سازمان ملل: کشت خشخاش در افغانستان ۳۲ درصد افزایش یافت

ارزش مواد مخدر تولید افغانستان، از ۴۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱، به ۱.۴ میلیارد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت

طالبان در ماه آوریل، کشت خشخاش در افغانستان را منع کردند و بهای مواد مخدر سه برابر شد- JAVED TANVEER / AFP

گزارش سالانه دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، که روز سه شنبه دهم آبان (اول نوامبر) منتشر شد، حاکی از افزایش ۳۲ درصدی در کشت  خشخاش نسبت به یک سال گذشته در افغانستان است. بر اساس داده‌های این گزارش، بیشترین میزان کشت در نقاط جنوب غربی افغانستان صورت می‌گیرد و این کشور اکنون سومین منطقه بزرگ کشت خشخاش در جهان است.

بر بنیاد این گزارش، در یک سال گذشته پس از بازگشت طالبان به قدرت، ۲۳۳ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش قرار گرفته است. در گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل آمده است: «کشت بیشتر در بخش‌های جنوب غربی کشور متمرکز بوده که ۷۳ درصد از کل مساحت را به خود اختصاص داده است.» این گزارش همچنان نشان می‌دهد که یک پنجم همه زمین‌های کشاورزی در استان جنوبی هلمند، به کشت خشخاش اختصاص یافته است.

در حالی ‌که طالبان به دستور ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، در ماه آوریل ۲۰۲۲، کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان منع کرد، اما گزارش سازمان‌های معتبر جهانی از جمله دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، نشان‌ می‌دهند که کشت و تولید مواد مخدر در یک سال گذشته در افغانستان به مراتب نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است. علاوه بر این، سازمان ملل متحد، در گزارش اخیر، تایید می‌کند که قاچاق مواد مخدر از افغانستان از اوت ۲۰۲۱ تاکنون بدون وقفه ادامه دارد.

در حالی که یک سال گذشته در افغانستان خشکسالی شدید باعث خسارت زیادی به کشاورزان شد، اما گزارش جدید نشان می‌دهد که بهای مواد مخدر در این یک سال، سه برابر بیشتر شده است. البته، این گزارش نشان می‌دهد که به دلیل خشکسالی، عملکرد تریاک از میانگین ۳۸.۵ کیلوگرم در هکتار در سال ۲۰۲۱، به ۲۶.۷ کیلوگرم در هکتار در سال جاری کاهش یافت که منجر به برداشت شش هزار و ۲۰۰ تُن، یعنی  ۱۰ تُن در هر هکتار شد.

با این حال، دستور طالبان برای منع کشت مواد مخدر، بهای آن را به شدت افزایش داد. بر بنیاد این گزارش، «ارزش مواد مخدر تولید شده در افغانستان، از ۴۲۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱، به ۱.۴ میلیارد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.»

برآورد برنامه انکشافی سازمان ملل (UNDP) نشان می‎دهد که تریاک بدست آمده از افغانستان که درسال ۲۰۲۲ تولید شده است، می‌تواند به ۳۵۰ تا ۳۸۰ تُن هروئین با کیفیت صادراتی در جهان تبدیل شود.

در همین حال، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل اعلام کرد که کشاورزان افغان، در حال حاضر برای کشت محصول جدید برنامه ریزی می‌کنند و کشت محصول اصلی سال ۲۰۲۳ در نوامبر همین سال انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مواد مخدر، در ۲۰ سال گذشته یکی از اساسی ترین منابع مالی طالبان را تامین کرده است. حاجی بشیر نورزی که به پدر مالی طالبان و یکی از حامیان مالی بزرگ این گروه معروف است، یکی از بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر در خاورمیانه شناخته می‌شود که در سال ۲۰۰۵ هنگام انتقال محموله ۵۰ میلیون دلاری مواد مخدر به آمریکا، بازداشت شد و در گوانتانامو زندانی شد.

طالبان در جریان مذاکرات دوحه، بارها از آمریکا خواستند بشر نورزی را آزاد کند. سرانجام او در شهریور سال جاری، از زندان گوانتانامو آزاد شد و با استقبال گرم طالبان، به افغانستان بازگشت. نورزی که به گفته مقام‌های آمریکایی، رییس یکی از بزرگترین شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در دنیاست، اکنون در امنیت کامل در قندهار بسر می‌برد.

بیشتر از جهان