تاجیکستان: ما به روسیه پهپاد ایرانی ندادیم

وزارت خارجه تاجیکستان: «جمهوری تاجیکستان به کشور سوم تجهیزات نظامی صادر نمی‌کند»

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای ایران، و شیرعلی میرزا، وزیر دفاع تاجیکستان، در پایتخت تاجیکستان-مهر

در حالی که برخی گزارش‌ها از فعالیت کارخانه پهپادسازی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان خبر می‌دهند، دوشنبه ارسال پهپاد ساخت ایران به روسیه را تکذیب کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اوکراین و زیرساخت‌های این کشور و اهداف غیرنظامی استفاده می‌کند.

وزارت خارجه تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای، گزارش رسانه‌های اوکراین مبنی بر اینکه روسیه با پهپادهای ایرانی که در تاجیکستان تولید می‌شوند، اوکراینی‌ها را می‌کشد را تکذیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «جمهوری تاجیکستان به کشور سوم تجهیزات نظامی صادر نمی‌کند.»

با وجود این‌که رد پای پهپادهای ایرانی به روشنی در جنگ اوکراین دیده می‌شود مقامات کرملین و جمهوری اسلامی آن را انکار می‌کنند. ارتش اوکراین بیش از یک ماه پیش خبر از سرنگونی پهپاد «شاهد ۱۳۶» ساخت ایران داد. پهپادی که ارتش روسیه آن را «گِران ۲» نام‌گذاری کرده است. 

 سرگئی دانیلوف، کارشناس مسائل خاورمیانه، هجدهم اکتبر به وب‌گاه خبری «هرومادسکه» کی‌یف گفت که برخی از پهپادهای ایرانی احتمالا ساخت سوریه و تاجیکستان‌اند.

در ماه مه، محمد باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه رفت تا در گشایش کارخانه ساخت پهپاد تاکتیکی ابابیل ۲ حضور داشته باشد.

از آن پس توجه‌ها به نقش تاجیکستان جلب شد.

 یحیی رحیم صفوی، مشاور نظامی علی خامنه‌ای، نیز اخیرا گفته بود ۲۲ کشور رسما خواهان خرید پهپادهای ایرانی شده‌اند که یکی از آن‌ها تاجیکستان است.

سخنگوی سفارت آمریکا در تاجیکستان به و‌سایت «اوروآسیا نت» گفت: «ما تمام کشورها را تشویق می‌کنیم به هیچگونه همکاری نظامی با ایران اقدام نکنند. چنین کاری آن‌ها را در خطر بالای تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد.»

همکاری کنونی تاجیکستان و ایران در حالی پیش می‌رود که آمریکا در سال‌های اخیر میلیون‌ها دلار به تاجیکستان کمک نظامی کرده است. واشنگتن اخیرا به دوشنبه وعده بسته کمک نظامی ۲۰ میلیون دلاری داده بود که بخشی از آن قرار بود خرج خرید پهپادهای تجسسی پوما شود.

بیشتر از جهان