پادشاه اردن: مورد حمله پهپادهای ساخت ایران قرار گرفتیم

ملک عبدالله در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد، و فرهنگ مردم ایران را ستود

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن- YOUSEF ALLAN / JORDANIAN ROYAL PALACE / AFP

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، گفت پهپادها و موشک‌های ساخت ایران آن کشور عربی را مورد حملات روزافزون قرار داده‌اند. آقای عبدالله در آن گفت‌وگو از خطر جمهوری اسلامی ایران برای کشورش و برای کل منطقه سخن گفت.

پادشاه اردن به فرید زکریا، مجری «سی‌ان‌ان»، گفت: «متاسفانه اردن مورد حمله پهپادهایی قرار گرفته که امضای ایران را بر خود دارند.» او گفت، این حملات در طول سال گذشته آغاز شده‌اند و افزایش هم یافته‌اند.

برنامه هسته‌ای ایران، ساخت موشک‌های بالیستیک در این کشور، حملات سایبری آن، و حضور نظامی گروه‌های مورد حمایت ایران در نزدیکی مرزهای اردن، از دیگر نکاتی بود که مورد اشاره ملک عبدالله قرارگرفت که گفت امّان نگران افزایش فعالیت‌های تهاجمی جمهوری اسلامی ایران است.

او گفت: «فن‌آوری بالیستیک ایران بهبود چشمگیری یافته است. متاسفانه دیده‌ایم که علیه پایگاه‌های آمریکا در عراق از آن استفاده می‌کنند. دیده‌ایم که از یمن به عربستان سعودی موشک می‌زنند، و از سوریه و لبنان به اسرائیل هم حملاتی می‌کنند.»

ملک عبدالله افزود:‌ «آن حملاتی که به اسرائيل نمی‌خورد، گاه به اردن می‌رسد... این‌ را باید به حملات سایبری که علیه خیلی از کشورهای ما انجام می‌شود، اضافه کرد. درگیری‌های نظامی نزدیک مرزهای ما تقریبا به زمان اوج داعش رسیده است.»

او البته در عین حال از فرهنگ مردم ایران تقدیر کرد، و گفت ایرانیان «بسیار به جهان افزوده‌‌اند.»

در چند سال گذشته، اسرائیل بارها پهپادهای ساخت ایران را نزدیک مرزهای شمالی آن کشور با لبنان ومرزهایش با اردن سرنگون کرده است؛ از جمله در جریان درگیری چند ماه پیش در غزه که اسرائیل آن‌را«عملیات حافظ دیوارها» نامیده بود. دو دشمن نظامی اصلی اسرائیل، حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین، از حمایت گسترده سیاسی، نظامی، و مالی جمهوری اسلامی ایران برخوردارند.

اسرائیل صدها حمله نیز علیه اهداف ایرانی در خاک سوریه انجام داده است، و حکومت بشار اسد گاه با موشک به هواپیماهای اسرائیلی که این حملات را انجام می‌دهند، حمله کرده است. این حملات دمشق نیز گاه به خاک اردن کمانه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زکریا، که از مشهورترین روزنامه‌نگاران آمریکا و جهان است، از ملک عبدالله در مورد خواست دولت بایدن برای بازگشت به برجام نیز پرسید. مذاکرات وین در این راستا فعلا با خواست جمهوری اسلامی ایران متوقف شده‌اند و تهران گفته است که پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، از سر گرفته خواهند شد.

پادشاه اردن در این زمینه گفت: «در منطقه ما نگرانی‌های مشروعی در خیلی زمینه‌ها وجود دارد که امیدواریم آمریکایی‌ها بتوانند با طرف ایرانی به گفت‌وگو بگذارند. برنامه هسته‌ای (ایران)، هم بر اسرائیل تاثیر می‌گذارد هم بر منطقه خلیج [فارس.]»

ملک عبدالله اما افزود که به نظر او، مواضع طرفین آمریکایی و ایرانی در وین «فاصله‌ای قابل توجه از یکدیگر» دارند.

پادشاه اردن همچنین از تلاش‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، و کویت برای مذاکره با ایران و کاهش تنش‌ها، تقدیر کرد. او گفت: «بیایید امیدوار باشیم که آن مذاکرات ما را به جای بهتریمی‌رسانند تا بتوانیم منطقه را آرام کنیم، چون چالش، بسیار داریم.»

گفت‌وگو با «سی ان ان»، بخشی از برنامه سفر  ملک عبدالله به آمریکا بود. او هفته گذشته از کاخ سفید دیدار کرد تا اولین رهبر اجرایی خاورمیانه باشد که با بایدن دیدار می‌کند. (پیش‌تر، روون ریولین،رئیس‌جمهوری اسرائیل، با بایدن دیدار کرده بود؛ اما مقام او صرفا تشریفاتی است.)

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز قرار است روز دوشنبه با بایدن دیدار کند. مقامات آمریکا و اسرائيلدر تدارک دیداری قریب‌الوقوع بین بایدن و نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز هستند.

پادشاه اردن در گفت‌وگوی خود با «سی ان ان»، در مورد «توافق ابراهیم» که منجر به عادی‌سازی روابط اسرائیل با چهار کشور عربی (امارات، بحرین، سودان، و مراکش) شده است، نیز سخن گفت. اردن خود در سال ۱۹۹۴، در زمان پادشاهی پدر آقای عبدالله، روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرد، اما آن روابط درسال‌های نخست وزیری بنیامین نتانیاهو تنش‌های بسیاری به خود دیدند. طبق برخی گزارش‌ها، آقای بنت در سفری مخفیانه به امّان با ملک عبدالله دیدار کرده است.

ملک عبدالله گفت جنگ اسرائیل و حماس در ماه مه، «یادآور این واقعیت» بود که توافق ابراهیم تمام مشکلات موجود را حل نمی‌کند. در عین حال، او  افزود که انتظار دارد برخی دولت‌های عربی دیگر نیز به دلایل نگرانی‌های امنیتی که از  سوی ایران دارند، دست به عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو بزنند. پادشاه اردن نگفت منظورش مشخصا چه کشورهایی است.

رئيس خاندان هاشمی اما تاکید کرد که «اگر هم توافق ابراهیم گسترش یابد، نمی‌تواند جای گفت‌وگوی اسرائیل و فلسطین در مورد آینده این دو را بگیرد.»

پادشاه اردن که مثل بیشتر جامعه جهانی از راه‌حل تشکیل کشور فلسطینی حمایت می‌کند، گفت: «اگر مذاکرات اسرائیل و فلسطین را از نو برقرار نکنیم، شاهد دو گام به پیش و یک گام به پس خواهیم بود.»