روسیه دوباره اوکراین را زیر موشک گرفت؛ قطع آب و برق در بخش‌هایی از کی‌یف

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه بیش از ۵۰ موشک کروز را از دریای خزر و منطقه روستوف روسیه به اوکراین شلیک کرد

آب در بسیاری از مناطق کی‌یف قطع شده و مردم از پمپ‌های آب در خیابان‌ها آب می‌گیرند- SERGEI CHUZAVKOV / AFP

روسیه صبح دوشنبه، ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، بار دیگر زیرساخت‌های حیاتی کی‌یف، خارکیف، و شماری از دیگر شهرهای اوکراین را هدف حملات گسترده موشکی قرار داد. در این حملات که تلافی آشکار مسکو به حمله به ناوگان دریایی روسیه در آخر هفته اخیر است، زیرساخت‌های مربوط به تامین آب و برق اوکراین هدف قرار گرفتند.

در حالیکه جنگ اوکراین وارد نهمین ماه می‌شود، روسیه حملات خود را به نیروگاه‌های برق اوکراین و دیگر زیرساخت‌های بنیادین این کشور تشدید کرده است و در نتیجه این راهبرد، در بخش‌های وسیعی از این کشور برق قطع شده است.

ارتش اوکراین اعلام کرد که روسیه بیش از ۵۰ موشک کروز را از دریای خزر و منطقه روستوف این کشور به اوکراین شلیک کرد که ۴۴ تا از آن‌ها سرنگون شدند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تسلیحات هوایی و دریایی بسیار دقیق و دوربرد این کشور، به فرماندهی نظامی و سامانه انرژی اوکراین حمله شده است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «هدف حملات محقق شد. تمامی اهداف تعیین‌شده، زده شدند.»

در همین حال، اوکراین اعلام کرد که ۱۲ کشتی با بار غلات، با وجود تهدید ممانعت روسیه، روز دوشنبه بندرهای این کشور را ترک کردند. یکی از این کشتی‌ها با بار گندم به مقصد اتیوپی حرکت کرد؛ جایی که خشکسالی حیات میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، گفت که موشک‌ها و پهپادهای روسیه به ده منطقه اوکراین برخورد کردند و به ۱۸ مکان که عمدتا تاسیسات تامین انرژی بودند، آسیب رساندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نتیجه این حملات، در صدها منطقه اوکراین برق قطع شد. نخست‌وزیر اوکراین گفت که اگر نیروهای کشورش به موقع عمل نمی‌کردند و بیشتر موشک‌ها را سرنگون نمی‌کردند، صدمات می‌توانست به‌مراتب بیش از این باشد.

در حملات موشکی صبح دوشنبه، ۳۱ اکتبر، ۱۳ نفر مجروح شدند و صدای انفجارهای مهیب در سراسر پایتخت‌ اوکراین شنیده شد.

به گفته شهردار کی‌یف، آسیب به تاسیسات تامین آب شهری باعث شده است که دسترسی ۸۰ درصد از ساکنان این شهر سه میلیون‌ نفری به آب قطع شود.

مقام‌های محلی می‌گویند که عملیات بازسازی آسیب‌ها آغاز شده است و فعلا مردم باید از نزدیک‌ترین محل پمپ‌های آب به خانه‌های خود، آب تهیه کنند.

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، گفت که حملات روسیه به تاسیسات غیرنظامی، مقاومت اوکراین را تضعیف نخواهد کرد.

حملات صبح دوشنبه، اندکی قبل از ورود پتر فیالا، نخست‌وزیر جمهوری چک، و شماری دیگر از مقام‌های ارشد دولت چک به کی‌یف، انجام شد. سفر این هیات که وزیر دفاع و وزیر کشور چک نیز در آن حضضور دارند، اقدامی دیگر از سوی رهبران اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین است.

فیالا در توییتی نوشت: «اوکراینی‌ها نه‌تنها برای کشور خود بلکه برای تمام اروپا می‌جنگند. حمایت ما باید ادامه یابد.»

ستون‌های دود در کرانه غربی رود دنیپر در کی‌یف به آسمان برخاست و در مناطق در کی‌یف، زاپوریژیا، دنیپروپرتسکوف و خارکف برق اضطراری قطع شد.

در شهر شرقی خارکیف، دو موشک به تاسیسات حیاتی شهر برخورد کرد و فعالیت مترو متوقف شد.

در منطقه چرکاسی در جنوب کی‌یف نیز زیرساخت‌های حیاتی هدف قرار گرفتند و تاسیسات تامین انرژی در مرکز اوکراین آسیب دید. برق بخش‌هایی از شبکه راه‌آهن اوکراین نیز قطع شده است.

دو روز پیش از این حمله، روسیه اوکراین را به انجام حمله پهپادی علیه ناوگان خود در دریای سیاه در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه متهم کرد. اوکراین این اتهام را رد کرد. با این حال، مسکو اعلام کرد که مشارکت خود را در توافق سازمان ملل که با میانجیگری ترکیه و برای انتقال کشتی‌های غلات اوکراین امضا شد، متوقف می‌کند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، پیش‌تر گفته بود که قرار است در این خصوص با سرگئی شویگو، همتای روس خود، روز دوشنبه تلفنی صحبت کند.

آکار گفت: «معلق شدن توافق عبور کشتی‌های حامل غلات، بر تمام بشریت اثر می‌گذارد. از طرف‌ها می‌خواهیم که در تصمیم خود تجدیدنظر کنند.»

این دومین بار در ماه اکتبر است که روسیه با موشک‌ها و پهپادهای خود اوکراین را زیر حمله گسترده قرار می‌دهد. پیش‌تر، در تاریخ دهم اکتبر و در پی انفجار در پل کرچ که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، نیروهای روسیه با موشک و پهپاد کی‌یف را هدف قرار داده بودند.