ریاض می‌گوید ایران در صدد حمله به عربستان و عراق است؛ ابراز نگرانی کاخ سفید

ریاض داده‌های اطلاعاتی درباره تهدید قریب‌الوقوع حمله هوایی ایران به عربستان سعودی و عراق را با واشنگتن به اشتراک گذاشت

پیشتر در سال ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله پهپادهای ایرانی قرار گرفت- MANDEL NGAN / POOL / AFP

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، روز سه‌شنبه اول نوامبر، گفت که ایالات متحده نگران تهدید ایران علیه عربستان سعودی است و در صورت لزوم از پاسخگویی دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما نگران این تهدیدیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی در تماس مداوم‌ هستیم. ما در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نداریم.»

پیشتر در روز سه‌شنبه، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی و سعودی نوشت که عربستان سعودی داده‌های اطلاعاتی را درباره حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی ایران به اهدافی در این کشور با مقام‌های آمریکایی در میان گذاشته است و سطح هشدار را برای نیروهای نظامی آمریکایی و دیگر کشورها در منطقه خاورمیانه افزایش داده است.

عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و کشورهای همسایه نیروهای نظامی خود را به حالت آماده‌باش درآورده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سعودی به وال‌استریت‌ژورنال گفتند که ایران قصد انجام حملاتی قریب‌الوقوع به عربستان سعودی و همچنین اربیل در عراق را دارد تا تمرکز از روی اعتراضات ضدحکومتی مردم در داخل ایران منحرف شود.

اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی در ایران از حدود هفت هفته پیش آغاز شده و دامنه آن به نقاط مختلف جهان سرایت کرده و اخبار معترضان و سرکوب خونین نیروهای حکومتی علیه مردم، هر روز در رسانه‌های عمده جهان منتشر می‌شود.

هشدار عربستان سعودی درباره نقشه جمهوری اسلامی به حمله به مواضعی در منطقه و متعاقب آن موضعگیری سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در حمایت از عربستان سعودی، در حالی صورت گرفته که ایران قبلا در ماه سپتامبر با ده‌ها موشک بالیستیک و پهپادهای انفجاری به مواضعی در کردستان عراق حمله کرد. آن زمان گفته شد که هدف جمهوری اسلامی از این اقدامپرت کردن حواس‌ها از ناآرامی‌های ضدحکومتی در کشور و در عین حال تحریک نیروهای اپوزیسیون بوده است. 

نیروهای آمریکایی در کردستان عراق یکی از پهپادهای ایرانی که به سوی شهر اربیل در حرکت بود را سرنگون کردند؛ اربیل محل استقرار برخی سربازان آمریکایی است. تهران علنا احزاب کرد مستقر در کردستان عراق را به هدایت ناآرامی‌ها در ایران متهم کرده است. مقام‌های ایرانی همچنین عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل را به هدایت تظاهرات مردمی متهم کرده‌اند.

پیشتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعتراض‌ها را نتیجه فعالیت‌های رسانه‌های فارسی خارج از کشور دانست و برای عربستان سعودی خط‌ و نشان کشید و گفت: «به رژیم آل سعود هشدار می‌دهم که مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت.»

خبرگزاری ایرنا نیز تلویزیون ایران‌اینترنشنال را به به اتخاذ رویکرد ضدایرانی متهم کرده است.

در ۴۷ روزی که از شروع خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی می‌گذرد، کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان به دست نیروهای سرکوبگر تایید شده و بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند. نیروهای نظامی وابسته به حکومت نیز کماکان به سرکوب معترضان خیابانی، دانشجویان و دانش‌آموزان ادامه می‌دهند.

آمریکا و عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را به انجام حملات پهپادی به صنایع نفت آرامکو در عربستان در سال ۲۰۱۹ متهم کرده‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

آمریکا همچنین می‌گوید که جمهوری اسلامی هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای حمله به اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی حمایت بسیاری از کشورهای غربی را به دنبال داشت و کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند. در عین حال، تلاش‌های واشنگتن برای احیای مجدد توافق هسته‌ای را متوقف کرد. .