«سپاه به مخالفان هشدار می‌دهد؛ اعتراضات در ایران ادامه دارد»

بازتاب تهدیدهای فرمانده سپاه در رسانه‌های جهان

تهدیدهای حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، علیه مردم ایران در رسانه‌های جهان، بازتابی گسترده یافت. او در مراسم تشییع‌ کشته‌شدگان حمله تروریستی به حرم شاهچراغ در شیراز، مردم معترض را به‌شدت تهدید کرد. از میان سخنان سلامی، آن‌جا که گفت «امروز روز پایان اغتشاشات است، دیگر به خیابان نیایید» بیشتر در کانون توجهات قرار گرفت. 

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا تیتر زد: «فرمانده سپاه پاسداران در ایران هشدار داد که شنبه روز پایان اعتراض‌ها است.» این شبکه با اشاره به ادعاهای جمهوری اسلامی در مورد نقش آمریکا در این اعتراض‌ها، به اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اشاره کرد که گفته بود: «آن‌ها اگر واقعا به چنین چیزی باور دارند، مردم خودشان را از اساس نمی‌شناسند؛ چون مبارزه مردم ایران برای دستیابی به آزادی‌های بنیادینی است که از آنان دریغ شده است.»

روزنامه نیویورک پست نیز با تیتری مشابه نوشت: «فرمانده سپاه در ایران به معترضان:‌ امروز روز پایان «اغتشاشات» است.»

این روزنامه افزود: «این نشانی بر این‌ است که نیروهای امنیتی احتمالا سرکوب ناآرامی‌هایی را که سراسر این کشور را در نوردیده است، تشدید می‌کنند.» این گزارش در ادامه، جنبش کنونی در ایران را «یکی از خونین‌ترین چالش‌های پیش روی حکومت روحانیون از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون» دانست. نیویورک پست یادآوری کرد که به گفته گروه‌های حقوق بشری، تا به حال حداقل ۲۵۰ معترض کشته شده‌اند.

روزنامه انگلیسی‌زبان تایمز آو اسرائیل نیز در تیتر خود به این جمله سلامی که گفت «به خیابان نیایید»، اشاره کرد. گزارش این روزنامه بیشتر بر اخبار خبرگزاری‌ها متکی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز که منبع بسیاری از رسانه‌ها است، سخنان سلامی را «روشن‌ترین نشانه» دانست که از احتمال تشدید سرکوب اعتراض‌ها خبر می‌دهد. رویترز در گزارش خود، به محاکمه گسترده معترضان در ایران هم اشاره کرد و یادآور شد که یکی از قضات اصلی در این زمینه، ابوالقاسم صلواتی است که از سه سال پیش تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این گزارش رویترز که در بسیاری رسانه‌های مطرح جهان منتشر شد؛ از جمله تلویزیون سی‌بی‌سی که رسانه اصلی خبری در کانادا است و روزنامه‌های هاآرتص و اورشلیم پست در اسرائیل.

تلویزیون فرانس ۲۴ هم در گزارش انگلیسی خود راجع به سخنان سلامی، تیتر و تحلیلی مشابه داشت و گفت که حرف‌های فرمانده سپاه می‌تواند پیش‌درآمد شدت گرفتن سرکوب‌ها در ایران باشد. در بخشی از این گزارش، می‌خوانیم: «سپاه پاسداران نیرویی بسیار هراس‌آفرین است که مستقیم به علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گزارش می‌دهد. این گروه سابقه سرکوب معترضان را دارد.»

روزنامه گاردین لندن هم در وب‌سایت خود، ۳۰ ثانیه از سخنان سلامی را با زیرنویس انگلیسی پخش کرد اما کلمه «اغتشاشات» را به‌اشتباه unrest (ناآرامی) ترجمه کرد که ماهیت واقعی سخنان فرمانده سپاه را منتقل نمی‌کند.

روزنامه هاندلزبلات دوسلدورف آلمان تیتر زد: «سپاه به مخالفان دولت هشدار می‌دهد؛ تظاهرات‌ در ایران ادامه دارند» این روزنامه با اشاره به صحبت‌های سلامی نوشت: «سپاه هنوز در سرکوب اعتراض‌ها مشارکت نکرده است.»

در مالزی، روزنامه بریتا هاریان صحبت‌های سلامی را با تیتر «دیگر به خیابان نیایید، امروز روز پایان اغتشاشات است» پوشش داد و گزارش رویترز را بازنشر کرد.

در نروژ، روزنامه اینترنتی آب‌ث نیهِتِر تیتر زد:‌ «سپاه دستور داد اعتراض‌ها در ایران متوقف شود.» این روزنامه در گزارش خود، یادآوری کرد که یک نفر در استکهلم به اتهام اقدام برای آتش زدن سفارت ایران در سوئد دستگیر شده است.

رسانه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی هم سخنان سلامی را به زبان‌های خارجی به طور گسترده پوشش دادند. مثلا روزنامه ‌انگلیسی‌زبان تهران تایمز در تیترش به ادعاهای سلامی اشاره کرد که اعتراض‌ها را حاصل دسیسه آمریکا، بریتانیا، اسرائیل و عربستان سعودی دانسته بود.

تلویزیون المنار، متعلق به حزب‌الله لبنان، در صفحه انگلیسی خود تیتر زد: «فرمانده:‌ ایران از شرارت عده‌ قلیلی گول‌خورده آسیب نمی‌بیند.» گزارش این تلویزیون بر مبنای مطالب خبرگزاری‌های مهر و ایرنا تنظیم شده بود؛ اما به تهدیدهای سلامی در مورد «روز پایان اغتشاشات»، وصل کردن اعتراض‌ها به سایر کشورها و خواست او از مردم که به خیابان نیایند، اشاره‌ای نکرد.

سخنان تهدیدآمیز فرمانده سپاه پاسداران در حالی است که اعتراضات همچنان در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد.