عربستان سعودی و امارات متحده عربی از کاهش تولید نفت دفاع کردند 

کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی نشانه دیگری از افزایش اختلا‌ف‌نظر میان ایالات متحده و ریاض است

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات، نیز از تصمیم کاهش تولید نفت دفاع کرد- KARIM SAHIB / AFP

عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز دوشنبه، ۳۱ اکتبر (۹ آبان) از تصمیم اوپک و متحدانش برای کاهش تولید نفت دفاع کردند. این در حالی است که یکی از نمایندگان آمریکا در مورد «تلاطم اقتصادی» پیش روی جهان هشدار داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی، شکاف فاحشی بین ایالات متحده و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به چشم می‌خورد.

پیش از این، سیاستمداران آمریکایی در واکنش به کاهش تولید نفت عربستان سعودی، تهدید کردند که قراردادهای تسلیحاتی با این کشور را کاهش می‌دهند. ایالات متحده، تصمیم ریاض را به مثابه جانبداری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در بحبوحه جنگ با اوکراین توصیف کرده است.

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در سخنانی کوتاه به این موضوع اشاره کرد و گفت: «ما به هیچکس جز خودمان مدیون نیستیم. این تصمیم برای ما و از سوی ما گرفته شد و خودمان را در قبال آن متعهد می‌دانیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات، نیز از تصمیم کاهش تولید نفت دفاع کرد و گفت: «به شما اطمینان می‌دهم که ما در امارات متحده عربی، و نیز همکارانمان در اوپک‌پلاس، مشتاقیم که نیاز کشورهای جهان را تامین کنیم. در عین حال، ما تنها تولیدکننده [نفت] در جهان نیستیم.»

در همین حال، سیاستمداران آمریکایی به تصمیمی که احتمالا قیمت بنزین را بالا نگه می‌دارد، با خشم واکنش نشان داده‌اند. اوپک و یک کنفدراسیون متشکل از دیگر کشورها به رهبری روسیه، در اوایل اکتبر توافق کردند که از ماه نوامبر، تولید خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهند. اوپک، به رهبری عربستان سعودی، اصرار دارد که تصمیمش ناشی از نگرانی در مورد اقتصاد جهانی است. در همین حال، تحلیلگران در ایالات متحده و اروپا هشدار می‌دهند که رکود اقتصادی در غرب، تورم، افزایش نرخ بهره، و مشکلات عرضه مواد غذایی و نفت، تحت تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین قرار دارد.

 جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، که در ژوییه سال جاری میلادی به عربستان سعودی سفر کرد، به ریاض هشدار داده است که «این تصمیم عواقبی خواهد داشت». با این حال، عربستان سعودی مدعی شد که دولت بایدن خواهان تاخیر یک‌ماهه در کاهش تولید نفت اوپک است تا خطر افزایش قیمت گاز را در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در روز هشتم نوامبر، کاهش دهد.

 بر بستر این تحولات، پیام‌های مبادله‌شده میان ریاض و واشنگتن نشان می‌دهد که روابط بین دو کشور همچنان پرتنش باقی مانده است. مرکز سوفان، اندیشکده مستقر در نیویورک، روز دوشنبه، ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، اعلام کرد که «به نظر می‌رسد اعتماد و احترام متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی در جریان این اختلافات، رو به کاهش است.» این مرکز در ادامه گفت: «اگر عربستان مجددا به کاهش تولید نفت رای دهد، [این تصمیم] به شکاف بیشتر با ایالات متحده منجر خواهد شد و نشان‌دهنده نزدیک‌تر شدن ریاض به مسکو است.»

بیشتر از جهان