژگونی چند موتورسیکلت حامل نیروهای یگان ویژه شد.

همزمان تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که از به آتش کشیده شدن دفتر نماینده خامنه‌ای در شهرستان رومشکان استان لرستان حکایت دارد.

در شهر دهلران استان ایلام نیز سه‌شنبه شب با گذشت چهل و هفت روز از آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، مردم به خیابان آمدند و شعارهایی چون «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر به سوی مردم دهلران تیراندازی می‌کنند و مردم نیز برای مقابله با این نیروها در چند منطقه از شهر دهلران خیابان‌ها را مسدود کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از معترضان نیز سه‌شنبه شب ۱۰ آبان ماه در تنکابن (شهسوار) استان مازندران، بنر نصب شده علی خامنه‌ای در این شهر را به آتش کشیدند.

در همین حال ماشین سرکوب جمهوری اسلامی با وجود بازداشت صدها تن از دانش‌آموزان و کشتار شماری از دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان، در متوقف کردن اعتراض‌های دانش‌آموزان، ناتوان شده است و روز سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه بار دیگر دانش‌آموزان معترض در چند شهر به خیابان آمده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

دختران دانش‌آموز در شهر مریوان با شعار زن، زندگی، آزادی به خیابان آمدند و در ادامه شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سردادند.

در یکی از ویدیوهای منتشر شده از اعتراض‌های روز سه‌شنبه دانش‌آموزان، یک دانش آموز دختر در میدان شهر مریوان با برداشتن حجاب اجباری و در دست گرفتن مقعنە خود، شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهد.

شهر دیواندره استان کردستان نیز روز سه‌شنبه شاهد اعتراض‌های دانش‌آموزان بود و شماری از جمعی از دانش‌آموزان این شهر در تظاهرات خیابانی شعارهای ضدحکومتی سردادند.

در شهر شهریار نیز دختران دانش‌آموزان با تظاهرات خیابانی به سردادن شعارهایی چون «بسیجی جیره خور، آخرشه خوب بخور» و «مرگ بر دیکتاتور» پرداختند.

دختران دانش‌آموز در یکی از مدارس در سنندج، روز سه‌شنبه ۱۰ آبان به روشی متفاوت و با الهام از بازی کلاغ پر، به علی خامنه‌ای، ابراهیم، رئیسی و سپاه پاسداران و بسیج اعتراض کردند و در پایان شعار «زن، زندگی، آزادی» را فریاد زدند. ویدیوهایی دیگری از اعتراض‌های روز شنبه پسران دانش‌آموز در سنندج نیز منتشر شده است.

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با تاکید بر اینکه هر روز بر تعداد دانش‌آموزان و کودکان کشته شده به دست نیروهای سرکوبگر افزوده می‌شود، اعلام کرد که به استناد منابع موثق کشته شدن بیش از ۳۰ دانش‌آموز و کودک را تائید می‌کند.

این شورا همچنین از مردم و افراد مطلع محلی خواست تا چنانچه اطلاع موثقی در مورد ۹ کودک و نوجوان دیگری که کشته شده‌اند در دست دارند، آن در اختیار این شورا قرار دهند.

امیر نوروزی۱۶ ساله در استان گیلان، محمد زمانی۱۶ ساله در تهران، محمدامین گمشادزهی ۱۷ ساله در زاهدان، احسان علیبازی ۱۶ ساله در شهر قدس، مهدی موسوی ۱۶ ساله در زنجان، امیرمهد فرخی‌پور۱۷ ساله در تهران، محمدجواد زاهدی ۱۶ ساله در ساری، ارنیکا قائم‌مقامی ۱۷ ساله در تهران و محمد فرحانی ۱۷ ساله در خرمشهر از جمله ۹ کودک و نوجوانی هستند که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خواهان دریافت اطلاعات تکمیلی درباره نحوه و جزئیات کشته شدن آنها شده است.

تظاهرات خیابانی مردم معترض و همچنین دانش‌آموزان درحالی طی روز و شامگاه سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه و در هفته هفتم خیزش سراسری، ادامه یافت که بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در این روز صحنه تجمع‌های اعتراضی و تحصن گسترده دانشجویان بودند.