بنیاد حکومتی «۱۵ خرداد» به‌خاطر تشویق به ترور سلمان رشدی تحریم شد

بنیاد حکومتی «۱۵ خرداد»، یک ماه بعد از ترور رشدی، نیم‌میلیون دلار دیگر به جایزه خود افزود

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه بنیاد حکومتی «۱۵ خرداد» را به‌‌دلیل تعیین جایزه چند میلیون دلاری برای ترور سلمان رشدی، نویسنده رمان آیه‌های شیطانی، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

سلمان رشدی در تابستان امسال، هنگام شروع یک سخنرانی در ایالت نیویورک با چاقو هدف حمله قرار گرفت و به‌شدت مجروح است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، رشدی پس از این حمله، بینایی یک چشم و اعصاب حرکتی یک دست خود را از دست داده است. ضارب سلمان رشدی، «هادی مطر» ۲۴ ساله و اهل ایالت نیوجرسی معرفی و دستگیر شده است.

بنیاد حکومتی «۱۵ خرداد» در  ۲۵ شهريورماه امسال، تنها یک ماه بعد از حمله نافرجام به رشدی، نيم ميليون دلار ديگر به جایزه ترور سلمان رشدی اضافه کرد و مبلغ کل جایزه برای کشتن این نویسنده را از ۲.۷ میلیون دلار به سه‌میلیون و ۳۰۰هزار دلار افزایش داد. اقدامی که با واکنش‌ گسترده فعالان حقوق و آزادی‌های مدنی و سازمان‌های حقوق بشری مواجه شد.

وب‌سایت خبری آکسیوس روز جمعه ۲۸ اکتبر (ششم آبان‌ماه) در گزارشی به‌نقل از اعلامیه دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت: دسترسی بنیاد ۱۵خرداد به نظام مالی ایالات متحده، به دلیل نقش این نهاد در حمایت از «اقدام تروریستی» ممنوع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این تحریم‌ها، تمامی اموال احتمالی بنیاد ۱۵خرداد در آمریکا و تمامی شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، وابسته به بنیاد «۱۵خرداد» محسوب می‌شوند، توقیف خواهد شد.

آکسیوس در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود به‌نقل از برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و امور مالی، نوشت «همه ما امیدواریم سلمان رشدی بعد از این حمله به سرعت بهبود یابد.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز جمعه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن اشاره به تحریم بنیاد حکومتی «۱۵خرداد» نوشت: ایالات متحده در برابر تلاش‌های مقام‌های ارشد حکومت ایران در راستای سرکوب حق بنیادین آزادی بیان و تهدید رسانه‌ها ایستاده است.

بنیاد حکومتی ۱۵خرداد در سال ۱۳۶۰ به‌دستور روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تاسیس شد.

بیشتر از جهان