مقام‌های غربی به سی‌ان‌ان: ایران آماده ارسال تسلیحات مضاعف و موشک‌های بالیستیک به روسیه

این سلاح‌ها از جمله شامل موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد زمین‌به‌زمین و پهپادهایی است که روسیه در جنگ اوکراین استفاده خواهد کرد

محموله تسلیحاتی که قرار است ایران به روسیه بدهد شامل موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد زمین‌به‌زمین و پهپاد است-IRAN lPRESS / AFP

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات یک کشور غربی که برنامه تسلیحاتی ایران را از نزدیک رصد می‌کند، نوشته است که ایران برای ارسال حدود هزار سلاح جدید به روسیه آماده می‌شود.

این سلاح‌ها از جمله شامل موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد زمین‌به‌زمین و پهپادهایی است که قرار است روسیه از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

سی‌ان‌ان نوشته است که این محموله تسلیحاتی از نزدیک تحت نظارت است زیرا اولین نمونه از ارسال موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن از ایران به روسیه است و می‌تواند موضع روسیه در میدان نبرد اوکراین را به نفع کرملین تقویت کند.

مقام‌های آگاه گفته‌اند که آخرین محموله تسلیحات از ایران به روسیه شامل حدود ۴۵۰ هواپیمای بدون سرنشین بوده است که روس‌ها در حمله به اوکراین از آنها استفاده کردند. مقام‌های اوکراینی هفته پیش گفتند که بیش از ۳۰۰ پهپاد ایرانی را که نیروهای روس به پرواز درآورده بودند، سرنگون کردند.

محموله جدید تسلیحاتی از ایران به روسیه، یک حمایت چشمگیر نظامی به شمار می‌رود و هرچند زمان دقیق ارسال محموله به روسیه مشخص نیست، اما مقامات بر این باورند که قطعا قبل از پایان سال جاری میلادی این تحویل صورت خواهد گرفت.

پهپادها در جنگ اوکراین نقش مهمی ایفا کرده‌اند و ضربات سنگینی را به اوکراینی‌ها زده‌اند. حملات پهپادی به اوکراین از تابستان و زمانی که واشنگتن و کی‌یف اعلام کردند مسکو از ایران هواپیماهای بی‌سرنشین خریداری کرده است، افزایش یافت.

قوای روس در هفته‌های اخیر از این پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی در اوکراین استفاده کرده‌اند. در تازه‌ترین حملات به اوکراین، بخش‌های مهمی از زیرساخت‌های تامین انرژی در این کشور مختل شده و در بخش‌های بزرگی از پایتخت آب و برق قطع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پهپادهای ایرانی به عنوان «مهمات سرگردان» شناخته می‌شوند، زیرا می‌توانند برای مدتی در منطقه‌ای که به عنوان یک هدف بالقوه شناسایی می‌شود، پرواز کنند و درست در زمانی که هدف شناسایی شد، به آن حمله کنند.

این پهپادها کوچک و قابل‌حمل‌اند و پرتابشان آسان است. اما به نوشته سی‌ان‌ان ویژگی مهم‌شان این است که به راحتی قابل تشخیص نیستند و می‌توان با کنترل از راه دور آنها را شلیک کرد.

ایالات متحده مدعی شده است که ایران پرسنل نظامی را برای کمک به مقابله با حملات پهپادهای روسیه به اهداف اوکراینی به کریمه اعزام کرده است.

ارسال تسلیحات بیشتر ایران به روسیه احتمالا روابط متلاطم و غیرمستقیم میان ایران و آمریکا را پیچیده‌تر خواهد کرد.

روز دوشنبه ۳۱ اکتبر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که «اگر قرار نیست اتفاقی بیافتد» دولت بایدن وقت ما را بر سر مذاکرات احیای توافق اتمی تلف نخواهد کرد.

حمایت تهران از روسیه در جنگ اوکراین و سرکوب اعتراضات سراسری داخلی، آمریکا را بر آن داشت تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند.

چند هفته پیش نیز جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات در شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که حضور پرسنل ایرانی در روسیه، دلیلی بر دخالت مستقیم تهران در جنگ اوکراین است. قبلا گزارش‌هایی درباره حضور نیروهای سپاه پاسداران در کریمه برای آموزش استفاده از پهپادها به نیروهای روسی منتشر شده بود.

کربی با اشاره به هواپیماهای بدون سرنشین گفت: «ما می توانیم تایید کنیم که پرسنل نظامی روسیه مستقر در کریمه، پهپادهای ایرانی را هدایت کرده‌اند و از آنها برای انجام حملات در سراسر اوکراین، از جمله در کی‌یف استفاده می کنند.

مالی در سخنان اخیر خود در روز دوشنبه موضعی سرسختانه علیه عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه اتخاذ کرد و گفت: «می‌دانیم که از این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده است و می‌دانیم که ایران علی‌رغم تمامی شواهد و قرائن همچنان دروغ می‌گوید و انکار می‌کند.»

ایران قبلا ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

ارسال پهپادهای و موشک‌های اضافی اولین بار در روزنامه واشنگتن‌پست مطرح شده بود. آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا هفته گذشته گفت که ایالات متحده برای درهم شکستن شبکه ارسال سلاح و ممانعت از انتقال تسلیحات ایرانی به روسیه، همه گزینه‌ها را بررسی می‌کند و خود را فقط به تحریم محدود نمی‌‌کند.

اما این که آیا ایالات متحده آمریکا قادر به ممانعت از ارسال محموله‌های تسلیحاتی مضاعف است یا نه، نامشخص است. مقام‌های آمریکایی همچنین گفته‌اند که از بحث تسلیحات اضافی ایران به روسیه آگاهند.

ماه گذشته، ایالات متحده یک شرکتی هوایی را به دلیل دست داشتن در حمل و نقل پهپادهای ایرانی، تحریم کرد. معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، گفت که ایالات متحده همچنین مترصد است تا تمامی شرکت‌هایی را مشمول تحریم کند که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پهپاد را به ایران می‌فروشند.