شورای امنیت ملی؛ نهاد مسدودکننده اینستاگرام و واتس‌‌اپ

با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی در ایران، معترضان به نظام جمهوری اسلامی، با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها تلاش کرده‌اند صدای اعتراض‌ خود را به مردم جهان برسانند

غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل ایران، روز دوشنبه، ۹ آبان (۳۱ اکتبر)، اعلام کرد که فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ مصوبه شورای امنیت ملی است. 
جلالی دلیل ورود شورای امنیت ملی به حوزه مسدود کردن این دو پلتفرم محبوب در میان ایرانیان را «مشارکت با دشمن در حوزه برهم زدن امنیت کشور» ارزیابی، و تاکید کرده است که تا زمانی که این دو شرکت تعهدات لازم را ندهند که «تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران» فعالیت کنند، مصوبه شورای امنیت قابل تداوم خواهد بود. 

روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، چند روز پس از آغاز اعتراضات به قتل مهسا امینی، کاربران اینستاگرام و واتس‌اپ گزارش دادند که دسترسی به این دو پلتفرم در ایران، بدون فیلترشکن و با «آی.پی»، ممکن نیست. 

با وجود فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی در ایران، معترضان به نظام جمهوری اسلامی، با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها تلاش کرده‌اند صدای اعتراض‌ خود را به مردم جهان برسانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، فیلترینگ اینستاگرام تاثیر مخربی نیز بر کسب و‌کارهای کوچک در ایران گذاشته است. به گزارش آفتاب نیوز، به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ، «۴۰۰ هزار تا یک میلیون کسب‌و‌کار» در خطر نابودی قرار گرفته‌اند. همچنین، به دلیل مسدود شدن اینستاگرام، بازدید از فروشگاه‌های اینستاگرامی «نزدیک به ۹۷ درصد» کاهش یافته است.

فیترینگ اینستاگرام و خسارت گسترده به کسب‌و‌کارهای کوچک، خشم عمومی مردم را از نظام جمهوری اسلامی ایران افزایش داده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان مردم معترض را برای فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی مقصر می‌دانند.

وزیر ارتباطات پیش از این گفته بود که «کسب‌و‌کارها باید خسارات وارده را از اغشاشگران بگیرند»، و محمود لیائی، معاول وزیر ارتباطات، نیز گفته است که کسب‌و‌کارها «باید از قبل به فکر چنین روزی و محدود شدن اینستاگرام می‌بودند و به هشدار مسئولان برای کوچ به پلتفرم‌های داخلی توجه می‌کردند».

با گسترش فیلترینگ، خریدوفروش فیلتر‌شکن‌ها در ایران به شدت پررونق شده است و در سال‌های اخیر خبرهایی نیز درباره گروه‌های ذینفع نزدیک به حکومت در خریدوفروش فیلترشکن‌ها به گوش می‌رسد. در ماه‌های گذشته از فرزند انسیه خزعلی، معاون ابراهیم رئیسی، در حکم کسی یاد می‌شود که به تولید فیلترشکن و فروش آن در ایران مشغول است.