آمریکا نهادهای مشوق ترور سلمان رشدی را تحریم می‌کند

بنیاد ۱۵ خرداد برای قتل سلمان رشدی بیش از سه میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود

مقام‌های حکومت ایران همواره از لغو فتوای روح‌الله خمینی درباره سلمان رشدی خودداری کرده‌اند. _ AFP

وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه در آمریکا نوشت پس از اینکه سلمان رشدی، رمان‌نویس تحسین‌شده، در مراسمی در نیویورک هدف حمله قرار گرفت، دولت بایدن بررسی تحریم‌ نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران را که مشوق ترور این نویسنده بودند، آغاز کرد؛ تحریم‌هایی که محدود کردن دسترسی این نهادها به سیستم‌های مالی بین‌المللی را هم شامل می‌شود.

به گفته این منابع، برخی از این نهادها برای ترور سلمان رشدی، مشوق‌های مالی و جوایزی در نظر گرفته بودند که به باور ایالات‌متحده، انگیزه چنین حملاتی بوده‌اند.

سلمان رشدی پس از آنکه روح‌الله خمینی به دلیل نگارش کتاب «آیات شیطانی» در سال ۱۳۶۷، فتوای قتل او را صادر کرد، سال‌ها تحت حفاظت پلیس بود. او در ۱۲ اوت ۲۰۲۲، هنگامی‌ که برای سخنرانی به نیویورک رفته بود، هدف حمله با ضربات چاقو قرار گرفت.

مهاجم فردی به نام هادی مطر، مردی لبنانی‌تبار و اهل نیوجرسی، بود که در دادگاه ادعا کرد بی‌گناه است.

مقام‌های آمریکایی عناصر رژیم ایران را به دلیل پیروی از فتوای روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران، در ترور سلمان رشدی مسئول می‌دانند.

بنیاد ۱۵ خرداد، موسسه‌ای که زیر نظر دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، فعالیت می‌کند در سال ۱۳۷۵، برای قتل سلمان رشدی ۲.۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرد و سپس آن را به ۲.۸ میلیون دلار افزایش داد. مقدار این جایزه در سال ۱۳۹۰، به ۳.۳ میلیون دلار رسید.

این سازمان از زمان حمله به سلمان رشدی تاکنون سکوت کرده و به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

سازمان‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران از جمله خبرگزاری فارس در سال ۱۳۹۴، متعهد شدند که در تامین این جایزه مشارکت کنند. در جریان برگزاری نمایشگاه فناوری‌های دیجیتال آن سال، ۴۰ خبرگزاری دولتی ایران در مجموع ۶۰۰ هزار دلار دیگر به جایزه قتل سلمان رشدی افزودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های حکومت ایران همواره از لغو فتوای روح‌الله خمینی درباره سلمان رشدی خودداری کرده‌اند. همچنین ادعای غیردولتی بودن بنیاد ۱۵ خرداد را مطرح می‌کنند اما برای محکوم کردن تصمیم آن اقدامی انجام نداده‌اند.

تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا در صورت تصویب، معاملات بین‌المللی سازمان‌های وابسته به حکومت ایران را محدود می‌کند. در عین‌ حال احتمال دارد برخی مقام‌های سابق جمهوری اسلامی ایران که حامی فتوای خمینی بودند، نیز به فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا اضافه شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از حمله به سلمان رشدی، ضمن مقصر خواندن حکومت ایران، قول داد که دولت از «هر ابزار مناسبی» برای مقابله با چنین اقدام‌هایی استفاده خواهد کرد. او همچنین گفت: «موسسات دولتی ایران برای نسل‌ها به خشونت علیه رشدی دامن زده‌اند و رسانه‌های وابسته به دولت به‌تازگی از اقدام به قتل او تمجید کرده‌اند.»

حکومت ایران دست داشتن در این حمله را رد و در عین‌ حال ادعای مقصر بودن رشدی را بار دیگر مطرح کرد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از ترور سلمان رشدی گفت: «او با نوشتن کتاب آیات شیطانی خود را در معرض خشم مردم قرار داد.»

با وجود تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای، روابط ایالات‌متحده و جمهوری اسلامی ایران همچنان تیره است.

توافق برجام در سال ۲۰۱۵، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را در ازای محدودیت‌های سخت اما موقت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران، لغو کرد؛ اما دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات‌متحده را از توافق خارج کرد. اکنون پس از ۱۸ ماه مذاکره، مقام‌های غربی از دستیابی به توافق زودهنگام ابراز ناامیدی کرده‌اند.

بیشتر از جهان