دو کشتی حامل غلات بندرهای اوکراین را ترک کردند؛ کرملین می‌گوید «خطرناک» است

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر گفته بود که آنتونیو گوترش نگرانی عمیق خود را از اقدام روسیه در خروج از توافق مشترک اعلام کرده است

در ژوئیه سال جاری، روسیه و اوکراین قراردادی را با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد امضا کردند که به اوکراین اجازه می‌داد صادرات غلات را که به دلیل عملیات نظامی روسیه متوقف شده بود، از سر گیرد- Ozan KOSE / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو کشتی حامل غلات روز دوشنبه، ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، اوکراین را ترک کردند. این اقدام اوکراین در حالی رخ می‌دهد که روسیه آن را «خطرناک» توصیف کرد.

روسیه پس از خروج از توافقی که تداوم صادرات غلات حیاتی اوکراین را از طریق یک گذرگاه امن دریایی تامین می‌کرد، در مورد اجرای این توافق بدون مشارکت کرملین، هشدار داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که در شرایطی که روسیه از ممکن نبودن تضمین امنیت ناوبری در منطقه سخن می‌گوید، اجرای چنین توافقی به سختی امکان‌پذیر است. او تصمیم اوکراین را برای تداوم صادرات غله از این مسیر، «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

با این حال، پسکوف گفت که روسیه به تماس‌های دیپلماتیک خود با ترکیه و سازمان ملل درباره این موضوع ادامه می‌دهد.

در ژوئیه سال جاری، روسیه و اوکراین قراردادی را با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد امضا کردند که به اوکراین اجازه می‌داد صادرات غلات را که به دلیل عملیات نظامی روسیه متوقف شده بود، از سر گیرد. اما کرملین روز شنبه، ۲۹ اکتبر (۷ آبان)، اعلام کرد که پس از حمله پهپادی به ناوگان روسیه در دریای سیاه، که اوکراین آن را «بهانه‌ای دروغین» خوانده است، از این توافق خارج می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تصمیم مسکو به خارج شدن از این توافق، کشتی‌های باری حامل غلات و محصولات کشاورزی، روز دوشنبه بندرهای اوکراین را ترک کردند.

به گفته «مرکز هماهنگی مشترک» که بر این توافق نظارت می‌کند، در مجموع قرار بود ۱۲ کشتی روز دوشنبه بندرهای اوکراین را ترک کنند، و چهار کشتی به سمت اوکراین حرکت کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، که در حکم میانجی در این توافق عمل می‌کند، قول داد که «به تلاش‌های خود برای خدمت به بشریت ادامه می‌دهیم» و توافق را «به قوت خود حفظ می‌کنیم».

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر گفته بود که آنتونیو گوترش نگرانی عمیق خود را از اقدام روسیه در خروج از توافق مشترک اعلام کرده است و با به تعویق انداختن یک سفر خارجی، برای احیای این توافق و کاهش بحران جهانی غذا تلاش خواهد کرد.

بیشتر از جهان